دسته‌بندی نشده

برای ساخت بالابر به چه لوازمی نیاز است ؟

برای ساخت بالابر به چه لوازمی نیاز است ؟

برای ساخت بالابر چه لوازمی نیاز است؟ آیا تمامی آن ها مکانیزم یکسانی دارند و برای ساخت آن ها لوازم و قطعات یکسانی نیاز است؟ اگر که به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید، پیشنهاد می کنم تا انتها با ما همراه باشید.

بالابرها نقش موثر و قابل توجهی در حوزه حمل و نقل دارند. آن ها کاربرد فراوانی دارند و بر اساس معیارهایی چون کاربرد و شکل نهایی به انواع مختلف با قابلیت های گوناگون تقسیم شده اند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که از لحاظ عملکردی و همچنین قطعات به کار رفته در ساخت بالابرها مشابه آسانسورها می باشند؛ در حالی که این امر همیشه و برای تمامی انواع بالابرها صادق نیست! بالابرها بر اساس معیارهای گوناگون به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. علاوه بر این هر یک از آن ها دارای قابلیت ‌های منحصر به فردی است که آن را برای کارکردی خاص مناسب کرده است. به همین دلیل برای ساخت آن ها نیز برخی از قطعات و لوازم متفاوت و برخی دیگر مشابه و مشترک هستند.

انواع بالابر بر اساس نوع مکانیزم

بالابرها انواع مختلفی دارند و کارآیی وسیعی در حوزه های گوناگون از جمله صنعت دارند. آن ها بر اساس معیارهایی نظیر نوع کاربرد، مکانیزم، ثابت یا متحرک بودن، میزان سرعت و محل نصب دسته بندی شده اند. پیش از پرداختن به لوازم مورد نیاز برای ساخت این محصول پر کاربرد در صنایع گوناگون، در این بخش به معرفی مختصر انواع بالابر مطابق با مکانیزم که یکی از مهم ترین پارامترها است، خواهیم پرداخت.

  • بالابر هیدرولیکی. این بالابر پرکاربردترین نوع بالابرها در صنایع مختلف همچون ساختمان سازی و مصارف خانگی است. بالابر هیدرولیکی به دو صورت ثابت و متحرک کاربرد دارد و به کمک جک و یونیت هیدرولیکی کار می کند.
  • بالابر کششی. این نوع بالابر مشابه به آسانسور است و مکانیزم عمل آن وابسته به یک سیستم کابل (طناب – تسمه فولادی) و نیروی محرکه است.
  • بالابر وینچی. این نوع بالابرها طرح کلاسیکی دارند و دسترسی افراد و حمل و نقل ابزار و وسایل به ارتفاعات محدود را فراهم می سازد.
  • بالابر اسکرو. این نوع بالابر با نام بالابر پیچی نیز شناخته می شوند. این بالابرها از استوانه ای پیچ مانند که دارای مقاومت و استحکام بالایی است تشکیل شده است. از این بالابر برای جا به جایی در ارتفاع محدود استفاده می شود.
  • بالابر قیچی. نوع دیگری از بالابرها است که در دو حالت ثابت و سیار وجود دارد. سیستم محرکه‌ این بالابرها شکل قیچی یا آکاردئونی است. بیشترین کارآیی را بالابر قیچی در بارانداز و میز بالابر برای مکان ‌هایی همچون انبارها و کارخانه دارند.
  • بالابر معلق. بالابر معلق نیز از انواع دیگر بالابرها به شمار می ‌آید. این نوع برای حمل مصالح و کلایمرها مورد استفاده قرار می گیرد. در این بالابرها بدون ریل در ارتفاعات حرکت می کنند و جا به جایی آن ها وابسته به کابل های فولادی است.
  • بالابر دنده شانه ایی. این بالابر نمونه ای از بالابرهای موقت ساختمانی است. کاربرد بالابر شانه ای مشابه بالابرهای معلق است. در این نوع بالابر یک شانه دنده ثابت محکم وجود دارد و یک موتور که باعث چرخ دنده های متصل به کابین را روی شانه دنده ممکن می سازد.

برای ساخت بالابر به چه لوازم و قطعاتی نیاز داریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: در ساختار بالابرها بسته به نوع کارآیی که دارند قطعات متفاوتی به کار گرفته می شود. در این میان اما قطعاتی هستند که به صورت مشترک اغلب در تمامی انواع بالابرها مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی و معرفی چند نمونه از این قطعات ضروری برای ساخت بالابر خواهیم پرداخت.

پاوریونیت

به جعبه فلزی گرد مانندی که قطعاتی همچون پمپ، موتور، شیر اطمینان و تانک ذخیره سازی روغن را در خود جای داده پاوریونیت گفته می شود. پاوریونیت با هدف اصلی تامین قدرت مورد نیاز و جریان سیال به منظور حرکت جک در بالابرها تعبیه می شود. گفتنی است کنترل جریان روغن، ذخیره سازی و نگهداری روغن از دیگر وظایف پاوریونیت به شمار می‌آید. اغلب پاوریونیت‌ها به صورت دو سرعته و در برخی موارد تک سرعته استفاده می شود که نوع تک سرعته این قطعه بیشترین کاربرد را دارد.

کارسلینگ بالابر

از اصلی ‌ترین قطعات بالابر که نقش اصلی در نحوه عملکرد بالابر بر عهده دارد می توان به کارسلینگ اشاره کرد. وجود کارسلینگ است که موجب می شود تا حمل کابین به خوبی انجام شود. این در حالی است که هنگامی که کابین با افزایش سرعت مواجه می شود و یا در زمان سقوط بالابر توسط پاراشوت لحظه ‌ای که در کارسیلنگ تعبیه شده است از بروز حوادثی همچون سقوط کابین جلوگیری می کند و بالابر را به طور کامل متوقف می کند.

جک مخصوص بالابر

جک‌ های مخصوصی برای بالابر استفاده می شود که بسته به نوع کاربرد آنها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. در این میان جک ‌های دو ستون بیشترین کاربرد را در بالابرها دارند. جک ‌های مخصوص بالابر وظیفه دارند تا انتقال روغن را به واسطه دو سیلندر به پیستون پمپ فشار انجام دهند. گفتنی است زمانی می توان فشار موجود در داخل مخزن را مشاهده کرد که شیر مکش در حالت بسته باشد. باید خاطر نشان کرد فشار داخل مخزن است که به پیستون برای بلند نمودن محفظه کمک می کند و در نهایت بالابر نیز به همراه بار داخل کابین به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

ریل بالابر

ریل بالابر که در دسته قطعات مکانیکی بالابر قرار دارند، قسمتی از ساختار اصلی را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است در اغلب بالابرها ریل‌های آسانسوری که از جنس فولاد با مقطع T شکل هستند به کار گرفته می شوند. ریل بالابر به منظور نگه داشتن کابین یا کفی بالابر در محلی مناسب در حالت سکون یا در مسیر مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است صافی سطح، دقت و پایداری ریل تاثیر بسزایی بر نحوه عملکرد بالابر می گذارد.

الکتروموتور

الکتروموتور از مهم ترین و اصلی ترین اجزاء یک بالابر است. الکتروموتور نیرو محرکه بالابر به شمار می رود و بر اساس نوع برق به کار رفته در دو نوع اصلی تک فاز و سه فاز موجود است. البته در ایران نوع تک فاز آن پرطرفدار است. انتخاب الکتروموتور مناسب به حفظ امنیت افراد کمک می کند. از این رو پیش از خرید الکتروموتور لازم است ظرفیت وزنی مورد نظر و دیگر پارامترها لحاظ شده و بر اساس آن ها نوع مناسب از برند معتبر انتخاب شود. گروه صنعتی پویان با چند دهه سابقه انواع مختلفی از الکتروموتورها را موجود و ارائه کرده است. شما با دریافت مشاوره فنی می توانید در نهایت خرید رضایت بخشی را تجربه نمایید.

تابلو برق بالابر

از دیگر قطعات بالابر، تابلو برق است که در راستای کنترل کردن نوسان بالابر و افزایش امنیت جانی و مالی کاربرد دارد. گفتنی است برای بالابرها از دو نوع تابلو برق تک فاز و تابلو برق سه فاز استفاده می شود که برای بالابرهایی که بارهایی با وزن خیلی سنگین را حمل نمی کنند، تابلو برق تک فاز بهترین گزینه است. از تجهیزات مشترکی که در تابلو برق ‌ها وجود دارد می توان به کلیدهای راست گرد و چپ گرد اشاره کرد که تغییر جهت چرخش موتور توسط این کلیدها امکان پذیر است.

کابین بالابر

کابین یا کفه بالابر را می توان از دیگر قطعات مهم بالابر دانست. همانطور که می دانید کابین ‌ها به منظور جا به جایی افراد و حمل و نقل بار در بالابرها استفاده می شوند که اغلب از جنس آهن، آلومینیوم و استیل هستند. کف بالابر را می توان مطابق با نیاز مصرف کننده در ابعاد و اندازه‌ های متفاوتی خریداری نمود. البته باید خاطر نشان کرد در کنار ظرافت، کابین بالابر به گونه ‌ای ساخته می شود که به هنگام ضربه و در برابر فشار مقاومت بسیاری از خود نشان دهند.

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی نیز در این لیست جا خوش کرده است. این قطعه برای تنظیم سرعت و قدرت در بالابرها مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع صحیح گیربکس از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اگر این قطعه با سرعتی بیش از حد معمول کار کند، لرزش را برای بالابر به همراه دارد. در مقابل نیز اگر بالابر با سرعتی کم کار کند و یا به طور کلی از کار بیفتد، کل سیستم بالابر متوقف می شود. ناگفته نماند که نیروی لازم و سرعت مورد نیاز برای آنکه گیربکس کار کند، توسط الکتروموتور تامین می گردد.

شیر کنترل جریان بالابر

برای کنترل جریان روغن در مسیر رفت و برگشت بالابر، شیر برقی می تواند نقش موثری داشته باشد. این در حالی است که کیفیت شیر برقی تاثیر بسزایی در نحوه عملکرد بالابر دارد. به طوری که کنترل سرعت بالابر به دنبال کنترل دقیق جریان ورودی و خروجی روغن می باشد، از این رو لازم است از کیفیت و مرغوبیت شیر برقی بالابر اطمینان کافی را حاصل نمود.

سیم بکسل بالابر

در بسیاری از بالابرهای ثابت و متحرک می توانید سیم بکسل را مشاهده کنید. معمولا به دلیل اهمیت نقش سیم بکسل در بالابرها این نوع سیم ‌ها از طناب فولادی با بافت خاصی تولید می شوند. این سیم ها قادر هستند نیرو و وزن زیادی را تحمل کنند. جالب است بدانید هسته سیم بکسل از کنف یا فولاد است. بالابرهای کششی و وینچی از جمله بالابرهایی هستند که در آن ها سیم بکسل به کار رفته است.

کلام آخر

به طور کلی بالابرها با توجه به کاربرد، مکانیزم عمل، ثابت یا سیار بودن ساختار متفاوتی دارند و برای تولید و در نهایت عرضه آن ها به بازار قطعات و لوازم متنوعی به کار گرفته می شوند. در این میان قطعاتی مهم و مشترک هستند که در این مقاله به آن ها اشاره شد. البته ناگفته نماند بهره مندی از قطعات و لوازم با کیفیت بر روی نحوه عملکرد بالابرها تاثیر بسزایی دارند. از این رو هنگام خرید لوازم مورد نیاز برای ساخت انواع بالابر یا خرید خود بالابر باید این مورد را به خاطر داشت و از فروشگاه و مجموعه های معتبری همچون گروه صنعتی پویان که در حوزه واردات و فروش لوازم صنعتی دارای چندین دهه تجربه است، آن ها را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *