مقالات آموزشی

آشنایی با استپ موتور و سروو موتور و کاربردهای آن‌ها

مقالات فروشگاه پویان

موتورهای الکتریکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنعت به شمار می‌روند. در واقع وجود بیشتر صنایع به وجود موتورهای الکتریکی بستگی دارد. موتورهای الکتریکی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که افراد متناسب به نیاز و صنعت خود باید آن را انتخاب کنند. استپ موتور و سرو موتور دو تا از پراستفاده‌ترین موتور‌های الکتریکی در صنعت محسوب می‌شوند. نمونه‌ای از کاربرد این موتورهای الکتریکی، استفاده از آن‌ها در صنایع خودروسازی و ساخت تجهیزات صنعتی است.

استپ موتور و سرو موتور با آنکه شباهت‌های زیاد دارند اما با یکدیگر کمی تفاوت نیز دارند. شباهت‌های موجود بین این دو موتور سبب شده افراد زیادی بین انتخاب آن‌ها برای صنعت خود سردرگم شوند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که بین انتخاب استپ موتور و سرو موتور مانده‌اید و یا از شباهت‌ها و تفاوت‌ها و کاربرد‌های آن‌ها به خوبی آگاهی ندارید، تا پایان این مقاله با گروه صنعتی پویان همراه باشید.

استپ موتور یا موتور پله‌ای چیست؟ کاربرد آن.

استپ موتور (Stepper motor) دارای نام‌های دیگری مانند استپر موتور و موتور پله‌ای نیز است. این موتور در واقع در گروه‌ موتورهای بدون جاروبک و بدون سنکرون قرار می‌گیرد. همانطور که از نام این موتور پیدا است این محصول دارای حرکت پله‌ای یا همان حرکت گسسته است. هر چرخش این محصول شامل تعدادی استپ است که در اصطلاح به آن پله می‌گویند به بیان ساده‌تر هر دور کامل (360 درجه) این محصول، به تعدادی پله تقسیم شده است و در هر پله، موتور به میزان معینی دوران پیدا می‌کند. فعالیت استپ موتورها با توجه به پالس‌های دریافتی است. هنگامی که موتور پالس دریافت می‌کند، یک گام برداشته می‌شود. در واقع گام، همان مقدار زاویه‌ای است که در اثر پالس حرکت داده می‌شود.

 

آشنایی با استپ موتور

 

استپ موتورها را می‌توان از نوع موتورهای DC دانست و در واقع از این موتورها در جهت کنترل موقعیت و سرعت استفاده می‌شود. موتور الکتریکی پله‌ای این کار را با کمک تبدیل پالس‌های دیجیتال به حرکت مکانیکی انجام می‌دهد. استپ موتور دارای انواع مختلفی از جمله مغناطیس دائم، مفناطیس متغیر و استپر موتور هیبرید است.

اجزای استپ موتور چیست؟

این محصول از اجزای ریز و درشت زیادی تشکیل شده است و به صورت کلی می‌توان اجزای آن را شامل موارد زیر دانست:

  • استاتور: استاتور از اصلی‌ترین بخش‌های موتور شما محسوب می‌شود. این قطعه تعیین کننده فاز دستگاه شما است. استاتور را می‌توان قسمت ثابت استپ موتور دانست که روتور درون آن به چرخش در می‌آید. هنگامی که پالس الکتریکی به فاز وارد می‌شود، روتور به حرکت در می‌آید. در واقع فاز موتور به تعداد گروه سیم پیچ‌های موجود در این دستگاه بستگی دارد. به طور مثال اگر دستگاه شما دارای 2 فاز باشد دو گروه سیم پیچ باهم موازی می‌شوند و در نهایت 4 سیم خارج می‌شود. استپ موتور 3 فاز در این بخش دارای 6 سیم خروجی است و استپ موتورهای 5 فاز دارای 10 سیم خروجی هستند.
  • روتور: تعداد طبقات موجود در روتور در موتورهای مختلف متفاوت است. هر چه موتور دارای گشتاور بیشتر و طول عمر بالاتری باشد، روتور تعداد طبقات بیشتری دارد. به طور مثال استپ موتوری که دارای دو طبقه در روتور می‌باشد به نسبت استپ موتوری که دارای 4 طبقه در روتور است، گشتاور پایین‌تر و طول عمر کمتری دارد. اگر به دنبال موتور‌هایی با گشتاور بالا هستید، حتما به میزان طبقات روتور توجه لازم را داشته باشید.
  • قاب یا فریم استپ موتور: یکی از مزایای استپ موتور به نسبت سایر موتورهای الکتریکی، طول عمر بالای آن است. علت طول عمر بالای موتور پله‌ای، نبود هیچ گونه زغال و بوش در آن است. در موتورهایی که زغال وجود دارد به مرور زمان زغال تمام می‌شود اما در استپ موتور این گونه نیست. موتورهای دیگر دارای بوش و بلبرینگ هستند اما در استپ موتور شما در دو طرف بلبرینگ مشاهده خواهید کرد.
  • اندازه: اگر فضای بیشتری در اختیار دارد بهتر است سروو موتور تهیه کنید اما اگر فضای محدودی برای موتور الکتریکی در نظر گرفته‌اید بهتر است استپ موتور تهیه کنید. استپ موتور از اندازه کوچک‌تری نسبت به سروو موتور برخوردار است.

بررسی استپ موتورهای مختلف از نظر فاز

استپ موتورها به صورت کلی به سه دسته تک فاز، دو فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. پیش از هر چیزی بهتر است به مقایسه‌ای اجمالی بین فازها بپردازیم.

  1. همانطور که مشخص است استپ موتورها با فاز بالاتر دارای سرعت موتور و سرعت کارکرد بالاتری نیز هستند بنابراین از نظر سرعت موتور می‌توان گفت استپ موتور به 5 فاز > 3 فاز> 2 فاز دسته‌بندی می‌شوند.
  2. استپ موتورهای با سرعت بالاتر علاوه سرعت بالا دارای دقت و عملکرد بهتر نیز هستند. بنابراین می‌توان گفت از نظر دقت و عملکرد بالاتر استپ موتور به 5 فاز> 3 فاز> 2 فاز دسته‌بندی می‌شوند.
  3. استپ موتورهای 5 فاز با وجود این که دارای سرعت بالاتر و عملکرد بهتر هستند اما از قیمت بالاتری به نسب سایر فازها برخوردار هستند. اگر به دنبال استپ موتوری با قیمت مناسب‌تری هستید توصیه می‌شود استپ موتورهای دو فاز و سه فاز را تهیه کنید. بنابراین می‌توان گفت استپ موتورها از لحاظ صرفه اقتصادی به 2 فاز> 3 فاز> 5 فاز دسته‌بندی می‌شوند.

کاربردهای استپ موتور چیست؟

در نظر داشته باشید کاربرد هر یک از این دستگاه‌ها با فازهای مختلف متفاوت است. در ادامه به برخی از کاربردهای استپ موتور اشاره خواهیم کرد:

  • پرینترهای سه بعدی
  • ماشین‌های کنترل عددی CNC
  • ماشین‌های دوزنگی
  • ماشین‌های فرزکاری
  • صنایع خودروسازی
  • اسلحه‌سازی

شما می‌توانید انواع موتورهای الکتریکی را از گروه صنعتی پویان با قیمتی مناسب و کیفیتی مطلوب تهیه کنید. در صورت نیاز به  مشاوره بیشتر می‌توانید با شماره‌های پشتیبانی این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

سروو موتور چیست؟ کاربرد آن.

سروو موتور یکی دیگر از الکتروموتورهای پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شود. وظیفه اصلی این موتور کنترل شتاب، کنترل سرعت و کنترل زاویه است. می‌توان اساس کار سروو موتور را پالس‌های دریافتی آن دانست. سروو موتورها را می‌توان به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم کرد.  سروو موتور مکانیکی دارای دو نوع خطی و دورانی است. سروو موتور الکتریکی نیز به دو دسته AC (برق متناوب) و  DC (برق مستقیم) تقسیم می‌شود. از مزایای این الکتروموتور می‌توان به قابلیت تنظیم آن اشاره کرد.

 

سروو موتور چیست

 

شما می‌توانید با تنظیمات انجام شده به صورت نامحدود با موتور کار کنید. از مزایای دیگر آن می‌توان به دقت و عملکرد و سرعت بالای آن اشاره کرد. سرو موتور در کنار داشتن مزایای نامحدود دارای معایبی نیز می‌باشد. یکی از این معایب هزینه‌های بالای این دستگاه است. این دستگاه نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارد و در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشد، فقط افراد متخصص می‌توانند اقدام به تعمیر آن نمایند. از آنجا که سروو موتور دارای ساختار پیچیده‌ای است نباید تعمیر آن را به هر فردی سپرد.

محصولات صنعتی از جمله استپ موتور و سروو موتور با بهترین قیمت در فروشگاه گروه صنعتی پویان موجود است.

اجزای سرو موتور چیست؟

سروو موتور شامل اجزای ریز و درشت بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • قاب بیرونی
  • موتور
  • چرخنده‌ها
  • شفت خروجی (شفت اصلی)
  • بازوهای سرو
  • مدارهای الکترونیکی
  • سیم‌های سیگنال و تغذیه
  • پتانسیومتر

کاربرد‌های  سروو موتور چیست؟

سروو موتور به صورت کلی دارای تنوع بسیار بالایی است و همین امر سبب شده که این الکتروموتور در صنایع مختلف نقش پر رنگی را ایجاد کند.

  • ماشین آلات نساجی
  • ماشین آلات کشاورزی
  • ماشین آلاتی که مربوط به چاپ هستند.
  • ماشین آلات قطعات الکترونیکی
  • دستگاه‌های پزشکی
  • دستگاه‌های تزریق پلاستیک
  • تهیه ربات‌های صنعتی
  • سیستم‌های مکان یابی
  • فوکوس خودکار دوربین‌ها

تفاوت استپ موتور و سروو موتور چیست؟

بسیاری از افراد با چالش انتخاب بین استپ موتور و سرو موتور روبه‌رو هستند. در ادامه به بررسی برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های استپ موتور و سروو موتور می‌پردازیم که انتخاب و خرید را برای شما راحت‌تر می‌کند.

شباهت استپ موتور و سروو موتور

  1. هر دو موتور الکتریکی وظیفه تعیین موقعیت مکانی برای جابه‌جایی مواردی مانند بازوهای مکانیکی و اجزای دستگاه‌های صنعتی به کار می‌روند. به صورت کلی می‌توان این گونه بیان کرد که استپ موتورها و سروو موتورها برای کنترل حرکت استفاده می‌شوند.
  2. استپ موتور و سروو موتور هر دو به راحتی و در کمترین زمان نصب و راه‌اندازی می‌شوند.
  3. طول عمر بالا

تفاوت استپ موتور و سروو موتور

به صورت کلی تفاوت‌های اصلی استپ موتور و سروو موتور را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. دقت متفاوت: دقت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید موتورهای الکتریکی است. اگر بخواهیم دقت را بین سروو موتور و استپ موتور مقایسه کنیم باید گفت سروو موتور به نسبت دارای دقت بالاتری است و همین امر باعث شده از سروو موتورها در اموری که نیاز به دقت بالایی است استفاده شود. اموری مانند رباتیک، ماشین‌های CNC و اتوماسیون صنعتی. استپ موتور به دلیل اینکه دارای دقت کمتری هستند در اموری که نیاز به موقعیت دقیق نیست مانند پرینترهای سه بعدی، ماشین‌های کنترل عددی CNC و برخی از تجهیزات اتوماسیون استفاده می‌کنند. علت دقت بالای سروو موتورها این است که سروو موتورها برای تنظیم موقعیت و سرعت خود از کنترل بازخورد استفاده می‌کنند. این کنترل بازخورد سبب کاهش خطاها می‌شود.
  2. سرعت متفاوت: استپ موتور‎ها یا همان موتورهای پله‌ای برای اموری مناسب هستند که نیاز به سرعت پایین و گشتاور بالا دارند و سروو موتور برای مواردی که نیاز به سرعت بالا و دقت بالا دارند، مناسب هستند. در نهایت می‌توان گفت سرعت سروو موتورها به نسبت استپ موتورها بیشتر است. سرعت استپ موتور را می‌توان نهایت 500 دور بر دقیقه و سرعت سروو موتور حداکثر 5000 دور بر دقیقه است.
  3. تفاوت در منبع تغذیه: یکی دیگر از تفاوت‌های این دو الکتروموتور منابع تغذیه آن‌ها است. منبع تغذیه سروو موتورها ولتاژ ثابت است و منبع تغذیه استپ موتورها جریان ثابت است. منبع تغذیه استپ موتور DC است و منبع تغذیه سروو موتور AC و DC است.
  4. تفاوت در گشتاور: به صورت کلی هر دو موتور دارای گشتاور قطبی بالایی هستند اما به صورت مقایسه‌ای، استپ موتورها یا همان موتور پله‌ای گشتاور بسیار بیشتری به نسبت سروو موتور دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو موتور، تنظیم گشتاور است. استپ موتور قابلیت تنظیم ندارد اما سروو موتور دارای قابلیت تنظیم است.
  5. تفاوت در قیمت: قیمت سروو موتور به نسبت استپ موتور یا همان موتور پله‌ای بیشتر است بنابراین اگر به دنبال خرید موتور الکتریکی به صرفه هستید بهتر است استپ موتور برای صنعت خود تهیه کنید. انواع الکتروموتورها با بهترین قیمت در مجموعه صنعتی پویان موجود می‌باشد.

خلاصه‌ای از بررسی استپ موتور و سروو موتور

دو نوع پر کاربرد از موتورهای الکتریکی را می‌توان استپ موتور و سروو موتور دانست. گروه صنعتی پویان به عنوان یکی از برترین و بزرگترین مجموعه‌ها در حوزه فروش لوازم صنعتی فعالیت می‌کند و شما می‌توانید انواع الکتروموتورها را از این مجموعه تهیه کنید.

اگر انتخاب بین این دو موتور برای شما مانند بسیاری از افراد دیگر یک چالش شده است بهتر است بدانید که سروو موتورها مناسب برای کاربردهایی هستند که نیاز به شتاب، حرکت و دقت بسیار بالایی دارد و استپ موتورها برای کاربردهایی که نیاز به سرعت، شتاب و دقت پایین‌تری دارند، مناسب است.

به صورت کلی استپ موتور برای اموری مانند بیوتکنولوژی، پزشکی، امنیت، ماشین‌های کنترل عددی CNC، ماشین‌های دوزندگی و بسیاری از موارد دیگر مناسب است و سروو موتورها مناسب استفاده در صنایع، بسته‌بندی، ماشین آلات مربوط به نساجی، ماشین آلات کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر هستند.

سروو موتورها و استپ موتورها دارای تنوع بسیار بالایی هستند و بهتر است برای خرید الکتروموتوری مناسب با صنعت خود از مشاوران این امر راهنمایی بگیرید. در نظر داشته باشید

گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع محصولات صنعتی

گروه صنعتی پویان عرضه کننده انواع محصولات صنعتی از جمله انواع الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ، ویبراتور/ موتور ویبره، برق صنعتی، کالای اتوماسیون و بسیاری از موارد دیگر است. شما می‌توانید تمامی محصولات مورد نیاز برای صنعت و حرفه خود را با قیمتی مناسب و بهترین کیفیت از این مجموعه تهیه کنید. تنوع محصولات موجود در این فروشگاه بسیار بالا است و انواع برندهای خارجی و ایرانی در مجموعه صنعتی پویان وجود دارد.

 

اجزای سرو موتور

 

گروه صنعتی پویان ارسال محصولات را به سراسر کشور با ارسال فوق‌ سریع انجام می‌دهد. در صورت وجود هر گونه سوال در مورد محصولات و یا نحوه ثبت سفارش می‌توانید با پشتیبانی این مجموعه تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کند و برای داشتن خریدی راحت تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *