مقالات آموزشی

اینورتر یا مبدل برق چیست و چه کاربردی دارد ؟

مقالات فروشگاه پویان

اینورتر (Inverter) یکی از دستگاه‌های الکترونیک است که به صورت پر قدرت عمل می‌کند. به صورت کلی اینورتر نقش یک مبدل و تبدیل را ایفا می‌کند. نام این دستگاه در لغت نیز به معنای معکوس کننده و مبدل است. دستگاه مبدل برق یکی از دستگاه‌هایی است که برای کنترل موتور در صنعت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.

عملکرد اصلی دستگاه اینورتر در واقع تبدیل جریان مستقیم برق به اصطلاح DC به جریان متناوب برق به اصطلاح AC است. در نظر داشته باشید که این تبدیل برق با توجه به فرکانس و ولتاژ مورد نیاز دستگاه و دلخواه شما انجام می‌شود.

 

به طور خلاصه می‌توان گفت، اینورتر‌ها دستگاه‌هایی برای کنترل هوشمندانه انواع الکتروموتورها محسوب می‌شوند. شما می‌توانید انواع اینورتر‌های صنعتی و الکتروموتور‌هایی مانند الکتروموتور الکتروژن تکفاز 2.2 کیلووات، الکتروموتور تکفاز الکتروژن 0.55 کیلووات 0.75 اسب و بسیاری از محصولات صنعتی دیگر را از مجموعه فروشگاهی پویان با بهترین قیمت تهیه کنید.

در ادامه مقاله به بررسی اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه اینورتر و کاربرد‌های آن می‌پردازیم.

عملکرد اینورتر چگونه است؟

همان‌طور که ذکر شد با کمک دستگاه اینورتر می‌توان الکتروموتور‌ها را به راحتی کنترل کرد. به طور مثال اگر شما نیاز دارید که سرعت گردش موتور در الکتروموتور را افزایش دهید، می‌توانید این عمل را به کمک اینورتر انجام دهید. این دستگاه مبدل برق با افزایش فرکانس و ولتاژ سرعت گردش موتور دستگاه را افزایش می‌دهد.

این عمل به صورت معکوس آن نیز قابل انجام است؛ بنابراین اگر قصد دارید سرعت گردش موتور را کاهش دهید، اینورتر فرکانس و ولتاژ را کاهش می‌دهد. این دستگاه با ظرفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. شما می‌توانید این دستگاه را به صورت‌های تک فاز و سه فاز تهیه کنید.

 

 

 

مزایای استفاده از اینورتر‌ها چیست؟

استفاده از دستگاه اینورتر دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف بهینه برق: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دستگاه اینورتر یا همان مبدل برق کاهش مصرف برق است. با یک مثال می‌توان این کاهش مصرف برق را شرح داد. فرض کنید موتوری با 10 آمپر کار می‌کند و در هنگام راه‌اندازی آمپر آن به 60 می‌رسد. اینورتر این جریان را تا جای ممکن کاهش می‌دهد و نهایت آن را به 12 آمپر می‌رساند. این ویژگی از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است و از اتلاف برق و هزینه جلوگیری می‌کند.

علاوه بر مصرف اینورتر در صنعت از این دستگاه به منظور کاهش مصرف برق در مکان‌هایی مانند بیمارستان، مصارف خانگی، مرکز‌های نظامی و امکان عمومی نیز استفاده می‌کنند.

  • افزایش طول عمر موتور‌ها: دستگاه‌های اینورتر به طور چشمگیری سبب افزایش طول عمر موتور‌های صنعتی می‌شوند. در واقع این دستگاه‌ها با کاهش جریان راه‌اندازی موجب این کار می‌شوند. دستگاه اینورتر سبب کاهش تنش مکانیکی و الکتریکی می‌شود. از طرفی این دستگاه موجب کاهش هزینه‌های تعمیر موتور می‌شود.
  • کنترل مطلوب سرعت موتور: همان‌طور که قبلاً گفته شد با کمک دستگاه اینورتر می‌توان به راحتی سرعت گردش موتور را افزایش یا کاهش داد.
  • جلوگیری از آسیب به الکتروموتور‌ها: الکتروموتور‌ها در هنگام راه‌اندازی در معرض آسیب و صدمات زیادی قرار می‌گیرند. دستگاه مبدل برق از این اتفاق جلوگیری می‌کند و ضربات فیزیکی موتور‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • امکان تغییر جهت گردش موتور: اینورترها بدون نیاز به کمک دستگاه‌های برقی دیگر مانند کنتاکتور، قابلیت تغییر سرعت و جهت گردش موتورهای صنعتی را دارند.
  • هوشمندسازی موتور: دستگاه مبدل برق به شما امکان هوشمندسازی برای حرکت موتور را می‌دهد و شما می‌توانید برای حرکت موتور برنامه‌ریزی کنید.
  • شما می‌توانید با کمک اینورتر بدون نیاز در نظر گرفتن قطع یا وصل بودن برق، اقدام به روشن یا خاموش کردن موتور کنید.

مزایای طلایی دیگر

این دستگاه علاوه بر موارد بالا دارای مزایای دیگر است که به طور خلاصه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • محافظت از موتور در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ
  • محافظت در برابر اضافه بار که در نهایت از سوختن موتور جلوگیری می‌شود.
  • کاهش استهلاک موتورهای مختلف
  • وجود امکان کنترل از راه دور
  • نصب و راه‌اندازی آسان دستگاه اینورتر

درگاه‌های ورودی و خروجی دستگاه اینورتر چگونه است؟

در بررسی درگاه‌های خروجی این دستگاه باید گفت فرقی نمی‌کند اینورتر شما سه فاز یا تک فاز باشد، تمامی اینورتر‌ها دارای درگاه‌های خروجی سه فاز هستند. دقت داشته باشید که درست است که اینورترها تنها دارای یک خروجی هستند اما جریان خروجی از آن‌های دارای شکل‌های متناوب مختلفی است. جریان‌های خروجی عموماً به شکل پله پله، ساده، موج مربعی، موج شبه سینوسی و موج تمام سینوسی (سینوسی خالص) است.

بین موج‌های نام برده شده بهترین حالت موج سینوسی خالص است. علت این برتری هم به این دلیل است که بیشتر تجهیزاتی و وسایلی که با برق شهری کار می‌کنند، با توجه به این موج تهیه می‌شوند. به صورت کلی تفاوت اینورتر تک فاز و سه فاز در درگاه‌های ورودی آن است.

 

 

این دستگاه از جنبه درگاه ورودی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. اینورترهایی که توان 3 اسب بخار و پایین‌تر از این میزان را دارند دارای درگاه ورودی تک فاز هستند. اینورتر‌هایی که دارای توان بیش از 3 اسب بخار هستند دارای درگاه ورودی سه فاز هستند.

نکات مورد نیاز در هنگام خرید اینورتر یا مبدل برق

این دستگاه دارای انواع مختلف با ویژگی‌های مختلف دیگر است. در هنگام خرید شما باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید دستگاه مبدل برق کنید.

  1. اولین نکته‌ای که در هنگام خرید این دستگاه باید به آن توجه کنید، توجه به الکتروموتور‌هایی است که می‌خواهید اینورتر را برای آن‌ها تهیه کنید. توصیه می‌شود اینورتری تهیه کنید که توان آن حتماً بیش از الکتروموتور‌های شما باشد.
  2. با توجه به نیاز خود، اینورتر متناسب به آن را تهیه کنید. اگر برای کاری این دستگاه را نیاز دارید که باید از گشتاور راه‌اندازی بیشتری برخوردار باشد حتماً سعی کنید اینورتر بالاتری تهیه کنید.
  3. بررسی میزان و مدت اضافه باری که روی دستگاه است در دسته اطلاعاتی است که قبل از خرید باید به آن دقت کنید.
  4. توجه به برق ورودی: در هنگام خرید اینورتر باید به تک فاز و سه فاز بودن برقی که در دسترس دارید توجه کنید. اگر برق در دسترس شما برق شهری تک فاز باشد باید اینورتر تک فاز و اگر برق در دسترس شما سه فاز باشد، باید مبدل برق سه فاز تهیه کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستند که به هر دو مورد برق تک فاز و برق سه فاز دسترسی دارید و بین انتخاب اینورتر تک فاز و سه فاز مانده‌اید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

اینورتر تک فاز بهتر است یا سه فاز

برای مقایسه مبدل برق تک فاز با سه فاز باید چندین عامل را بررسی کرد:

مقایسه از نظر کاربرد اینورترها، اینورترهای تک فاز را می‌توان علاوه بر صنعت و مشاغل‌های کوچک، در مصارف خانگی نیز استفاده کرد؛ زیرا این دستگاه‌ها با برق شهری کار می‌کنند. اما اینورتر سه فاز، کلاً برای مصارف صنعتی گسترده استفاده می‌شود. به طور مثال از کاربردهای مبدل برق سه فاز می‌توان به کارخانه‌های تولیدی، کارگاه‌های صنعتی، مورد استفاده برای راه اندازی انواع پمپ‌ها و دینام دستگاه‌‌ها نام برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید با پشتیبانی فروشگاه صنعتی پویان تماس بگیرید.

بررسی اینورتر (مبدل برق) از نظر اجزا

اینورترها به صورت کلی از سه قسمت کنترل، مدار اصلی و منبع تغذیه تشکیل شدند. هر یک از این بخش‌ها وظایف مهمی را برعهده دارند و سلامت آن‌ها نقش مهمی در کارکرد کلی اینورتر دارد.

دقت داشته باشید که کیفیت هر کدام از بخش‌های نام برده شده بسیار مهم است و وجود هر گونه اختلال در این قسمت‌ها ممکن است موجب اختلال در کارکرد دستگاه شود؛ بنابراین توصیه می‌شود این دستگاه را حتماً از فروشگاه‌های معتبری مانند فروشگاه صنعتی پویان تهیه کنید تا از کیفیت آن اطمینان خاطر داشته باشید. هر یک از سه بخش نام برده شده خود نیز به اجزای کوچک‌تری تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بخش کنترل

بخش کنترل از چندین قسمت کی پد، ترمینال برد، برد کنترل و در نهایت برد پاور تشکیل شده است.

  • کی پد: این قسمت وظیفه انجام کارهایی مانند افزایش و کاهش سرعت، امکان انجام تنظیمات محلی به صورت دستی و تنظیم پارامتر‌های اینورتر را برعهده دارد.
  • ترمینال برد: از اصلی‌ترین اجزای اینورتر است که عملکرد درست آن در کارکرد کلی اینورتر نقش اساسی دارد. این قطعه کارهایی مانند افزایش یا کاهش گشتاور و کنترل شروع یا پایان کار اینورتر از راه دور را انجام می‌دهد.
  • برد کنترل: این بخش را در واقع می‌توان مغز سیستم اینورتر نامید که وظیفه ایجاد هماهنگی و کنترل سایر بخش‌ها را انجام می‌دهد.
  • برد پاور: آخرین بخش کنترل برد پاور است. این بخش وظیفه ارسال سیگنال را به عهده دارد.

بخش‌های دیگر

مدار اصلی: مدار اصلی در واقع همان بخشی از اینورتر است که برق شهری AC به برق DC تبدیل می‌کند. تبدیلات در این بخش انجام می‌شود. این بخش خود از قسمت‌های سوئیچ IGBT، خازن‌های لینک DC و… تشکیل شده است.

خرید انواع محصولات صنعتی از فروشگاه پویان

اگر به دنبال خرید انواع محصولات صنعتی هستید، فروشگاه صنعتی پویان برای شما بهترین گزینه است. این فروشگاه انواع محصولات صنعتی مانند انواع الکتروموتور‌ها، انواع گیربکس‌ها، اینورتر‌های صنعتی و پمپ‌های صنعتی را به فروش می‌رساند.

 

 

در نظر داشته باشید که فروشگاه صنعتی پویان سال‌ها در زمینه عرضه و فروش محصولات صنعتی فعالیت دارد. شما می‌توانید انواع محصولات صنعتی را بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت از این فروشگاه تهیه کنید. تنوع محصولات موجود در این فروشگاه بسیار بالا است و شما هر آنچه را که نیاز داشته باشید به راحتی می‌توانید از طریق سایت مجموعه تهیه کنید.

تیم پشتیبانی فروشگاه آماده پاسخگویی به تمامی سؤالات شما عزیزان است. در صورت وجود هر گونه سؤال یا وجود مشکل در طول فرایند خرید می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. در این مقاله قصد داشتیم به بررسی انواع اینورترها و کاربرد آن‌ها بپردازیم. شما می‌توانید انواع اینورتر از برندهای معتبری مانند پنتاکس، ال اس، اینوت، تکو و یولیکو از فروشگاه صنعتی پویان تهیه کنید. خرید محصولات از درگاه‌های امن انجام می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *