مقالات آموزشی

پمپ آب صابون (coolant pump)

مقالات فروشگاه پویان

 

زمانی که حرف از عملکرد مطلوب و بهینه انواع موتورها و تجهیزات صنعتی در حوزه های مختلف به میان می آید، نقش پمپ آب صابون که به پمپ خنک کننده نیز معروف است، پر رنگ تر و حیاتی دیده می شود. چرا که وجود این نوع پمپ ها برای گردش مایعات خنک کننده، کسب اطمینان از تنظیم دمای مناسب و ممانعت از ایجاد گرمای بیش از حد که به کل سیستم و دستگاه آسیب می زند، ضروری است. با گروه صنعتی پویان همراه باشید! در ادامه اطلاعات کافی درباره این نوع پمپ ها به دست خواهید آورد و تفاوتشان با پمپ آب را متوجه خواهید شد.

پمپ آب صابون چیست؟

پمپ آب صابون، پمپ منحصر به فردی است که با به گردش در آوردن مابع خنک کننده، حفظ دمای کنترل شده، جذب گرمای اضافی و انتقال آن، به خنک شدن سیستم و بهبود کارآیی آن کمک کرده، تضمین کننده افزایش طول عمر موتور و تجهیزات است و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. در واقع این نوع پمپ با چرخش مداوم مایع خنک کننده، گرمای اضافی که در حین کار تجهیزات صنعتی ایجاد می شود را دفع می کند و همین امر مانع گرم شدن زیاد دستگاه می شود.

پمپ آب صابون یک نوع پمپ سانتریفیوژی است. این پمپ در دو نوع تک فاز و سه فاز و به دو شکل یک پروانه ای یا چند پروانه ای طراحی و تولید می شود. پمپ  coolant از موادی چون پلاستیک، فلز یا چدن ساخته می شود و این قابلیت را دارد در سیال غوطه ور شود. البته ناگفته نماند که الکتروموتور خارج از سیال قرار خواهد گرفت.

موارد استفاده از پمپ آب صابون

الکتروپمپ آب صابون در صنایع مختلف و سیستم های گوناگونی که تنظیم و کنترل دما در آن ها جزو ضروریات به شمار می رود، مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مهم ترین کاربردهای این پمپ صنعتی عبارتند از:

  • موتور خودرو

این نوع پمپ ها متضمن بهینه کردن دمای موتور خودرو و وسایل نقلیه هستند. در واقع وجود آن ها باعث می شود تا خودرو از گرمای بالا آسیب نبیند.

  • ماشین آلات صنعتی

در محیط های صنعتی این نوع الکتروپمپ ها نقشی حیاتی را در سیستم های هیدرولیک و کمپرسور ایفا می کنند. این پمپ ها باعث حفظ بازده عملیاتی می شوند. ناگفته نماند که در ماشین های CNC نیز پمپ COOLANT مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سیستم های تهویه مطبوع

این محصول صنعتی در سیستم های تهویه برای گردش مایع خنک کننده به کار گرفته می شود. استفاده از این پمپ کنترل موثر دما را در تأسیسات فراهم می سازد.

  • تولید برق

از این نوع الکتروپمپ های صنعتی برای کنترل دمای ژنراتورها و توربین ها استفاده می شود. این امر بازدهی کلی تولید برق را بالا می برد.

  • خنک سازی موتورهای دریایی

پمپ آب صابون در موتورهای دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این الکتروپمپ با سیستم موتور دریایی ادغام شده و با خنک کنندگی کارآمد، موجب عملکرد مطلوب موتورها می شود

علل خرابی پمپ آب صابون

پمپ آب صابون کارایی آسانی دارد از این رو زیاد خراب نمی شود و از طول عمر مفید خوبی برخوردار است. اما اگر که خراب شده باشد علت خرابی آن یکی از دو مورد زیر است:

  • وجود ذرات جامد در مایع خنک کننده یا همان سیال به کار رفته در الکتروپمپ موجب آسیب به آن می شود. این امر بدان سبب است که ذرات جامد به پروانه گیر کرده و در دراز مدت آن را خراب می کند.
  • پمپ آب صابون یک پمپ برقی است و الکتروموتور متصل به آن باعث حرکت پروانه یا پروانه های موجود و خنک سازی می شود. گاه تسهیل کننده های جریان و ولتاژ برق به کار گرفته نمی شوند و نوسانات برق شهری به شکل مستقیم به الکتروموتور پمپ منتقل می شود. همین امر می تواند موتور پمپ آب صابون را خراب کند.

البته ناگفته نماند که این نوع پمپ هم به صورت دوره ای بهتر است سرویس شده و تمیز گردد.

پمپ آب صابون همان پمپ آب است؟

قطعا جواب این سوال «نه» است. اگر چه هر دو نوع پمپ برای گردش مایعات به کار گرفته می شوند تفاوت های قابل توجهی با هم دارند. پمپ آب در وهله اول برای پمپاژ کردن آب طراحی شده است. این پمپ عمدتا در سیستم های آبیاری و زهکشی مورد استفاده قرار می گیرد. در مصارف مرتبط با خودرو پمپ آب، آب را به کمک سیستم خنک کننده به گردش در می آورد تا به تنظیم دمای موتور کمک کند. این در حالی است که پمپ آب صابون به طور ویژه برای کنترل مایع خنک کننده یا ضد یخ طراحی شده است و معمولا حاوی مخلوط آب و مواد افزودنی است. پس می توان تفاوت اصلی این دو پمپ را مایعات استفاده شده، سازگاریشان با برخی از مواد شیمیایی و کاربردهایشان عنوان کرد.

توصیه هایی که هنگام انتخاب و خرید پمپ آب صابون باید رعایت کرد

  • حتما از نظرات کارشناسان این حوزه پیش از انتخاب و خرید بهره ببرید. پمپ آب صابون کاربری گسترده ای دارد؛ به همین دلیل تشخیص آنکه کدام نوع مناسب است دشوار خواهد بود.
  • پیش از انتخاب میزان جریان و فشار را مشخص کنید تا نوع متناسب با آن را تهیه نمایید.
  • در صورت عدم اطمینان از اینکه سیستم دارای چه مشخصاتی است، یکی از انواع الکتروپمپ آب صابون منعطف انتخاب شود.
  • برند، جنس و نوع پمپ های آب صابون متفاوت از یکدیگر هستند. از لحاظ قیمتی نیز با هم اختلاف دارند. از این رو برای خرید پمپ آب صابون لازم است بودجه تخصیص داده شده نیز لحاظ گردد.

سوالات متداول

  • پمپ آب صابون را از کجا بخریم؟

توجه داشته باشید که پمپ خنک کننده یا همان آب صابون در برندهای مختلف و در جنس های متفاوت در بازار محصولات صنعتی یافت می شود. اما توصیه می شود خرید از فروشگاه های معتبر انجام شود تا بدون نگرانی و پس از اخذ مشاوره محصول درست انتخاب شده و سفارش داده شود.

  • الکتروپمپ آب صابون از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پمپ coolant از دو جزء اصلی الکتروموتور و پمپ تشکیل شده است که به وسیله شفت به یکدیگر متصل هستند. البته در انتها پروانه پمپ قرار داده شده است که کاربری آن انتقال دادن سیال است.

  • قیمت پمپ آب صابون چقدر است؟

بر اساس نوع پمپ که می تواند تک فاز یا سه فاز باشد، جنس آن و با توجه به نوع برند قیمت ها متفاوت است. از این رو توصیه می شود پیش از خرید با کارشناسان فروش گروه صنعتی پویان تماس گرفته و بهترین را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *