مقالات آموزشی

تفاوت گیربکس حلزونی و مکعبی چیست؟

مقالات فروشگاه پویان

یکی از کاربردی‌ترین محصولات در صنعت را می‌توان گیربکس دانست. وظیفه اصلی گیربکس تامین نیروی لازم برای دستگاه‌های صنعتی است. گیربکس در واقع انتقال نیرو را انجام می‌دهد. به طور ساده‌تر می‌توان این گونه بیان کرد که موتورهای الکتریکی به کار برده شده در صنایع مختلف دارای سرعت چرخش موتور بالا و قدرت نسبتا پایینی هستند و این ویژگی موتورها برای بسیاری از صنایع مشکل ساز است زیرا آن‌ها به سرعت چرخش پایین‌تر و قدرت بیشتر نیاز دارند. با استفاده از گیربکش می‌توان برای صنایع سرعت چرخش پایین و قدرت زیاد را تامین کرد.

 

 

 

گیربکس‌ها دارای انواع بسیار مختلفی هستند و آن‌ها را بر اساس ظرفیت، توانایی و شکل ظاهری به چندین دسته تقسیم می‌کنند. دو تا از پرکاربردترین گیربکس‌ها در صنایع، گیربکس حلزونی و گیربکس مکعبی است.

در ادامه گروه صنعتی پویان قصد دارد به بررسی کامل گیربکس حلزونی، گیربکس مکعبی و تفاوت‌های آن دو بپردازد. اگر برای صنعت خود قصد خرید گیربکس دارید برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

قبل از پرداختن به تفاوت گیربکس حلزونی و گیربکس مکعبی بهتر است در ابتدا کمی این دو گیربکس را بررسی کنیم.

گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی (worm gearbox)، همانطور که گفته شد یکی از پرکاربردترین گیربکس‌ها در صنایع است. این گیربکس به کاهش سرعت و افزایش قدرت موتور کمک می‌کند. جالب است بدانید گیربکس حلزونی مقاومت بسیار بالایی در برابر ارتعاشات دارد. نام گذاری این محصول به دلیل این است که شکل ظاهری آن با ظاهر حلزون شباهت دارد. گیربکس‌های حلزونی دارای چندین نوع پایه دار، فلنچ دار و هالو شافت هستند.

اگر بخواهیم این محصول را از نظر ساختاری بررسی کنیم باید گفت گیربکس حلزونی در دسته گیربکس‌های دو چرخ دنده‌ای قرار می‌گیرد. به صورت کلی این گیربکس از دو بخش مارپیچ و دنده‌ تشکیل شده است که با زاویه 90 درجه این دو بخش باهم در ارتباط هستند.

این نوع گیربکس برای کسانی که نیاز به کاهنده سرعت دارند اما جای کافی برای کاهنده‌های سرعت ندارند، محصولی مناسب است. تعمیر و نگهداری گیربکس حلزونی بسیار راحت است اما توصیه می‌شود به دلیل ایجاد اصطحکاک زیاد در هنگام استفاده از این محصول، روغن کاری آن را به طور مرتب انجام دهید.

از دیگر مزایای این گیربکس می‌توان به حرکت نرم و روان آن اشاره کرد. به دلیل همین حرکت نرم و روان، این گیربکس دارای کمترین سروصدا است.

مزایای گیربکس حلزونی

به صورت کلی مزایای این گیربکس را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • نصب در همه جهت‌ها
  • نگهداری آسان
  • تعمیرات ارزان
  • قیمت مناسب
  • امکان کوپل به صورت مرکب دارد.
  • قابلیت قفل شوندگی و عدم برگشت پذیری

کاربرد گیربکس حلزونی

گیربکس‌های حلزونی دارای کاربردهای بی‌شماری هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. از کاربردهای گیربگس حلزونی یا همان گیربکس کتابی می‌توان به مواردی مانند استفاده در صنایع مانند صنایع کاشی کاری و صنایع سرامیک، تولید ماشین آلاتی مانند نوار نقاله، بالابر، پله برقی، آسیاب‌های کوچک، ماشین آلات بسته بندی و برای اموری مانند چرخاندن بیلبوردهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر و چرخاندن تنور نانوایی‌ها اشاره کرد.

دلیل انتخاب گیربکس حلزونی برای ماشین‌آلاتی مانند بالابر به این علت است که چرخنده گیربکس‌های حلزونی تنها به یک جهت می‌چرخند. چرخش یک طرفه این چرخنده سبب افزودن قابلیت برگشت ناپذیری و قفل شوندگی به گیربکس می‌شوند. با وجود این قابلیت در هنگام توقف موتور ماشین آلاتی مانند بالابر، بالابر به جای اولیه خود باز نمی‌گردد و در جای خود می‌ماند. این ویژگی گیربکس‌های حلزونی سبب شده تا از آن‌ها در بسیاری از آسانسورها استفاده شود.

شما می‌توانید انواع گیربکس‌های صنعتی مانند گیربکس حلزونی، گیربکس هلیکال، گیربکس خورشیدی، گیربکس سایکلو، گیربکس اکسترودر، گیربکس هلیکال موازی یا گیربکس آویز، موتور گیربکس آسانسور و بسیاری از محصولات دیگر را از فروشگاه صنعتی پویان تهیه کنید.

گیربکس مکعبی (کتابی) چیست؟

یکی دیگر از گیربکس‌های پرکاربرد گیربکس مکعبی است. این گیربکس که به آن گیربکس کتابی نیز می‌گویند؛ شامل یک ماردون و دنده مکعبی است. گیربکس مکعبی یا همان کتابی در واقع نوعی از گیربکس حلزونی محسوب می‌شود. این محصول نیز به مانند گیربکس حلزونی سبب افزایش گشتاور خروجی یا همان قدرت و کاهش تعداد چرخش موتور می‌شود.

 

این گیربکس دارای مزایای بسیاری مانند داشتن ظرفیت بسیار بالا، طول عمر بالا، قیمت مناسب، سروصدای کم، ضریب اطمینان بسیار بالا و… است. این محصولات به گونهای ساخته شدند که شما میتوانید از این محصولات به صورت 24 ساعته و بدون ایجاد وقفه استفاده کنید. استفاده 24 ساعته از این گیربکس در روند کاری بسیاری از صنایع تاثیر مثبت می‌گذارد.

گیربکس حلزونی و مکعبی چه تفاوتی با هم دارند؟

تا کنون سعی داشتیم به بررسی جزئی هر یک از گیربکس‌های حلزونی و مکعبی بپردازیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا گیربکس حلزونی و گیربکس مکعبی باهم تفاوتی دارند؟ بسیاری گیربکس حلزونی و گیربکس مکعبی را یکی می‌دانند گیربکس مکعبی در واقع نوعی از همان گیربکس حلزونی است؛ اما این دو محصول باهم یکی نیستند و تفاوت‌هایی دارند.

در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این دو گیربکس بپردازیم. برخی از تفاوت‌های این دو گیربکس شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. تفاوت در میزان گشتاورها، یکی از تفاوت‌های بسیار محسوس در گیربکس حلزونی و مکعبی (کتابی)، تفاوت در گشتاورهای آن‌ها است. گشتاوری که توسط گیربکس مکعبی تولید می‌شود بسیار بالاتر از گشتاور تولید شده توسط گیربکس حلزونی است.
  2. اگر بخواهیم از نظر در دسترس بودن قطعات این دو گیربکس آن‌ها را بررسی کنیم، باید گفت قطعات گیربکس حلزونی به نسبت گیربکس مکعبی بیشتر در دسترس است. پیدا کردن قطعات گیربکس مکعبی کمی مشکل است و دلیل آن هم این است که کارخانه‌ها به صورت عادی به ساخت قطعات گیربکس حلزونی می‌پردازند اما برای ساخت قطعات گیربکس مکعبی نیاز است افراد به این کارخانه‌ها سفارش دهند.
  3. استفاده بدون وقفه و به صورت بیست و چهار ساعته از گیربکس‌های مکعبی یا همان کتابی امکان پذیر است. در واقع گیربکس‌های کتابی دائم الکار هستند.
  4. گیربکس‌های حلزونی در صنایع و کارگاه‌های کوچک‌تر نیز کاربرد دارند اما گیربکس‌های کتابی در صنایع پیشرفته و گسترده‌تر معمولا استفاده می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت گیربکس‌های کتابی یا همان مکعبی به نسبت گیربکس‌های حلزونی صنعتی‌تر هستند.
  5. از گیربکس‌های کتابی می‌توان برای الکتروموتورهای بزرگتر استفاده کرد و گیربکس‌های حلزونی برای الکتروموتورهای کوچک‌تر مناسب هستند.
  6. راندمان گیربکس مکعبی به نسبت راندمان گیربکس حلزونی کمی بالاتر است.
  7. اگر فضای کمی برای گیربکس ‌های صنعتی در نظر گرفتید، خرید گیربکس مکعبی یا کتابی توصیه نمی‌شود. گیربکس‌های مکعبی دارای اندازه بسیار بزرگتری به نسبت گیربکس حلزونی هستند. اگر قصد کاهش سرعت و افزایش قدرت موتور را دارید اما دارای فضای کافی نیستید توصیه می‌شود از گیربکس‌های حلزونی استفاده کنید.
  8. وزن گیربکس‌های مکعبی به نسبت وزن گیربکس‌های حلزونی بیشتر است. شروع وزن گیربکس‌های مکعبی از نود کیلو گرم است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت جابه‌جایی گیربکس‌های مکعبی کمی دشوارتر از جابه‌جایی گیربکس‌های حلزونی است.

یکی از نکات قابل توجه که در هنگام خرید گیربکس باید دقت کنید، انتخاب درست گیربکس متناسب با کاربردی است که برای آن در نظر گرفتید. اگر تخصص کافی برای انتخاب گیربکس مناسب ندارید بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی گروه صنعتی پویان تماس بگیرید.

چه نکاتی را در هنگام خرید گیربکس باید رعایت کنیم؟

در هنگام خرید گیربکس برای انتخاب محصولی مناسب باید به یک سری نکات توجه لازم را داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در هنگام خرید گیربکس، به اطلاعات و مشخصات دستگاه خود نیز توجه کنید و با توجه به دستگاه گیربکس مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  • شرایط آب‌و‌هوایی را فراموش نکنید. شرایطی مانند گرد و خاک، میزان خشکی و رطوبت هوا بسیار حائز اهمیت است.
  • چینش و آرایش محورها نسبت به هم
  • مقدار بار شعاعی
  • نوع انتقال بین موتور گیربکس

خرید انواع گیربکس از گروه صنعتی پویان

در این مقاله قصد داشتیم شما را با انواع گیربکس‌های حلزونی و گیربکس مکعبی و تفاوت‌های این دو گیربکس آشنا کنیم. اگر به دنبال خرید گیربکس‌های صنعتی هستید این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت این محصولات بسیار حائز اهمیت است. بنابراین به منظور اطمینان از کیفیت محصولات صنعتی بهتر است، این محصولات را از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه صنعتی پویان تهیه کنید.

گروه صنعتی پویان یکی از بهترین عرضه کننده‌های محصولات صنعتی است. تنوع محصولات صنعتی در این فروشگاه بسیار بالا است و هر آنچه که شما  برای صنعت خود نیاز داشته باشید را می‌توانید از این فروشگاه به راحتی تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات کافی در مورد محصولات می‌توانید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

 

محصولات صنعتی مانند انواع الکتروموتور، گیربکس صنعتی، انواع پمپ خانگی و صنعتی، ویبراتور، کالای اتوماسیون و بسیاری از موارد دیگر در این فروشگاه موجود است. فروشگاه صنعتی پویان به منظور رضایت حداکثری مشتریان خود محصولات را با بسته بندی ایمن و ارسال فوق سریع به سراسر کشور می‌فرستد.

از دیگر ویژگی‌های این فروشگاه می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. با وجود اینکه تمامی محصولات موجود در فروشگاه دارای کیفیت بسیار بالایی هستند اما در عین حال قیمت مناسبی نیز دارند. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و وجود مشکل در فرایند خرید می‌توانید با پشتیبانی مجموعه صنعتی پویان تماس بگیرید. تیم پشتیبانی به بهترین شکل شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *