مقالات آموزشی

ست کنترل بهتره یا منبع انبساط

ست کنترل بهتره یا منبع انبساط

یکی از اصلی ‌ترین چالش‌ هایی که بسیاری از آپارتمان نشینان با آن مواجه هستند، مشکل فشار آب ساختمان است. برای حل این مشکل قطعاتی همچون ست کنترل و منبع انبساط طراحی، تولید و روانه بازار شده است. وجود این قطعات و استفاده از آن ها در سیستم آبرسانی می تواند نقش موثری در تنظیم و افزایش فشار آب ایفا کند. در واقع پیش از این، مخزن‌ های تحت فشار به عنوان یکی از رایج‌ ترین تجهیزات برای کنترل فشار آب ساختمان‌ ها شناخته می شدند. اما با روی کار آمدن ست کنترل ‌ها در انواع گوناگون، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از مخزن‌ تحت فشار استفاده کند یا تمایل به استفاده از آن ها داشته باشد. ولی با این وجود، باز هم برای بسیاری از متقاضیان مخزن پمپ آب خانگی این سوال پیش می آید که ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط؟ کدام را انتخاب و خریداری کنیم؟ آیا تفاوت تعداد طبقات و واحدهای ساختمان در انتخاب نهایی تاثیر می گذارد؟ یا هر دوی آن ها می توانند انتخاب عالی برای تنظیم و بهتر کردن فشار آب هستند؟

با گروه صنعتی پویان همراه باشید. در ادامه به پاسخ سوال اصلی و سوالاتی که در ادامه آن ذکر شدند، می رسید. زیرا هر دوی این قطعات معرفی شده و با هم مقایسه خواهند شد تا جوابی درخور و مناسب با نیازتان داده شود.

با منبع انبساط شروع می کنیم. شما درباره این قطعه چه می دانید؟!

مخزن تحت فشار (منبع انبساط) چیست؟

مخزن تحت فشار که به منبع انبساط نیز معروف است از جمله تجهیزاتی است که می توان به واسطه ‌ی آن پمپ ‌های آب خانگی را اتومات کرد. باید خاطر نشان کرد این تجهیزات در بالای پمپ آب خانگی و یا در مجاورت آن نصب می گردد. این قطعه شامل سه بخش تیوپ، فلنج و پوسته است. منبع انبساط زمانی شروع به کار می کند که فشار آب داخل لوله ‌ها پایین ‌تر از میزان استاندارد است. همچنین اساس کار آن به گونه ‌ای است که مقداری آب در مخزن بر مبنای حجمی که از آن برخوردار است ذخیره می شود و در زمان پمپاژ نمودن آب، نخست از آب داخل مخزن استفاده شده و در صورت اتمام آب ذخیره شده، پمپ شروع به فعالیت می کند.

مزایا و معایب استفاده از منبع انبساط

به کار گیری مخزن تحت فشار که در انواع مختلف وجود دارد، همچون دیگرقطعات صنعتی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مزایا منبع انبساط

  • کم شدن هزینه برق
  • کاهش میزان استهلاک شبکه آب رسانی ساختمان
  • ثابت شدن میزان فشار آب درون لوله ها
  • کم شدن میزان مصرف انرژی
  • مانعی برای روشن و خاموش شد زیاد

معایب منبع انبساط

  • هزینه بالا برای تعمیر
  • نصب سخت (نیاز به تکنسین دارد)
  • نیاز به تنظیم مداوم

پیشنهاد: در صورت نیاز برای خرید منبع انبساط یا همان مخزن تحت فشار فروشگاه پویان با بیش از چهار دهه تجربه و کار در حوزه واردات و توزیع قطعات و وسایل صنعتی پیشنهاد می شود. شما پیش از خرید می توانید با کارشناسان مجموعه تماس گرفته تا با بهره مندی از نکته و نظرات آنان خریدی مطمئن داشته باشید.

ست کنترل چیست؟

ست کنترل یا همان کلید اتومات از دیگر تجهیزات پمپ آب خانگی به شمار می ‌آید که این روزها بسیاری از سیستم ‌های آبرسانی ساختمان به آن مجهز شده اند. از مزایای ست کنترل می توان به اتومات شدن پمپ و جلوگیری از سوختن آن اشاره کرد. نحوه کار ست کنترل نیز مشابه مخزن تحت فشار یا همان منبع انبساط است با این تفاوت که در ست کنترل پمپاژ آب به صورت فرمان الکتریکی انجام می شود. ست کنترل از سنسوری برخوردار است که به یک بورد الکترونیکی متصل بوده و هنگامی به پمپ دستور فعالسازی می دهد که فشار آب عبوری حداقل میزان 0.5 بار را داشته باشد. به این دلیل که پایین بودن فشار آب از این مقدار ممکن است شرایطی را ایجاد کند که ست کنترل کار خود را به خوبی انجام ندهد و در نهایت پمپ روشن نشود.

پس از معرفی هر یک از این دو قطعه نوبت به بررسی برتر بودن یکی از آن دو نسبت به دیگری می رسد. به نظر شما کدام بهتر است؟ ست کنترل یا منبع انبساط؟

مزایا و معایب استفاده از ست کنترل

به کار گیری هر وسیله و قطعه صنعتی مزایا و معایبی را به دنبال دارد. ست کنترل نیز مستثنی نبوده و مزیت ها و معایبی برای آن بیان شده که در این بخش به برخی از مهم ترین ها آن ها اشاره می شود.

مزایا ست کنترل

  • عمر مفید بالا
  • عدم نیاز به شیر بای پس در هنگام قطعی برق
  • ثابت بودن فشار آب
  • عدم وابستگی به مخزن تحت فشار
  • خاموشی سریع پمپ در هنگام قطعی آب
  • بالا بردن دبی
  • به کارگیری راحت
  • مقرون به صرفه

معایب ست کنترل

  • عدم استفاده برای مواردی با فشار آب پایین (حداقل فشار 0.5 بار ذکر شده که کمتر از آن ممکن نیست).
  • افزایش استهلاک بلبرینگ پمپ
  • غیر فعال شدن در مان کاهش فشار آب لوله کشی
  • خرید الکترو موتور – پمپ آب و متوژن- خ لاست کنترل – خرید دینام

ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط؟

برای آن که به این سوال پاسخ دهیم و بین خرید منبع انبساط و خرید ست کنترل انتخاب درستی داشته باشیم، نیاز است تا ست کنترل و منبع تحت فشار را از جنبه ‌های مختلف بررسی و مقایسه کنیم.

  • اگر چه اساس کار هر دو مشابه به هم است اما برای راه اندازی ست کنترل حضور برق ضروری است که با توجه به آن که محل نصب آن در مجاورت پمپ آب است این مسئله در راه اندازی ست کنترل مشکل ساز نخواهد بود. این در حالی است که منبع تحت فشار به صورت مکانیکی کار می کند و نیازی به برق ندارد.

تذکر: به این موضوع نیز باید توجه کرد که مجاورت پمپ و آب در اثر بی احتیاطی موجب برق گرفتگی نشود.

  • برای نصب منبع انبساط می بایست از یک نصاب ماهر کمک گرفت. در حالی که ست کنترل بدون نیاز به نصاب به راحتی پس از آن که در مسیر ورودی پمپ قرار گرفت به برق وصل می شود. پس نصب ست کنترل راحت تر است.
  • ست کنترل ‌ها را در حالت کلی می توان نهایتا برای آپارتمان ‌هایی به کار گرفت که سه طبقه یا حداکثر 9 متر ارتفاع داشته باشند. البته باید خاطر نشان کرد امروزه ست کنترل‌ هایی تولید و عرضه شده ‌اند که می توان از آن ها برای آپارتمان‌ های 5 طبقه نیز استفاده نمود. اما منبع تحت فشار را می توان بدون در نظر گرفتن ارتفاع و طبقات ساختمان نصب کرد. پس برای ساختمان هایی با تعداد واحدها و طبقات بیش تر منبع انبساط گزینه مناسب تری است.
  • برای بهره مندی از منبع تحت فشار نیاز است متعلقات زیادی تهیه شود که خرید هر یک می تواند برای مصرف کننده هزینه ‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد. هم چنین در صورت خرابی لازم است هزینه ‌ی جداگانه ‌ای را برای آن ها در نظر گرفت. در حالی که ست کنترل تجهیزات خاصی نیاز ندارد.
  • اگر به دنبال تجهیزاتی برای پمپ آب خانگی خود هستید که در کنار پیشرفته بودن از قیمت پایین تری برخوردار باشد، خرید ست کنترل بهترین انتخاب است. به این صورت که می توانید با پرداخت هزینه پایین به نسبت مخزن تحت فشار، پمپاژ آب ساختمان خود را اتومات کنید. این در حالی است که برای خرید مخزن‌ های تحت فشار می بایست هزینه ‌ای دو تا سه برابر بیشتر از ست کنترل پرداخت کنید که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.
  • و اما در خصوص تنظیم نمودن ست کنترل و مخزن تحت فشار می توان چنین بیان کرد: ست کنترل را تنها نیاز است، یکبار تنظیم کنید و زمانی نیاز به تنظیم مجدد دارد که برق برود. اما مخزن تحت فشار این گونه نیست و باید به صورت مداوم تنظیم شود. به این دلیل که در صورت وقوع سوراخ در تیوپ مخزن تحت فشار، باد آن پس از مدتی کم می شود و در نحوه عملکرد آن مشکلاتی را به وجود می ‌آورد.
  • اگر بخواهیم عمر مفید ست کنترل و مخزن تحت فشار را بررسی کنیم باید بگوییم که ست کنترل به نسبت منبع انبساط از طول عمر مفید بالاتری برخوردار است. به زبان ساده‌ تر چنانچه عمر مفید ست کنترل را حداقل 5 سال در نظر بگیریم می توان گفت که منبع تحت فشار بین 1 تا 2 سال قابل استفاده خواهد بود.
  • میزان آبدهی پمپ در مدت زمان مشخص را دبی آب می گویند. با این حال زمانی که سیستم آبرسانی ساختمان به ست کنترل مجهز می شود، راندمان و میزان عملکرد آن از نظر دبی آب حداقل 40 درصد بهتر خواهد بود. این در حالی است که مخزن تحت فشار می بایست بخشی از انرژی خود را برای تیوپ و باد صرف کند. از این رو میزان آبدهی پمپ در مدت زمان مشخص کمتر از ست کنترل خواهد بود.
  • ست کنترل‌ ها به گونه طراحی و ساخته شده ‌اند که برخی از آن ها بدون پیچ قابل تنظیم هستند در حالی که تنظیم دسته‌ دیگر با پیچ امکان پذیر است. البته پیشنهاد می شود ست کنترلی را خریداری کنید که با پیچ قابل تنظیم باشد. زیرا می توانید به صورت دستی تنظیمات فشار را انجام دهید. اما در خصوص مخزن تحت فشار این امکان وجود ندارد.
  • برای اتوماتیک کردن پمپ آب کافی است ست کنترل را نصب کنید. در ست کنترل روشن شدن پمپ توسط آب مصرفی انجام می شود و با قطع آب پمپ خاموش خواهد شد. گفتنی است این خاموش و روشن شدن دستگاه 8 الی 10 ثانیه طول خواهد کشید. این کار با وجود این که تاثیر بسزایی در کاهش هزینه برق دارد پمپ را با استهلاک مواجه می کند. در حالی که منبع انبساط به دلیل آن که به صورت مداوم متصل است فشار آب را با نوسان روبه رو می کند در نتیجه همیشه آب کافی در لوله نخواهد بود.

نتیجه گیری

به طور کلی استفاده از ست کنترل و مخزن تحت فشار بهترین راه حل ها برای بهبود فشار آب در سیستم آبرسانی ساختمان به شمار می روند. اما مهم ترین مسئله ‌ای که در اینجا مطرح شد و با مقایسه این دو قطعه به آن پرداخته شد این است که ست کنترل بهتر است یا مخزن تحت فشار؟ همانطور که بیان شد پیش از آن که ست کنترل تولید شود مخزن ‌های تحت فشار بیشترین استفاده را در ساختمان ‌ها داشته اند. اما با ورود ست کنترل به دلیل پیشرفته بودن این تجهیزات و برخورداری از قیمت پایین‌ تر در مقایسه با مخزن انبساط، بسیاری از مصرف کنندگان خرید ست کنترل را به مخزن تحت فشار ترجیح می دهند. با این وجود مخزن ‌های تحت فشار نیز برتری هایی نسبت به ست کنترل ‌ها دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. اما در حالت کلی ست کنترل‌ را می توان راه حل مناسبی برای مشکل فشار آب مطرح نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *