مقالات آموزشی

چطور در تایم کاری با تمرکز باشیم؟

مقالات فروشگاه پویان

بدون شک عدم تمرکز در تایم کاری باعث شده تا شما اینجا باشید و به دنبال راهکارهای درست، اصولی و عملی برای حل این مشکل پر دردسر بگردید. جای مناسبی آماده اید. در این مقاله با بیان راهکارهایی، جوابی کافی به سوال «چطور در تایم کاری با تمرکز باشیم» خواهیم داد.

در محل کار هستید و لازم است آنچه را که به شما سپرده اند را به بهترین نحو انجام دهید. اما شما روی بخشی از کار تمرکز دارید و بخشی دیگری را انجام نمی دهید. یا در جلسه ای حضور دارید و افکار مثل توپ پینگ پنگ در سرتان بالا و پایین می پرند. تمرکز برایتان سخت می شود و این راندمان کاری شما را پایین می آورد. نگران نباشید؛ این تنها مشکل شما نیست و بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و در تلاش برای کم کردن این حواس پرتی هستند. حال بیایید در راستای شناخت راهکارهای برای حل این مشکل نخست با معنای تمرکز آشنا شویم.

تمرکز چیست؟

به میزان توانایی فرد برای معطوف کردن تمامی توجه خود به یک موضوع یا کار تمرکز می گویند. تمرکز باعث می شود تا قسمت اعظمی از توجه و انرژی فرد به کامل کردن یک کار یا بررسی یک موضوع معطوف شود و نتیجه ای عالی به دست آید. عدم وجود تمرکز به تعویق انداختن کارها و سهل انگاری در انجام آن ها را در کنار استرس و اضطراب برای فرد به دنبال خواهد داشت.

پس از شناخت تمرکز نوبت به بررسی علل کم شدن آن می رسد. بدون شک شناخت آن ها به شما این امکان را می دهد تا بهتر تمرکز کرده و راندمان کاری تان را بالا ببرید. به نظرتان چه چیزی باعث می شود شما در محیط کار حواستان پرت شود؟

علل کم شدن تمرکز در تایم کاری

متداولترین عواملی که بر تمرکز شما در تایم کاری تاثیر می گذارند عبارتند از:

  • کم خوابی: خستگی ذهنی همچون خستگی جسمی بر تمرکز در تایم کاری تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود تا با کم ترین حواس پرتی از تمرکز بر کار غافل شوید.
  • بخش شخصی زندگی تان سخت می گذرد: تنها بخشی از روز به کار اختصاص دارد و بخش دیگر آن زندگی شخصی و غیر کاری شما خواهد بود. بدون شک داشتن سختی، ناراحتی و غم در زندگی شخصی بر تمرکزتان در هنگام کار موثر است و سبب کاهش آن می شود.
  • انجام چند کار با هم: تلاش برای این امر تمرکز بالایی می طلبد. زمانی که تلاش می کنید در آن واحد چند کار را با هم انجام دهید، تمرکزتان پایین می آید چرا که ذهن و تمرکز خود را میان چند چیز تقسیم می کنید و سوئیچ میان کارها می تواند زمانبر باشد.
  • به کارتان علاقه ندارید: همه به کاری که انجام می دهند علاقه ندارند! این واقعیتی است که باید پذیرفت. عدم وجود علاقه گاه باعث می شود شما برخی موارد را پشت گوش بیندازید و متمرکزبر کار نشوید.
  • ممکن است دارای اختلالات جسمی یا روانی باشید: بیماری های جسمی و اختلالات روانی همچون افسردگی، OCD یا اختلال اضطرابی تاثیر منفی بر تمرکز می گذارند.

در کنار این موارد، مدیریت ضعیف زمان برای انجام کارها، داشتن حوصله زیاد که مانعی برای انجام کارهای خسته کننده است، خاموش یا بی صدا نکردن گوشی نیز از پارامترهای منفی تاثیر گذار بر تمرکز به شمار می روند.

چطور در تایم کاری با تمرکز باشیم؟ | 5 راهکار اصولی

و اما؛ راهکارهایی که برای ایجاد تمرکز در تایم کاری وجود دارند زیاد هستند. در بخش بعدی با بهترین راهکارها شما را آشنا خواهیم کرد.

حذف عوامل حواس پرتی

نخستین راهکار حذف عوامل حواس پرتی است. ببینید چه چیزی حواستان را پرت می کند آن را برای مدت کوتاه از کنار دست خود بردارید. یا به گونه ای قرار دهید که کم تر چشمتان به آن بخورد. این کار اگر چه می تواند سخت باشد اما با تمرین و تعیین جایزه برای خود خواهید توانست به مقصود مطلوب دست پیدا کنید. به عنوان مثال شما در شرکتی کار می کنید که ماموریت خرید الکتروموتور و خرید پمپ آب به شما سپرده شده است و شما لازم است قیمت الکتروموتور و قیمت پمپ آب را به صورت آنلاین از سایت های فروشگاهی معتبر به دست آورده و با مقایسه کارایی و قیمت آن چه که مناسب است را لیست کرده و ارئه دهید. به دلیل اتصال به اینترنت ممکن است نوتیفیکیشن هایی را از ایمیل خود یا دیگر پلتفرم ها دریافت کنید. این اعلان ها می توانند شما را برای مدتی درگیر کنند و باعث حواس پرتی شما شوند. راه حل این است که یا گوشی را کمی دورتر قرار دهیدیا تمامی اعلان ها را ببندید.

به آنچه که می خورید توجه کنید.

شاید باورتان نشود اما تغذیه نقش موثر بسیاری در تمرکز دارد. اگر چه نوشیدنی های کافئین داری چون قهوه می توانند سطح انرژی شما را بالا ببرند اما این سطح انرژی برای مدتی کوتاه بالا خواهد بود و این احتمال وجود دارد که با پایین آمدن سطح انرژی مشکلی برایتان ایجاد شده و تمرکزتان کاهش پیدا کند. پس تنها یک یا دو فنجان قهوه در روز برای ثبات سطح انرژی کافی است.

توصیه ما به شما این است که تنقلاتی چون مغزیجات، غلات کامل، میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید چرا که این خوراکی ها به حفظ انرژی و تمرکز کمک می کنند.

مشخص کردن زمان برای انجام کار (ددلاین)

به یاد داشته باشید اگر که برای کاری فشاری احساس نمی کنید، احتمالا دو برابر بیش تر آن را به تعویق خواهید انداخت. این کار نه تنها به تمرکز شما آسیب می زند بلکه گاهی ممکن است شما را بدقول نشان دهد. به همین دلیل برای تمامی کارهای خود یک لیست (to do list) از کارهایی که باید انجام دهید تهیه نمایید و برای هر یک وقتی تعیین کنید و مطابق با فوریت آن ها را اولویت بندی کنید. بدون شک این کار به تمرکز شما کمک کرده و انجام امور را برایتان آسان می کند.

نوشتن تمامی ایده ها و کارها

عموما همه ما زمانی که در حال کار هستیم، ایده هایی به ذهنمان می رسد. اما برخی روزها این ایده ها ما را غرق فکرهای جدید می کند، طوری که تمرکزمان برای انجام کاری که در دست داریم از بین می رود.

بهترین راهکار برای مقابله با این موضوع این است که تمامی ایده های خودجوش را در دفترچه یادداشتی بنویسید و پرداختن به آن را برای بعد بگذارید. این کار علاوه بر این که باعث تخلیه ذهنی شما می شود، ایده ها نیز حفظ شده و فراموش نمی شوند.

وقت گذاشتن برای ارتباطات اجتماعی

همواره برای ارتباطات اجتماعی خود زمان بگذارید. قرار نیست وقت شما با کار پر شود. در حالت ایده آل برای بالا بردن تمرکز، زمان استراحتی برای خود تعیین کنید و آن وقت را به تماس با دوستان، چت با آن ها یا قهوه خوردن با همکاران بگذرانید.

کلام آخر

در آخر این که با خود صادق باشید. زمانی که با خود صداقت داشته باشید مشکل پیدا می شود و با برنامه ریزی، تلاش زیاد و صرف وقت رفع خواهد شد. ناتوانی یک شخص در متمرکز شدن در کار نشانه ای از خستگی، عادات کاری ضعیف ویا یک بیماری است. چک کردن خود در این باره الزامی خواهد بود. این را نیز به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید تغییراتی را در کار یا سبک زندگی خود ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *