دسته‌بندی نشده

وینچ و کاربردهای آن

وینچ و کاربردهای آن

وینچ چیست؟ چه کاربردی دارد؟ آیا تنها برای انواع بالابر مورد استفاده قرار می گیرد؟ چگونه می توان وینچ مناسب براساس آنچه که مد نظر است انتخاب نمود؟ قیمت نهایی این قطعه چقدر است؟ اگر که این سوالات یا سوالاتی مشابه در رابطه با این قطعه مکانیکی مهم در صنعت به ذهنتان خطور کرده اند، مطالعه این مقاله توصیه می شود چرا که اطلاعات مفیدی درباره وینچ، انواع آن و کارکردهایش ارائه کرده ایم.

وینچ چیست؟

وینچ دستگاهی است مکانیکی که با هدف جا به جایی اجسام با وزن های مختلف به صورت عمودی و افقی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. دستگاه مکانیکی ساده که تنها از یک درام متصل به میل لنگ دستی ساخته شده اند تا طرح های پیچیده تر که متشکل از مجموعه ای از چرخ دنده ها و نیرو محرکه های الکتریکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی می باشند، همه به عنوان وینچ شناخته می شوند که کارکردی مشابه دارند اما برای صنایع خاص و اهداف مشخص نرمالیزه شده اند.

بخش های مشترک انواع وینچ

برای شروع به بخش های مشترک انواع وینچ ها خواهیم پرداخت. اگر چه هر یک از وینچ ها بر اساس مکانیزم عمل بخش ها و اجزاء منحصر به فردی دارند اما قسمت های زیر در تمامی آن ها مشترک است.

  • نیرو محرکه: تمامی وینچ ها برای حرکت نیاز به نیرو محرکه دارند. این نیرو برای نوعی به وسیله برق تامین می ‌شود و برای نوعی دیگر به کمک پمپ هیدرولیکی و برای نوعی به وسیله کمپرسور تامین می گردد.
  • گیریکس: یکی از مهم ترین بخش های وینچ گیربکس است. این قطعه میزان دور خروجی را به میزان قابل قبول کاهش می دهد. گیربکس ها انواع مختلفی دارد که گیربکس حلزونی آن بسیار خوب است.
  • درام: این قطعه یکی از اصولی ترین قطعات وینچ است. در این قطعه سیم بکسل قرار می گیرد و در واقع وظیفه اصلی آن محافظت از آن سیم است.
  • سیم بکسل: این قطعه نیز جزو قطعات اساسی است که در قطرهای مختلفی موجود است و مطابق با قدرت و توان وینچ و نوع کارکرد انتخاب می شود.

انواع وینچ

اگر چه وینچ ها به طور کلی به دو دسته وینچ عمودی و افقی قابل تقسیم هستند اما می توان آن ها را بر اساس نوع کارکرد یا نیرو محرکه هم تقسیم بندی کرد. در ادامه انواع وینچ بر اساس نیرو محرکه به کار رفته معرفی شده اند.

وینچ دستی ساده

این وینچ اجسام و اشیا را در دو جهت افقی و عمودی جا به جا می کند. نوع آن دستی است که به معنای دخیل بودن نیروی انسان برای شروع و ادامه فعالیت است. وینچ ساده وزن یک تا دو تنی را می تواند جا به جا کند و متشکل از سیم بکسل، صفحه چرخ دنده فلزی و جمع کننده است.

ناگفته نماند که نحوه کار با این وینچ آسان است. در واقع این مکانیزم دارای یک دسته است؛ این دسته در جهت ساعت حرکت کند سیم بکسل جمع و در خلاف جهت حرکت نماید سیم بکسل باز می شود.

وینچ دستی کلاچ دار

این نوع وینچ را می ‌توان جزو وینچ های پر کاربرد در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان و صنایع تولیدی و کارگاهی برشمرد. وینچ کلاچ دار همچون وینچ ساده به نیرو محرکه انسانی نیاز دارد. اما تفاوت آن وجود کلاچ و میزان بار قابل جابه جایی است که کمی بیش از نیم تن است. وینچ کلاچ دار داری چند عدد چرخ دنده، سیم بکسل چند متری و بدنه‌ ای مقام است که اغلب جنس آن از فولاد است

وینچ برقی

از دیگر انواع وینچ می توان به وینچ برقی اشاره کرد. نیروی محرکه این نوع وینچ، نیروی الکتریکی است. در واقع باطری موجود در ساختار این نوع وینچ باعث حرکت آن به سمت بالا یا پایین می ‌شود. وینچ برقی در صنایع مختلف از جمله ساختمانی برای آسانسورهای معمولی و تولیدی و کارگاهی همچون بالابر صنعتی برقی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و متشکل از قطعاتی نظیر موتور، قلاب، درام، زنجیر و گیربکس است.

ناگفته نماند که این مدل وینچ با قابلیت نصب و حمل آسان با امکان تغییر در طور سیم یا زنجیر در انواع گوناگون که ظرفیت های مختلفی را پشتیبانی می‌ کند و به صورت وینچ برقی تک فاز و سه فاز تولید و به بازار عرضه می ‌شود.

تذکر: گاهی به جای حرکت عمودی نیاز هست تا اشیاء در مسیر افقی جا به جا شوند. برای این کار از ترولی استفاده می‌شود. وینچ های برقی به ترولی یا همان ریل وصل شده و در مسیر افقی باعث جا به جایی می شوند.

وینچ هیدرولیکی

از انواع دیگر وینچ می توان به وینچ هیدرولیکی اشاره کرد.‌ این وینچ کاربرد بسیاری در صنعت دارد و جزو قدرتمندترین وینچ ها به شمار می ‌رود. وینچ هیدرولیکی به کمک یونیت هیدرولیکی که شامل پمپ و مخزن روغن هیدرولیک است، اجسام را در دو جهت عمود و افق جا به جا می کند. یونیت هیدرولیکی، درام، گیربکس و سیم یا زنجیر از اجزاء سازنده این وینچ ها که به دو صورت خودکار و دستی عرضه می شوند هستند.

تذکر: در این نوع وینچ لازم است همواره روغن هیدرولیک بررسی شود. این کار به بازدهی بهتر و طول عمر بیشتر وینچ کمک به سزایی می کند.

وینچ بادی

وینچ بادی یا پنوماتیک، وینچی است که نیرو محرکه آن هوای فشرده است. در واقع هوا در کمپرسور فشرده شده و سپس به ایر موتور منقل می ‌شود. ایرموتور شروع به کار می کند و به کابلی که بر روی درام وینچ قرار دارد نیرو وارد می‌ کند و باعث حرکت عمودی می ‌شود.

ناگفته نماند که وینچ بادی سر و صدای بالایی دارد. پس اگر که کم صدا بودن جزو فاکتورهای اصلی شما برای خرید وینچ می باشد توصیه ما استفاده از وینچ برقی در تناژ مناسب است.

کاربرد وینچ در صنایع مختلف

وینچ ها در صنایع مختلفی به کار گرفته می شوند. آن ها در انواع گوناگونی موجود هستند و ایمنی و سطح عملکرد آن ها با پیشرفت فناوری بهبود یافته است. برخی از متداولترین کاربردهای این قطعه صنعتی عبارتند از:

  • ساختمان سازی و عمران: از مهم ترین حوزه های کاربردی برای وینچ حوزه عمران و ساختمان سازی است. به ویژه امروزه که ساختمان ها اغلب به شکل چند طبقه ساخته می‌ شوند و برای حمل و نقل مصالح به کارگیری وینچ لازم است
  • صنایع دریایی: از انواع وینچ نظیر وینچ هیدرولیک که قدرت خیلی خوبی دارد در صنعت دریایی نظیر جا به جایی بارها در دریا و همچنین ماهیگیری استفاده می ‌شود.
  • صنایع نفتی: در این صنعت استفاده از وینچ ضروری و متداول است. وینچ در انواع مختلف برای جا به جایی سوخت و محصولات نفتی و همچنین استخراج نفت به کار گرفته می ‌شود.
  • صنعت برق (کابل کشی): عموما برای برق رسانی نیاز است کابل کشی انجام شود. با استفاده از وینچ مناسب می توان این کار را با هزینه ای مناسب و دردسر کمتر انجام داد

قیمت انواع وینچ

هیچ گاه نمی‌ توان برای کالاهای صنعتی که در انواع مختلف موجود هستند قیمت معینی را بیان کرد. چرا که علاوه بر فاکتورهای موثر بر قیمت نظیر مکانیزم عمل، کیفیت ساخت، تعداد قرقره ها و میزان ظرفیت بار، برند نیز در قیمت نهایی تاثیر می‌ گذارد. از این رو توصیه می شود پیش از خرید با کارشناسان این حوزه تماس گرفته و پس از اخذ مشاوره در این راستا خرید مطلوب و مناسب انجام دهید.

نکاتی که در هنگام انتخاب و خرید وینچ باید لحاظ کرد

در هنگام انتخاب و خرید وینچ به عنوان یک قطعه صنعتی مهم و پر کاربرد باید نکاتی را لحاظ کرد. چرا که عدم توجه به این نکات می تواند تنها هزینه ای اضافی و عملکرد نامطلوب را در پی داشته باشد.

  • توجه به محیط کار یکی از مهم ‌ترین نکات است. ابتدا باید مشخص شود وینچ برای چه محیطی قرار است تهیه شود و چه امکانات و شرایطی را دارا است تا بر اساس آن نوع مناسب انتخاب شود.
  • نوع بار و حداکثر میزان آن مشخص شود. این اطلاعات برای انتخاب نوع وینچ، ظرفیت، قدرت و توان آن الزامی هستند.
  • محل قرارگیری وینچ نیز باید لحاظ گردد چرا که زاویه کشش را که می ‌تواند عمودی، افقی یا هر زاویه دیگری باشد، مشخص می کند.
  • در هنگام انتخاب و خرید باید مسافت را نیز در نظر داشت چرا که کابل یا طناب وینچ بر آن اساس خریداری می ‌شود.
  • میزان حساسیت بار و سرعت کشش در نظر گرفته شود. عموما برای بارهای حساس وینچ با سرعت کشش پایین و دقت و ایمنی بالا انتخاب می شود و برای بارهایی با حساسیت کمتر وینچ با سرعت کشش بالا انتخاب خواهد شد.

البته در کنار این نکات توجه به بودجه ای که قرار است صرف خرید این قطعه مهم خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله از سایت گروه صنعتی پویان انواع وینچ بر اساس مکانیزم عمل معرفی شدند و نکات لازم برای خرید نیز بیان شدند. علاوه بر این ها کاربردهای این قطعه مهم در صنایع نیز ذکر شدند تا با دانستن این اطلاعات موثر و کافی خرید مطلوبی را بر اساس اهداف مشخص تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *