مقالات آموزشی

پمپ آبگرمکن چگونه کار می کند؟

پمپ آبگرمکن چگونه کار می کند؟

بدون شک این آبگرمکن ها هستند که با گرم نمودن آب، آسایش و رفاه را به خانه ها هدیه می دهند. اما مسئله ای که در این بین اهمیت دارد پشت پرده این گرمای دلچسب آبگرمکن هاست. حضور یک قطعه حیاتی به نام پمپ آب که وظیفه گردش آب را در سیستم عهده دار است نشان دهنده این است که بدون پمپ آب، آب گرم به طور کاملا مساوی در لوله ها توزیع نمی شود و حتی امکان کمبود آب گرم در برخی نقاط منزل وجود خواهد داشت.
به طور کلی مي‌توانگفت اصلی ترین کارکرد پمپ آب آبگرمکن تامین آب با فشار مورد نیاز به منظور تشکیل شعله و در نهایت گرم شدن آب است. به همین خاطر با دانستن اطلاعات کافی در خصوص نحوه عملکرد پمپ آب آبگرمکن، قلب تپنده این گرما است که مي‌توان با انتخاب بهترین آّبگرمکن در تمام فصول سال از آب گرم لذت برد. در این مقاله قصد داریم با ارائه مطالبی در خصوص پمپ آب آبگرمکن به این سوال پاسخ دهیم که پمپ آب آبگرمکن چگونه کار مي‌کند؟ چه مدل هایی دارد؟ پیشنهاد میکنیم تا انتها همراه ما باشید.

پمپ آبگرمکن چگونه کار می کند؟

پمپ آب آبگرمکن، قلب تپنده گرما در خانه شما

گفته می شود آنچه در توزیع یکنواخت آب گرم در تمامی نقاط منزل نقش دارد، پمپ آب آّبگرمکن می باشد که با ایجاد مکش و فشار و با هدایت آب سرد از لوله های ورودی به داخل مخزن آبگرمکن در نهایت آب گرم را از طریق لوله های خروجی به سایر نقاط می‌رساند. از این رو اگر بخواهیم مهمترین وظایف پمپ آب آبگرمکن را برشماریم می‌توانیم به گردش آب در سیستم، افزایش فشار آب و جلوگیری از یخ زدگی لوله ها اشاره ای داشته باشیم. در خصوص گردش آب در سیستم مي‌توان گفت پمپ آب با پمپاژ مداوم آب از مخزن به لوله های آب گرم و از طرفی بازگشت آّب سرد شده از طریق لوله های بازگشت به مخزن در تلاش است تا با انتقال گرما به تمامی نقاط سیستم، آب گرم را در دسترس شما قرار دهد. هم چنین با فراهم نمودن فشار لازم برای رساندن آب گرم به طبقات ساختمان به ویژه طبقات بالایی می‌تواند آب گرم گرم را به این طبقات برساند. از سوی دیگر در فصول سرد سال با گردش مداوم آب از بروز یخ زدگی در لوله ها و مخزن آب گرمکن نیز جلوگیری مي‌کند.

نحوه عملکرد پمپ آب آبگرمکن چگونه است؟

در پاسخ به این سوال مي‌توان عملکرد پمپ آب آبگرمکن را در طی چند مرحله شرح داد:
باز نمودن شیر آب گرم
با باز نمودن شیر آب گرم، سنسور داخل آبگرمکن فعال شده و به پمپ آب آبگرمکن سیگنال می‌دهد تا شروع به کار کند.
مکش آب سرد
با روشن شدن پمپ آب، فرآیند مکش و کشیده شدن آب سرد از لوله های ورودی به داخل مخزن آبگرمکن انجام می‌شود.
گرم شدن آب گرم
در این مرحله پس از ورود آب سرد به داخل مخزن آبگرمکن، مشعل یا المنت آبگرمکن آّب سرد را به آب گرم تبدیل می کند.
فشار آب گرم
پس از تبدیل آب سرد به آب گرم، پمپ آب با ایجاد فشار از طریق لوله های خروجی آب گرم را به شیر آب گرم منتقل مي‌کند.
چرخش خاموش شدن
با بسته شدن شیر آب گرم، به صورت خودکار پمپ آب خاموش میشود.
البته باید خاطر نشان کرد عملکرد پمپ آب آبگرمکن به عواملی همون رسوب، کیفیت آب، نشت، دمای محیط و ولتاژ برق وابسته است و هر یک می‌تواند بر روی نحوه عملکرد آن تاثیر بگذارد. اما به طور کلی عمر مفید پمپ آب آبگرمکن 5 تا 7 سال برآورد شده است.

پمپ آبگرمکن چگونه کار می کند؟

مزیت های بهره مندی از پمپ آب در آبگرمگن

این مزیت های استفاده از پمپ آب است که آن را به یکی از اصلی ترین قطعه در آبگرمکن تبدیل کرده است که عبارتند از :
فشار آب گرم بیشتر
با وجود پمپ آب، فشار آّب گرم به میزان قابل توجهی افزایش مي‌يابد و همین مسئله موجب می‌شود تا فشار آب از دوش حمام رضایت بخش باشد.
جلوگیری از یخ زدگی
با گردش مداوم آب توسط پمپ آب، در فصول سرد سال از بروز یخ زدگی در لوله ها و مخزن آبگرمکن جلوگیری مي‌کند.
فراهم نمودن آب گرم در کوتاه ترین زمان
بهره مندی از پمپ آب در آبگرمکن، آب گرم سریع تر و در کوتاه ترین زمان ممکن به شیرآب می‌رسد.
کاهش مصرف انرژی
حضور پمپ آّب در آبگرمکن موجب می‌شود تا مصرف انرژی به میزان قابل قبولی کاهش یابد.

انواع پمپ آب آبگرمکن، کدام یک برای شما مناسب است؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع پمپ آب آبگرمکن بپردازیم. پمپ آب آبگرمکن همانند سایر اجزای آبگرمکن به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از :
پمپ آب جتی
در میان انواع پمپ آب آبگرمکن، عنوان رایج ترین پمپ آب به پمپ آب جتی تعلق دارد. این نوع پمپ بیشتر برای مصارف خانگی کاربرد داشته و عملکرد اصلی آن ایجاد مکش و فشار آب می باشد. اندازه آن به گونه ای است که برای آبگرمکن های کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگهداری و نصب آن بسیار آسان است و در مقایسه با پمپ های بشقابی قیمت مناسبی دارند اما از نظر قدرتی مي‌توانگفت پمپ های بشقابی قدرتمندتر از جتی هستند.
پمپ آب بشقابی
به طور معمول برای ساختمان های بلند و پرجمعیت و برای آّبگرمکن های بزرگ و سیستم های گرمایش منازل، پمپ آب بشقابی بیشترین کاربرد را دارد. این نوع پمپ به منظور ایجاد مکش و فشار آب از یک دیسک دوار کمک می‌گیرد. ابعاد بزرگ با قیمتی گران نشان دهنده آن است که عملکرد پمپ آب جتی بسیار ضعیف تر از این نوع پمپ آب آبگرمکن می باشد. البته ناگفته نماند هزینه نگهداری پمپ بشقابی بسیار زیاد است.
پمپ آب سیرکولاسیون
نحوه عملکرد پمپ آّب سیرکولاسیون بدین گونه است که در داخل سیستم گرمایش آب گرم را به گردش در می آورد و انتقال آن را به صورت یکنواخت به رادیاتورها یا فن کویل ها انجام میدهد. این در حالی است که برای سیستم های گرمایش منزل با پکیج دیواری یا دیگ بخار بهترین گزینه می باشد.
پمپ آب مغناطیسی
اگر به دنبال پمپ آب آّب گرمکنی هستید که بی صدا و کم مصرف باشد می‌توانید به سراغ پمپ آب مغناطیسی بروید. درست است که از نظر هزینه قیمت آن بالاتر از سایر پمپ های آب آّبگرمکن است اما به دلیل عمر طولانی آن بسیاری خرید این نوع پمپ آب را ترجیح میدهند.

پمپ آبگرمکن چگونه کار می کند؟

مهمترین نکات برای انتخاب پمپ آب مناسب آبگرمکن

برای آن که پمپ آب مناسبی را برای آبگرمکن خود انتخاب کنید نیاز است عواملی را مدنظر قرار دهید.
– نوع آّبگرمکن: با توجه به اینکه برخی آب گرمکن ها بدون نیاز به پمپ آب طراحی شده اند و برخی دیگر نیازمند پمپ آب می باشند. از این رو برای آن که مناسب ترین پمپ آب را انتخاب کنید بایستی در وهله اول نوع آبگرمکن و سیستم گرمایشی خود را مشخص کنید.
– اندازه آبگرمکن: با در نظر گرفتن اندازه آب گرمکن ، پمپ آبی مناسب است که قدرت کافی برای انتقال آب گرم به تمامی مناطق منزل را داشته باشد.
– تعداد طبقات و متراژ ساختمان: همانطور که پیداست آب گرمکن ها در ساختمان های بزرگ و پرجمعیت با تعداد طبقات بالا برای آن که عملکرد خوبی از خود نشان دهند بایستی به پمپ آب قوی تری مجهز شوند.
– مشورت یا متخصص: پیش از آن که برای خرید پمپ آب آّبگرمکن اقدام کنید نیاز است برای انتخاب مناسب ترین پمپ با یک فرد متخصص لوله کش یا HVAC مشورت نمایید.
– تعیین بودجه: از آن جایی که پمپ های آب در طیف های قیمتی متفاوتی در بازار موجود هستند از این رو با تعیین بودجه خود میتوانید مناسب ترین پمپ آب آبگرمکن را انتخاب نمایید.

جمع بندی

به طور کلی پمپ آّب آبگرمکن در سیستم گرمایشی منازل به عنوان یک قطعه حیاتی معرفی می‌شود که وظیفه اصلی آن تامین و انتقال آب گرم با فشار مناسب به تمامی نقاط منزل می باشد. این در حالی است که بهره مندی از پمپ آب آّبگرمکن در کنار فشار آب گرم بیشتر، در کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از یخ زدگی لوله ها و مخزن آبگرمکن نقش موثری دارد. پمپ آب جتی، بشقابی، سیر کولاسیون و مغناطیسی از انواع پمپ آب آبگرمکن به شمار می آید که هر یک از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه نیاز است در مورد نحوه عملکرد پمپ آب آبگرمکن و انواع آن بدانید را در اختیارتان قرار دادیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.