دسته‌بندی نشده

بررسی الکتروموتور تک فاز و سه فاز

بررسی الکتروموتور تک فاز و سه فاز

الکتروموتور تک فاز بهتر است یا سه  فاز؟ کاربرد هر یک چیست؟

وقتی پای تجهیزات صنعتی به میان می‌آید، معمولا اولین محصولی که ممکن است به ذهن شما خطور کند، الکتروموتور می‌باشد. الکتروموتورها کاربرد بسیار گسترده‌ای در انواع صنایع دارند و مهم‌ترین وظیفه این محصولات تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است.

امروزه این محصولات به صورت گسترده و با تنوع بسیار بالا در بازار وجود دارند. تنوع زیاد الکتروموتورها سبب شده تا خریداران این محصول با چالش بزرگی روبه‌رو شوند. طبیعی است که انتخاب الکتروموتور مناسب در میان انبوهی از محصولات شما را به چالش بکشد. بهترین راه حل برای انتخاب این محصول به صورت باکیفیت و مناسب، توجه به نیاز است.

عموما الکتروموتورها بر اساس قدرت (توان)، ولتاژ، فرکانس، اندازه فریم و قاب، راندمان، کلاس عایق بندی، چرخه کار، شرایط محیط نصب، تک فاز یا سه فاز بودن و… به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است در هنگام خرید الکتروموتور با آن مواجه شوید، این است که الکتروموتور تک فاز بهتر است یا سه فاز؟

اگر شما نیز با این سوال مواجه شدید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله با مجموعه صنعتی پویان همراه باشید. در ادامه گروه صنعتی پویان به بررسی کامل الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز و تفاوت‌های آن دو می‌پردازد.

الکتروموتور تکفاز چیست؟

قبل از بررسی تفاوت الکتروموتور تکفاز و سه فاز بهتر است در ابتدا به صورت خلاصه با این محصولات آشنا شویم. الکتروموتورهای تکفاز را ممکن است با عنوان الکتروموتورهای ولتاژ مسکونی نیز بشناسید. این محصولات فعالیت خود را با برق شهری انجام می‌دهند و همین امر سبب کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن این دستگاه می‌شود.

الکتروموتورهای تکفاز معمولا برای لوازم‌خانگی‌هایی مانند جارو برقی، آبمیوه گیری، همزن و… استفاده می‌شود. البته از کاربرد صنعتی آن نباید غافل شد. این محصول در مشاغل کوچک یا به اصطلاح نیمه صنعتی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. از کاربردهای دیگر الکتروموتور تکفاز می‌توان به تهویه مطبوع خانگی و تجاری، دریل، سیستم های باز و بسته کردن درب گاراژ و… اشاره کرد.

ولتاژ مصرفی الکتروموتورهای تکفاز 220 ولت می‌باشد. جالب است بدانید الکتروموتورهای تکفاز خود دارای انواع مختلفی از جمله الکتروموتور تک فاز القایی قطب سایه دار، الکترو موتور تک فاز تک استارت خازنی، الکترو موتور تک فاز خازن شکسته (PCS)، سنکرون و… هستند.

مزایا و معایب الکتروموتور تکفاز

شناخت مزایا و معایب الکتروموتور تکفاز به شما برای گرفتن انتخابی بهتر، کمک شایانی می‌کند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این محصول می‌پردازیم:

مزایا الکتروموتور تکفاز:

  1. نصب و راه اندازی آسان
  2. مقرون به صرفه
  3. تعمیرات آسان
  4. بدون نیاز به کنتور سه فاز

معایب الکتروموتور تک فاز:

  1. استهلاک بالا
  2. تولید صدای زیاد
  3. عدم کنترل کامل ضربه استارت
  4. راه اندازی اولیه بسیار پر مصرف
  5. تعمیرات پر هزینه
  6. نگهداری پر هزینه
  7. گشتاور اولیه کم
  8. شدت جریان مصرفی زیاد
  9. الکتروموتور سه فاز چیست؟

    یکی دیگر از الکتروموتورها که در صنایع بزرگ رایج‌تر است، الکتروموتور سه فاز می‌باشد. الکتروموتورهای سه فاز قدرت بسیار بالایی دارند به همین دلیل تنها برای صنایع مصرف می‌شوند. یکی از نکات حائز اهمیت در مورد الکتروموتورهای سه فاز این است که این محصولات برای راه اندازی نیاز به دستگاه اضافی و کمکی ندارند.

    دو بخش اصلی این الکتروموتور استاتور و روتور می‌باشد. مقاومت الکتروموتور سه فاز بسیار بالا است و به جرئت می‌توان گفت با خرید این موتور تا سالیان سال نیازی به تعویض مجدد آن پیدا نخواهید کرد.

همانطور که شاید تاکنون حدس زده باشید الکتروموتورهای سه فاز با برق شهری کار نمی‌کنند و برای فعالیت آن‌‌ها نیاز به کنتور و برق سه فاز است.

خرید الکتروموتور سه فاز با بهترین قیمت از مجموعه پویان امکان پذیر می‌باشد.

مزایا و معایب الکتروموتور سه فاز

مزایا الکتروموتور سه فاز:

  1. قیمت ارزان
  2. هزینه بهره وری مناسب
  3. طراحی محکم
  4. امکان تولید در قدرت‌های بالا
  5. استهلاک پایین و طول عمر بالا
  6. عدم نیاز به خازن برای ایجاد گشتاور بالا

معایب الکتروموتور سه فاز:

  1. افت گشتاور در سرعت های پایین تر از سرعت نامی
  2. عدم کارکرد با برق شهری و نیازمند برق سه فاز صنعتی

الکتروموتور تکفاز و سه فاز چه تفاوتی باهم دارند؟

حالا که با ماهیت و عملکرد هر یک از الکترموتورهای تک فاز و سه فاز آشنا شدیم، بهتر است در ادامه به سوال الکتروموتور تک فاز بهتر است یا سه فاز؟ بپردازیم. به صورت کلی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد زیرا الکتروموتور مناسب برای صنایع و مشاغل متفاوت است و ممکن است برای یک صنعت الکتروموتور سه فاز مناسبتر از الکتروموتور تکفاز باشد و همینطور برعکس.

در ادامه برای تصمیم‌گیری بهتر شما عزیزان به بررسی تفاوت این دو محصول می‌پردازیم:

  1. تک فاز و سه فاز: اولین تفاوت واضح بین الکتروموتور تک فاز و سه فاز، منبع تغذیه آنان محسوب می‌شود. الکتروموتورهای تک فاز از برق یک رشته و الکترموتورهای سه فاز از برق سه رشته تغذیه می‌کنند.
  2. تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری الکتروموتورهای تک فاز به نسبت الکترموتورهای سه فاز راحت تر می‌باشد.
  3. اندازه و ابعاد: اگر به دنبال الکتروموتوری هستید که فضای کمی را اشغال کند، بدون شک الکتروموتور سه فاز گزینه مناسب تری برای شما عزیزان است. ابعاد و اندازه الکتروموتور تک فاز به نسبت سه فاز بزرگتر است.
  4. مقرون به صرفه: از آنجا که الکتروموتورهای تک فاز با برق شهری فعالیت خود را انجام می‌دهند به نسبت الکتروموتورها سه فاز مقرون به صرفه هستند و نیاز به کنتور سه فاز ندارند.
  5. گشتاور راه اندازی: متاسفانه گشتاور راه اندازی این دو محصول باهم تفاوت فاحشی دارند و گشتاور راه اندازی الکتروموتور تک فاز محدود است.
  6. استهلاک: یکی دیگر از اختلافات فاحش بین الکتروموتور تک فاز و سه فاز، استهلاک است. از آنجا که الکتروموتورهای سه فاز دارای لرزش کمتری هستند، میزان ضربه و فشار وارده به آن‌ها نیز کمتر است. به این ترتیب می‌توان گفت روند استهلاک پذیری در موتورهای سه فاز به نسبت موتورهای تک فاز کندتر انجام می‌شود و این دستگاه‌ها طول عمر بالاتری دارند.
  7. توان و قدرت: توان و قدرت الکتروموتورهای سه فاز بیشتر از الکتروموتورهای تک فاز می‌باشد. به دلیل قدرت بالای الکتروموتور سه فاز از آن برای انجام کارهای سنگین استفاده می‌کنند.
  8. ارتعاش بدنه: ارتعاش بدنه الکتروموتورهای سه فاز بسیار کمتر از الکتروموتورهای تک فاز است.
  9. راندمان کاری: اگر به دنبال الکتروموتوری هستید که راندمان آن بالا باشد، الکتروموتور سه فاز برای شما مناسب‌تر از الکتروموتور تک فاز می‌باشد.
  10. قیمت: بدون شک یکی از فاکتورهای مهم در خرید الکتروموتورهای صنعتی، قیمت آن‌ها است. اگر بودجه کمی در اختیار دارید و به دنبال الکتروموتوری ارزان قیمت‌تر هستید، الکتروموتورهای تک فاز برای شما مناسب هستند. الکتروموتورهای تکفاز به نسبت سه فاز قیمت کمتر و مناسبتری دارند.

با توجه به موارد ذکر شما به شما عزیزان توصیه می‌شود الکتروموتورهای تک فاز را برای مصارف خانگی و مسکونی تهیه کنید و الکتروموتورهای سه فاز را برای صنایع و مشاغل بزرگ که نیاز به قدرت و توان بیشتری دارند، خریداری کنید.

شما می‌توانید انواع الکتروموتور از برندهای مختلف داخلی و خارجی را از گروه صنعتی پویان تهیه کنید. مجموعه پویان این محصولات را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌دهد.

خرید انواع الکتروموتور صنعتی از گروه صنعتی پویان

یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه عرضه و فروش تجهیزات صنعتی، فروشگاه صنعتی پویان است. با وجود فروشگاه صنعتی پویان نیازی نیست نگران قیمت‌های نجومی و سرسام آور تجهیزات صنعتی باشید. این فروشگاه با حذف  حداکثری واسطه‌ها و دریافت کمترین سود، محصولات خود را با بهترین و مناسبترین قیمت عرضه می‌کند.

شما می‌توانید محصولاتی از جمله الکتروموتورهای صنعتی، پمپ‌های خانگی، پمپ‌های صنعتی، گیربکس صنعتی، موتور ویبره و بسیاری از موارد دیگر از مجموعه پویان تهیه کنید.

مجموعه پویان از همان ابتدای فعالیت خود خط مش و الگوی خود را ارائه محصولات باکیفیت و اصلی قرار داده است. با توجه به این موضوع با مجموعه پویان دیگر نیازی نیست نگران کیفیت و تقلبی بودن محصولات باشید.

در صورت نیاز به هر گونه دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود هر مشکل در طی فرایند سفارش، تیم پشتیبانی آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. تیم مجرب پشتیبانی شما را به بهترین نحو راهنمایی خواهد کرد. با خرید محصولات صنعتی پویان شما می‌توانید هم زمان کیفیت و قیمت مناسب را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *