مقالات آموزشی

استانداردهای IEC برای انواع الکتروموتور صنعتی

استانداردهای IEC برای انواع الکتروموتور صنعتی

اگر بخواهیم نام یک دستگاه را به زبان بیاوریم که در بیشتر صنایع حضور پر رنگ دارد، بدون شک این دستگاه الکتروموتور می‌باشد. الکتروموتورها دارای انواع مختلفی هستند و وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را به عهده دارند.

برای اینکه دستگاه‌های مختلف صنعتی عملکرد مناسب، راندمان بالا، مصرف انرژی متعادل، استهلاک طبیعی، ایمنی مناسب و …. را داشته باشند باید از یک سری اصول و استانداردهای بین المللی تعیین شده پیروی کنند.

استانداردهای IEC برای انواع الکتروموتور صنعتی

آیا تاکنون نام IEC و  NEMAرا شنیده‌اید؟ IEC و  NEMAدو سازمان معروف جهانی هستند که استانداردهای مورد نیاز برای الکتروموتورهای صنعتی و سایر تجهیزات الکترونیکی را تعیین می‌کنند.

در ادامه قصد داریم به بررسی انواع استاندارد‌های تعیین شده برای الکتروموتورها بپردازیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری انواع استانداردهای مورد نیاز برای الکتروموتور هستید، حتما تا پایان این مطلب با گروه صنعتی پویان همراه باشید.

گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع الکتروموتورهای صنعتی می‌باشد. شما می‌توانید انواع محصولات صنعتی را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت از این مجموعه تهیه کنید.

استانداردهای الکتروموتورهای صنعتی

استانداردهای بسیار زیادی برای موتورهای صنعتی در سراسر جهان وجود دارد اما به صورت کلی دوتا از پرکاربردترین و رایج‌ترین استاندارد‌ها که در بیشتر کشورها وجود دارد، موارد زیر است:

  1.  IEC :IEC(International Electrotechnical Commission) نام یک سازمان شناخته شده جهانی است که این سازمان تمامی استانداردهای بین المللی که متعلق به فناوری‌های الکتریکی، الکترونیکی و دیگر محصولات مرتبط است را تعیین می‌کند. این سازمان متعلق به اروپا می‌باشد.
  2. NEMA: NEMA که در واقع مخفف  National Electrical Manufacturers Association است، یکی از معروف‌ترین سازمان‌های آمریکایی می‌باشد که استانداردهای مورد نیاز برای تجهیزاتی مانند الکتروموتورها را تعیین می‌کند.

آشنایی با سطوح مختلف IEC

سازمان IEC یا همان کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک به صورت کلی استانداردهای مشخصی از نظر بهره وری و راندمان برای الکتروموتورهای صنعتی برگزیده است که عموما به این استاندارد‌ها، استانداردهای چهار گانه می‌گویند.

استانداردهای چهار گانه شامل:

  1. IE1: IE1 را (بهره وری و راندمان استاندارد) نیز می‌نامند. این استاندارد برای تمامی موتورهای صنعتی است. IE1 در واقع به کارایی موتورها تاکید ویژه دارد. البته امروزه در بسیاری از کشورها مانند هندوستان استفاده از الکتروموتورهایی که دارای راندمان IE1 می‌باشند، ممنوع است.
  2. IE2: IE2 در واقع نشان دهنده سطح راندمان بالا می‌باشد. موتورهای الکتریکی که دارای اینورتر می‌باشند باید از این استاندارد پیروی کنند.
  3. IE3: موتورهایی که دارای راندمان IE3 هستند به تازگی روی کار آمدند.  به راندمان IE3 راندمان عالی یا ممتاز نیز گفته می‌شود. این استاندارد مناسب برای الکتروموتورهایی است که مصرف بهینه و کمی دارند. امروزه این موتورها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.
  4. IE4: IE4 نشان دهنده سطح راندمان فوق عالی است. اگر بخواهیم الکتروموتورهایی که دارای راندمان IE3 هستند را با الکتروموتورهایی که دارای راندمان IE4 می‌باشند، مقایسه کنیم، بدون شک مصرف انرژی الکتروموتورها با راندمان IE4  به طور ویژه‌ای کمتر است. در واقع کارخانه‌ها و یا کارگاه‌هایی که دارای الکتروموتور با کلاس راندمان IE4 هستند، هزینه کمتری را برای انرژی برقی می‌پردازند.

جالب است بدانید بر اساس قوانین کنونی سازمان IEC، صنایع دیگر اجازه استفاده از IE1 را ندارند و الکتروموتورهای صنعتی باید حداقل دارای راندمان IE2 باشند.

کلام پایانی

همانطور که می‌دانید الکتروموتورها بر اساس راندمان به سطوح مختلف از IE1 به IE4 تقسیم بندی می‌شوند. در این مطلب سعی داشتیم شما را با هر سطوح به طور کامل آشنا کنیم و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم. امیدواریم نکات این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

اگر قصد خریداری انواع الکتروموتورها با راندمان‌های مختلف را دارید، بدون شک بهترین گزینه برای شما عزیزان فروشگاه صنعتی پویان است. این مجموعه از آنجایی که تمامی محصولات خود را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه می‌دهد، جز برترین‌ها محسوب می‌شود. مجموعه پویان سعی داشته با حذف حداکثری واسطه‌ها و فروش مستقیم، کمترین و مناسبترین قیمت را بر روی محصولات خود قرار دهد.

اگر الکتروموتور مناسب صنعت و کار خود را نمی‌شناسید، می‌توانید با پشتیبانی مجموعه پویان تماس بگیرید. تیم مجرب پشتیبانی شما را برای داشتن خریدی مناسب و متناسب با نیاز خود به بهترین نحو راهنمایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *