مقالات آموزشی

ضرورت استراحت در تایم کاری

مقالات فروشگاه پویان

از اهمیت و فواید استراحت در تایم کاری اطلاع دارید؟ آیا می دانستید بدون استراحت یک بازه زمانی چند ساعته را کار کردن به جای آن که راندمان کاری شما را بالا ببرد، باعث کاهش آن می شود. اگر که کارمند، کارفرما و یا به طور کلی شاغل هستید، خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می شود. ما شما را با فواید استراحت در زمان کار آشنا خواهیم کرد و نکاتی را برای داشتن استراحت درست بیان می کنیم.

اغلب کارمندان و کارگران بین ساعات کاری یا استراحت نمی کنند یا تایم خیلی کوتاهی را به استراحت آن هم پشت میز یا دقیقا در مکانی که مشغول به کار هستند، می گذرانند. نه تنها آنان بلکه کارفرمایان نیز گمان می کنند با این کار میزان بهره وری بیش تری خواهند داشت. در حالی که چنین نیست! از خود کارمندان و کارکنان نیز سوال شود بدون شک می گویند در پشت میز استراحت درستی ندارند و آن حس راحتی که انرژی کافی را برای ادامه کار به آن ها منتقل نمی شود در آن ها ایجاد نمی شود.

بر اساس تحقیفات ایجاد شده استراحت در تایم کاری بسیار مفید است و نه تنها سلامت نیرو را متضمن می شود بلکه به بالا درآمد مجموعه کمک به سزائی خواهد کرد. در ادامه برای شروع بیایید با فواید متعدد استراحت در تایم کاری آشنا شویم.

فواید استراحت در تایم کاری

متاسفانه استراحت بین کار عمدتا با احساس گناه همراه است. دلیل این احساس چیزی نیست جز اینکه در آن زمان به ظاهر کاری نمی کنید و نمی توانید ثابت کنید که این عدم انجام کار احساس و عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت. البته که این احساس تقصیر شما نیست! تقصیر جامعه است. چرا که این سیستم است که باغث می شود انسان به این فکر کند که ایجاد وقفه، استراحت و عدم انجام کار فعالانه باعث هدر رفت زمان که در حال حاضر هر ثانیه اش برای تولید پول حیاتی است می شود.

برخی از مهم ترین مزیت های استراحت در تایم کاری عبارتند از:

  • استراحت کاهنده استرس است.

از مهم ترین مزیت های استراحت در تایم کاری کاهش میزان استرس و اضطراب است. وقتی مشغول به کاری هستید فشاری به شما تحمیل شده است. این فشار که همراه با استرس است (هر چند کم) در صورت تداوم فرسودگی شغلی یا استرس مزمن را می تواند برای شما به همراه داشته باشد. استراحت درست در تایم کاری این فشار را مدیریت کرده و از استرس و فرسودگی شما جلوگیری می کند. به عنوان مثال شما در بخش فروش گروه صنعتی پویان مشغول به کار هستید. برای خرید الکتروموتور، خرید پمپ آب سوالات مختلفی از جمله قیمت پمپ آب یا الکتروموتور یا هر نوع وسیله صنعتی موجود از شما می شود. سوالاتی که می توانند جواب های تکراری داشته باشند. این ارتباط مداوم با مشتری می تواند به شما استرس وارد کند. از این رو ایجاد وقفه در کار الزامی است.

  • به بهبود خلق و خو کمک می کند.

استراحت بین زمان کاری باعث آرام شدن شما و بهبود خلق و خو می شود. زمانی که درگیر یک روتین چند ساعته بدون استراحت می شوید خستگی بر شما غلبه کرده و خلق و خوی شما را بد می کند. اما وقفه ها برای استراحت و اختصاص دادن آن ها به انجام کاری که به آن علاقه دارید روحیه شما را برای ادامه کار بهبود می بخشد.

  • در افزایش انگیزه جهت ادامه کار موثر است.

بدون وقفه کار کردن خستگی می آورد. خستگی نیز کشنده انگیزه است. اما وقتی میان تایم کاری استراحت های منظم و درست انجام شود. انگیزه برای ادامه کار کم نخواهد شد و بالعکس این انگیزه افزایش خواهد یافت.

  • استراحت در تایم کاری سلامت جسم را بهبود می بخشد.

به هر کاری اگر که بدون وقفه برای چند ساعت مشغول شوید بدون شک پس از مدتی بیماری های جسمی مختلفی را برای شما به همراه خواهد داشت. از این رو استراحت در زمان کار می تواند فشار ناشی از کار بر روی شما را کم کند.

  • تقویت ایده پردازی و خلاقیت می شود.

اگر که در میانه کار با مشکلی رو به رو شده اید و به دنبال یافتن راهکار خلاقانه هستید، عموما ایده جالبی خواهد بود که برای مدت زمانی استراحت کنید و از مکانی که در آن مشغول هستید دور شده و کار دیگری را در راستای استراحت ذهنی و جسمی انجام دهید. وقفه مکرر در تایم کاری سبب می شود تا درباره موضوع مورد نظر به دیدگاه جدیدی دست پیدا کنید.

  • برای بهبود یادگیری و حافظه خوب است.

استراحت در تایم کاری باعث می شود تا ذهنتان آنچه را که تا به الان انجام داده اید را مرور نماید و در ذهن ثبت کند. این موضوع نه تنها بر یادگیری شما موثر است بلکه با تقویت حافظه به مثبت شدن راندمان کاریتان کمک می کند.

  • این امکان را فراهم می کند تا یک دید کلی از کار به دست آید.

وقفه های متعدد و برنامه ریزی شده برای استراحت این امکان را برایتان فراهم می سازد تا یک دید کلی از کاری که دارید انجام می دهید به دست آورید. در واقع ذهنتان با قوای بهتری اطلاعات جدید را ارزیابی کرده و میزان پیشرفت کار را مشاهده می کنید. مثلا به شما ماموریت خرید پمپ آب و خرید الکتروموتور داده شده است. شما قیمت پمپ آب و قیمت الکتروموتور را در طی چند ساعت از سایت های مختلف استخراج کرده و با مشاورین چند شرکت صحبت کرده اید. حال قرار است تصمیم نهایی برای خرید گرفته شود. استراحت این امکان را فراهم می سازد که با یک دید کلی بهترین انتخاب را رقم بزنید.

  • برای تمرکز بر کار عالی است.

هیچ کس نمی تواند برای یک مدت طولانی بر کار یا موضوعی تمرکز کند. در واقع ذهن انسان به صورت طبیعی بعد از نزدیک به 25 دقیقه به دنبال استراحت است. بدون ایجاد وقفه و استراحت تایم کوتاه انرژی بدون آن که جایگزین شود از بین می رود و توانایی تمرکز کم می شود که به دنبال آن خستگی بر انسان غلبه می کند. استراحت های مکرر باعث می شوند تا انرژی شما در یک سطح ثابت باقی بماند و تمرکز خود را باز یابید.

  • افزایش راندمان و بهره وری را ممکن می کند.

پارامترهای بسیاری بر راندمان و میزان بهره وری شما موثر هستند که استراحت و مراقبت از سلامت جسم و روان قسمت اعظمی از آن به شمار می رود. شما اگر که مراقب سلامت روح و جسم خود باشید بدون شک بهتر کار خواهید کرد.

کارهایی که می توان در زمان استراحت انجام داد

شما در زمان استراحت چه کارهایی انجام می دهید؟ احتمالا شخم زدن اینستاگرام یا یوتیوب را پای استراحت می گذارید! بیایید با هم صادق باشیم؛ آیا غوطه ور شدن در فضای مجازی و میان هزاران چیز مختلف استراحت است؟! جواب شما چیست؟ در ادامه تیتر وار برای شما برخی از اموری که می توانید در زمان استراحت انجام دهید را لیست کرده ایم.

  • ورزش مخصوص محل کار انجام داده یا بیرون رفته و دوری در اطراف بزنید.
  • قهوه خوردن در کافی شاپ نزدیک محل کار.
  • تلفنی با دوست یا خانواده صحبت کردن
  • چرت 15 دقیقه ای
  • خوردن مغزیجات
  • نوشتن
  • قرار کوتاه با یکی از دوستان یا همکاران برای گپ خارج از حوزه کاری
  • هیچ کاری نکردن. استراحت مطلق. در واقع نشستن و به اطراف نگاه کردن
  • بررسی لیست کارها
  • گوش دادن پادکست
  • ده دقیقه بازی فکری

نکاتی برای استراحت در تایم کاری

و اما در این بخش نکاتی را بیان خواهیم کرد که به شما کمک می کنند تا به وقفه های استراحت در محیط کار پایبند باشید.

  • با همکاران هم رده خود زمان استراحت را هماهنگ کنید. این کار از اهمال شما و همکارانتان برای استراحت جلوگیری می کند.
  • برای استراحت خود آلارم بگذارید.
  • برای زمان استراحت خود برنامه ریزی کنید و به اموری که برایتان لذت بخش هستند بپردازید.
  • به مزیت هایی که استراحت دارد توجه کنید. این کار انگیزه شما را برای استراحت در وقت کار بالا می برد.

کلام آخر

سخت کار کن و سخت استراحت کن. این شعاری است که برای داشتن عملکرد بهینه و بهترین راندمان کاری باید همیشه یادتان باشد. اغلب همه سخت کوشی اصولی را دوست داریم به این دلیل که موفقیت هایی را برایمان به ارمغان می آورد. با این وجود درک میزان اهمیت استراحت نیز ضروری است.

استراحت اصولی و درست سلامت جسم و روانتان را بهبود می بخشد و از آسیبی که ممکن است کار به سلامت روان و جسم شما می زند جلوگیری می کند. یادمان باشد با این کار و ایجادتعادل بین کار و زندگی نشان خواهیم داد که چیزی بیش از کار در زندگی وجود دارد و دارای اهمیت است و در واقع برایی خودمان ارزش قائل هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *