مقالات آموزشی

تفاوت بین اینورترهای سبک کار و سنگین کار چیست؟

مقالات فروشگاه پویان

شاید تا کنون نام اینورتر (inverter) را شنیده باشید، اینورتر یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی است که وظایف مختلفی از جمله تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC، کنترل الکتروموتورهای صنعتی را به عهده دارد. جالب است بدانید که اینورتر علاوه بر صنعت در بسیاری از لوازم خانگی مانند کولر گازی، ماشین‌های لباسشویی، یخچال و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد.

اینورتر (inverter) را با نام‌های دیگری مانند درایو موتور، کنترل کننده دور موتور، میکرو درایو، درایو سرعت متغیر VFD (Variable-frequency drive) و بسیاری از موارد دیگر می‌شناسند. اینورترها از نظر ورودی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. از این جهت می‌گوییم اینورترها از نظر ورودی تقسیم بندی می‌شوند چون اینورترها از نظر خروجی باهم تفاوتی ندارند و خروجی تمامی اینورترها سه فاز است.

 

 

تفاوت بین اینورترهای سبک کار و سنگین

 

در ادامه گروه صنعتی پویان قصد دارد به بررسی دقیق موضوعاتی از جمله کاربرد اینورترها، اینورترهای سنگین، اینورترهای سبک و تفاوت آن‌ها بپردازد. اگر انتخاب اینورتری متناسب با صنعت و نیاز خود، برای شما به یک چالش تبدیل شده است تا پایان این مقاله با گروه صنعتی پویان همراه باشید.

ویژگی‌های اینورتر چیست؟

اینورتر دارای ویژگی‌های بسیاری است که در ادامه به برخی از ویژگی‌های آن اشاره خواهیم کرد:

  1. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اینورتر، کاهش مصرف انرژی و برق است. در واقع اینورتر این عمل را با کاهش جریان راه اندازی برق انجام می‌دهد.
  2. با وجود اینورتر استهلاک قطعات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت عمر دستگاه‌های شما افزایش پیدا می‌کند. این کاهش استهلاک قطعات در واقع به دلیل کنترل و کاهش ضربه‌های مکانیکی است.
  3. تغییر سرعت موتورهای صنعتی و تغییر راحت جهت گردش موتور بدون نیاز به کنتاکتور
  4. امکان روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به هر گونه قطع یا وصل کردن برق اصلی
  5. اینورتر با محافظت از موتور در برابر اضافه بار، از سوختگی موتور جلوگیری می‌کند.
  6. اینورتر تا حدود زیادی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتورها را کاهش می‌دهد.
  7. اینورتر امکان برنامه‌ریزی و هوشمندسازی برای حرکت موتور را محیا می‌سازد.
  8. نصب و راه‌اندازی آسان

کاربردهای اینورتر چیست؟

اینورتر (inverter) یا همان درایو با وجود ویژگی‌های چشمگیری که دارد، عضو ثابت و جدانشدنی از صنایع مختلف محسوب می‌شود. این محصول علاوه بر صنعت در تهیه بسیاری دستگاه‌های خانگی نیز کاربرد دارد. برخی از کاربردهای اینورتر شامل موارد زیر است:

  • ماشین آلات جوشکاری
  • انواع پمپ‌های صنعتی و پمپ‌های خانگی
  • انواع ماشین آلات بسته بندی
  • ماشین آلات صنایع چوب
  • ماشین آلات خم و برش
  • مورد استفاده در پنل‌های خورشیدی
  • ماشین آلات صنایع تزریق پلاستیک
  • مورد استفاده در فن‌های صنعتی
  • مورد استفاده در منابع برق اضطراری
  • درایوهای الکتریکی وسائل نقیله الکتریکی
  • و…

شما می‌توانید انواع اینورترهای صنعتی و خانگی را از گروه صنعتی پویان با بهترین قیمت و کیفیتی مطلوب تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید.

اینورتر سنگین کار به چه اینورتری می‌گویند؟

انتخاب اینورتر مناسب برای صنایع و موتورهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت عدم انتخاب درست ممکن است گشتاور مورد نیاز تامین نشود و به صورت کلی در عملکرد آن اختلال ایجاد شود. با توجه به نکته گفته شده شناخت انواع اینورتر امری مهم و ضروری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اینورترها را می‌توان بر اساس کاربری به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از اینورترهای سبک کار و اینورترهای سنگین کار.

اینورترهای سنگین کار، اینورترهایی هستند که برای راه اندازی موتور آن‌ها نیاز به گشتاور و توان بالا است. همانطور که از نام این نوع اینورتر پیدا است، از اینورترهای سنگین کار برای انجام کارهای فوق‌العاده سنگین استفاده می‌کنند.

بسیاری از موتورها برای راه اندازی و کنترل جریان متناوب خود نیاز به اینورترهای سنگین دارند.  در واقع اینورترهای سنگین در هنگام شروع و پایان فعالیت یک موتور ظرفیت بسیار بالایی برای کنترل و کاهش شیب آن دارند. این محصولات دارای کیلو وات‌های مختلفی هستند و با توجه به میزان این کیلو وات‌ها در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند.

ویژگی‌های اینورتر سنگین کار

  1. اینورترهای سنگین همانطور که گفته شد مناسب صنایع و کارهای سنگین هستند. برخی از این کارها و صنایع شامل دستگاه‌های بسته بندی، جرثقیل، آسانسور، بالابرهای صنعتی، صنایع ماشین سازی، مورد کاربرد برای فن‌های صنعتی بسیار بزرگ و یا متوسط، دستگاه‌های CNC و بسیاری موارد دیگر است.
  2. اینورترهای سنگین کار معمولاً دارای توان‌هایی بیش از 4000 کیلو وات هستند.
  3. قیمت این اینورترها به نسبت بسیار بالا است.
  4. کاهش جریان راه اندازی
  5. کاهش تنش‌ها و ضربه‌های مکانیکی موتور
  6. سبب افزایش راندمان کاری بسیاری از صنایع می‌شود.
  7. نصب آسان و سریع

اینورتر سبک کار به چه اینورتری می‌گویند؟

اینورترهای سبک کار از گشتاور راه اندازی و توان نسبتاً پایینی بخوردار هستتند. با توجه به این موضوع از این اینورترها می‌توانید برای کنترل و راه اندازی موتورهای صنعتی سبک‌تر استفاده کنید.

 

اینورترهای سبک و سنگین

 

از آنجا که اینورترهای سبک کار هم به حالت تک فاز و هم به حالت سه فاز وجود دارند، سبب شده افرادی که به برق سه فاز نیز دسترسی ندارند بتوانند از این اینورترها استفاده کنند. برخی اینورترهای سبک کار شامل LS IE5، LS IC5، تکو S310، پنتاکس، دلتا مدل VFD-EL و بسیاری از موارد دیگر است.

ویژگی‌های اینورتر سبک کار

  1. اینورترهای سبک کار هم به صورت تک فاز و هم به صورت دو فاز موجود هستند.
  2. قیمت این محصولات بسیار مناسب است.
  3. این اینورترها علاوه بر صنایع بزرگ، در صنایع، کارگاه‌های کوچک و حتی آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند.
  4. این اینورترها سبب افزایش عمر موتورهای شما می‌شود.
  5. کاهش چشمگیر مصرف برق
  6. اینورترهای سبک مدهای کنترلی را پشتیبانی می‌کنند.
  7. مورد استفاده برای گشتاورهای متغیر مانند فن و پمپ
  8. مورد استفاده برای برخی از گشتاورهای ثابت
  9. افزایش کارایی
  10. نصب آسان و سریع

شما می‌توانید انواع الکتروموتورهای صنعتی، انواع اینورتر‌های سنگین کار و اینورترهای سبک کار، گیربکس صنعتی، پمپ‌های خانگی و صنعتی، ویبراتور و موتور ویبره و بسیاری از لوازم دیگر را با بهترین قیمت و از بهترین برندها از گروه صنعتی پویان تهیه کنید.

تفاوت اینورتر سنگین کار با اینورتر سبک کار چیست؟

تا کنون با اینورترهای سبک کار و اینورترهای سنگین کار آشنا شدید. شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که تفاوت این دو نوع اینورتر چیست؟ در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت این دو نوع محصول آشنا کنیم.

  • اینورترهای سنگین کار مناسب موتورهای سنگین هستند و نمی‌توان برای موتورهای سنگین از اینورترهای سبک کار استفاده کرد.
  • اینورترهای سنگین کار به نسبت اینورترهای سبک کار دارای دارای قیمت بسیار بالایی هستند. در واقع می‌توان گفت تفاوت قیمتی این دو اینورتر به نسبت زیاد است.
  • اینورترهای سنگین بیشتر در صنایع بزرگ مانند صنایع ماشین سازی استفاده می‌شوند اما از اینورترهای سبک در صنایع کوچک‌تر و حتی در آزمایشگاه‌ها و مجتمع‌های مسکونی نیز استفاده می‌کنند.
  • اینورترهای سنگین کار دارای گشتاور راه اندازی و توان به نسبت بالایی هستند اما اینورترهای سبک کار دارای گشتاور راه اندازی و توان پایینی هستند.

با توجه به تفاوت‌های گفته شده درمی‌یابیم که برای هر کاربردی باید اینورتر مخصوص به آن را تهیه کرد. علاوه بر نوع کاربرد در خرید اینورتر به مواردی مانند توان نامی، ولتاژ خروجی دستگاه، نوع ورودی و خروجی و ویژگی‌های دیگر دستگاه توجه کنید.

گروه صنعتی پویان

اگر برای صنعت خود به دنبال انواع محصولات صنعتی هستید، به این تکته توجه داشته باشید که کیفیت در محصولات صنعتی از فاکتورهای بسیار مهم است. اگر محصولات صنعتی کیفیت مورد نظر را نداشته باشد به مرور به میزان زیادی مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر محصولات بی‌کیفیت، طول عمر بسیار پایینی دارند بنابراین صرفه اقتصادی ندارند.

 

 

اینورتر صنعتی

اما سوالی که پیش می‌آید این است که محصولات صنعتی باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟ گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع محصولات صنعتی از جمله اینورترهای سنگین کار و سبک کارو انواع الکتروموتورها است. شما عزیزان می‌توانید با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت محصولات صنعتی را از این مجموعه تهیه کنید.

تنوع محصولات این مجموعه بسیار بالا است و شما می‌توانید بهترین و مناسبت‌ترین محصولات را متناسب با کاربردی که مدنظر دارید، تهیه کنید. توجه داشته باشید که فروشگاه پویان هم دارای بهترین برندهای خارجی و هم دارای محصولات ایرانی از بهترین برندها است که شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفتید انتخابی مناسب داشته باشید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. تیم پشتیبانی مجموعه شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند تا خریدی مناسب را تجربه کنید.

کلام پایانی

اینورترها از نظر کاربرد به دو دسته اینورترهای سنگین کار و اینورترهای سبک کار تقسیم می‌شوند. دقت داشته باشید نمی‌توان برای موتورهای سنگین یا صنایع سنگین از اینورترهای سبک استفاده کرد. اینورترهای سبک از پرکاربردترین محصولات در صنایع هستند که در صنایعی مانند کشاورزی، مسکونی، صنعتی و… از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در این مقاله قصد داشتیم به بررسی کامل اینورترهای سنگین کار و اینورترهای سبک کار و تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. امیدواریم نکات مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *