مقالات آموزشی

نکات مهم در انتخاب ویبره بدنه

مقالات فروشگاه پویان

 

همانطور که می دانید ویبراتور یک وسیله الکتریکی است که در بسیاری از صنایع مانند مهندسی عمران برای ایجاد ارتعاش و ارتعاش و ارتعاش انواع قالب های بتنی و جداول ویبره در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و آرد سازی استفاده می شود.

 

 

نام های دیگر ویبراتورها ویبره موتور، ویبره موتور، الکترو ویبره و ویبره بدنه است. یکی از مهم ترین نکات در مورد ویبره ها، انتخاب مناسب در هنگام خرید است. برای خرید این محصول پرکاربرد معیارهایی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن ها می توانید بهترین و مطمئن ترین خرید را داشته باشید.

 

 

 

راهنمای انتخاب موتور ارتعاشی

به طور کلی دو معیار مهم برای انتخاب موتور ویبراتور بدنه وجود دارد که هر دوی آنها باید در نظر گرفته شود.

-سرعت موتور ویبراتور را انتخاب کنید

-نیرو را از سمت ضربه انتخاب کنید

 

در این قسمت از مقاله می خواهیم به بررسی انواع دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی که ویبراتور در آنها استفاده می شود بپردازیم تا در هنگام خرید این محصول آگاهی بیشتری داشته باشیم.

 

انتخاب موتور ویبره مناسب برای میز ویبره: یکی از کاربردهای موتور ویبره میز ویبره می باشد که میز صنعتی و دارای صفحه و چهار پایه می باشد. صفحه نمایش بر روی چهار پایه نصب شده است و به همین دلیل کاملا آزادانه می لرزد.

 

هنگامی که قطعات نیاز به لرزش دارند، روی این صفحات که توسط ویبره ها لرزش دارند قرار می گیرند. توجه داشته باشید که موادی که فشرده تر هستند و چگالی بیشتری دارند باید در معرض فرکانس بالاتری قرار گیرند.

 

همچنین موادی که پف کرده و متراکم و سبک هستند به فرکانس ارتعاش کمتری نیاز دارند. برای نصب ویبره بر روی میز ویبره دو روش وجود دارد که یکی نصب چرخشی و دیگری نصب خطی است.

 

میزهای ارتعاشی همچنین برای تراکم بتن یا پودر برای افزایش سرعت، پر کردن خودکار و تراکم ماسه، قالب‌گیری ریخته‌گری، مرتب‌سازی، تخلیه مخزن و آزمایش مقاومت استفاده می‌شوند.

 

استفاده از ویبره بر روی صفحات ویبره: در اینجا منظور صفحات ویبره، الک و الک است. برای اندازه و چیدمان مواد از الک و الک استفاده می شود. سرعت برای دانه های درشت کمتر است و دامنه حرکت آنها بیشتر است یعنی بین 1000 تا 1500 دور در دقیقه.

 

همچنین سرعت ویبراتور برای ایجاد سوراخ در دانه های ریز بیشتر و دامنه حرکتی آنها کمتر است یعنی بین 3000 تا 3600 دور در دقیقه. برای ویبره روی الک می توان از دو روش نصب ویبره تکی و نصب دو ویبره استفاده کرد.

 

کاربرد موتور ویبراتور بدنه چیست؟

به منظور ایجاد ارتعاش و لرزش در ماشین آلات صنعتی از موتور ویبره یا همان موتور ویبره بدنه استفاده می شود. این دستگاه نسبت به تجهیزات کاربردی قدیمی خود کارآمدتر است و ایمنی بالاتری را برای کارگران فراهم می کند. موتورهای ویبره در صنایع مختلف مانند نفت، مواد غذایی، پلیمری، ساختمانی، بتن، غربال یا معماهای صنعتی، جداکننده و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای ویبره در این صنایع برای معما، مرتب سازی و جداسازی، حباب زنی، جابجایی مواد و تنش زدایی استفاده می شوند.

 

 

موتور ویبراتور Vibrator Engine)

موتور ویبراتورها به وسیله برق یا با سوخت بنزین و گازوئیل کار کرده و تولید نیروی مکانیکی می.کنند این نیرو برای ایجاد لرزش در شیلنگ ویبراتور به کار میرود تا بتوان حبابهای داخل سیمان را در حالتی که خیس است از آن خارج کرده و نهایتا بتن حاصله دارای ساختمان مقاوم و مستحکم­تری شود.

 

 

آشنایی با موتور ویبراتور

همان طور که از اسم آن مشخص است موتوری است که یکی از منابع انرژی مانند برق یا سوخت عمدتا (بنزین را به نیروی لرزشی یا ویبره تبدیل میکند.

به این موتور میتوان شیلنگ مخصوص ویبره یا شیلنگ ویبراتور را متصل کرد تا نیروی لازم جهت لرزاندن به سر شیلنگ یا همان پوکر منتقل شود.

توجه داشته باشید ممکن است عمل لرزش و ویبره در یک سیستم توسط ویبراتور بدنه نیز انجام شود. گاهی هردو را ممکن است به اختصار موتور ویبره نام ببرند که نباید با هم اشتباه شوند. در اصل میتوان گفت موتور ویبراتور وسیله ای برای تبدیل یک منبع انرژی به نیرویی به شکل لرزه یا ویبره است. در انتهای این صفحه ویبراتور بدنه نیز بطور کامل شرح داده شده است.

 

انتخاب موتور ویبره بدنه روی قیف: همانطور که می دانید قیف ها قیف های صنعتی بزرگی هستند که در صنایع مختلفی مانند سیمان و بتن، شیمیایی، غذایی و بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارند. این محصول در اندازه ها و اشکال مختلف موجود می باشد.

 

گاهی اوقات مواد در حین تخلیه فرار می کنند، اغلب به دلیل سایش بین مواد با بدنه قیف و سایش بین خود مواد. در این موارد گفته می شود که مواد داخل قیف گیر کرده است. این مشکل با استفاده از لرزش بدنه به راحتی حل می شود.

 

از آنجایی که نصب یک ویبره تکی کافی نیست، اندازه و قطر آن معیار بسیار خوبی برای تعیین تعداد ویبره است. به عنوان مثال، اگر قطرها کمتر از 4.5 متر است، باید از ویبره استفاده کنید. اگر قطر قیف بین 4.5 تا 5 متر باشد، تعداد ویبره ها 2 عدد است.

 

همچنین در صورتی که قطر قیف بیش از 5 متر باشد باید از سه ویبراتور استفاده کرد. نیرو و ارتعاش ناشی از ارتعاش بدنه باعث از بین رفتن سایش بین بدنه و مواد موجود در آن می شود.

 

پس برای انتخاب قدرت ویبراتور ابتدا باید وزن موادی که با بدنه شیب دار قیف در تماس هستند را محاسبه کنید. توجه داشته باشید که قدرت موتور ویبره در قیف مربعی بیشتر است، اما محل نصب و نحوه انجام آن کاملا شبیه به قیف مخروطی است.

 

انتخاب موتور ویبره بدنه در نقاله ها و فیدرها: استفاده از کانال های ارتعاشی تراز و همگن کننده مواد می باشد. توجه داشته باشید که هر چه مقدار مواد بیشتر باشد، لرزش کمتری مورد نیاز است.

 

انتخاب ارتعاش بدنه برای قالب بتن: انتخاب این قسمت کاملاً به نوع قالب اطراف ویبراتور بستگی دارد. به این معنی که مثلاً اگر قالب بتن افقی باشد، سرعت ویبراتور مورد نیاز 3000 دور در دقیقه است. اما اگر نوع قالب عمودی باشد دور ویبره مورد نیاز 6000 دور در دقیقه می باشد.

 

میزان ضربه ارتعاش بدنه به صورت بتن با توجه به وزن بتن در نظر گرفته می شود. همچنین خوب است بدانید که هر چه بتن سخت‌تر باشد، به نیرو و مقاومت ضربه‌ای بیشتری نیاز دارد.

 

انتخاب موتور ویبره بدنه در نقاله ها و فیدرها: استفاده از کانال های ارتعاشی تراز و همگن کننده مواد می باشد. توجه داشته باشید که هر چه مقدار مواد بیشتر باشد، لرزش کمتری مورد نیاز است.

 

انتخاب ارتعاش بدنه برای قالب بتن: انتخاب این قسمت کاملاً به نوع قالب اطراف ویبراتور بستگی دارد. به این معنی که مثلاً اگر قالب بتن افقی باشد، سرعت ویبراتور مورد نیاز 3000 دور در دقیقه است. اما اگر نوع قالب عمودی باشد دور ویبره مورد نیاز 6000 دور در دقیقه می باشد.

 

میزان ضربه ارتعاش بدنه به صورت بتن با توجه به وزن بتن در نظر گرفته می شود. همچنین خوب است بدانید که هر چه بتن سخت‌تر باشد، به نیرو و مقاومت ضربه‌ای بیشتری نیاز دارد.

 

 

نکات مهم در انتخاب ویبراتور برقی

برای اتصال برقی موتور ویبره نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که از مهمترین آنها می توان به بررسی روش های اتصال پل ها در ترمینال پاور باکس موتور ویبره تک فاز و سه فاز اشاره کرد.

 

 

کاربر همچنین باید بداند که چگونه یک موتور ویبره تک فاز را به یک موتور ویبره سه فاز تبدیل کند.

 

موتور ویبراتور بدنه در کارگاه های صنعتی به دو صورت تک فاز و سه فاز کار می کند. انتخاب برق با ویبراتور سه فاز اغلب یک اولویت است. اما در برخی موارد دسترسی به برق سه فاز وجود ندارد.

 

در چنین شرایطی از برق تک فاز برای این منظور استفاده می شود. توجه داشته باشید که استفاده از برق سه فاز باعث افزایش طول عمر موتور ویبراتور می شود.

 

قیمت ویبراتور بدنه

قیمت ویبره به عواملی بستگی دارد که یکی از آنها نوع ویبره بدنه است. قبل از خرید باید با برند و کیفیت این محصول به طور کامل آشنا شوید. برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول به لیست قیمت ویبره بدنه درج شده در این سایت مراجعه نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *