مقالات آموزشی

معرفی و کاربرد گیربکس هلیکال

مقالات فروشگاه پویان

گیربکس‌ صنعتی یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در صنایع کوچک و بزرگ به کار می‌رود. همانطور که می‌دانید گیربکس‌های صنعتی دارای انواع مختلفی مانند موارد زیر می‌باشند:

  1. گیربکس حلزونی
  2. گیربکس هلیکال (شافت مستقیم)
  3. گیربکس آویز
  4. گیربکس کرانویل پینیون
  5. گیربکس خورشیدی
  6. و..

یکی از پرکاربردترین نوع گیربکس‌ها، گیربکس هلیکال یا همان شافت مستقیم است. گیربکس هلیکال به دلیل نوع طراحی چرخ دنده‌های خود به این نام خوانده شده است.

گروه صنعتی پویان در ادامه قصد دارد به بررسی کامل گیربکس هلیکال و کاربردهای آن در صنعت بپردازد. اگر قصد خرید این محصول را دارید اما اطلاعات کافی در مورد آن ندارید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گیربکس هلیکال (Helical Gearbox) چیست؟

گیربکس هلیکال به گیربکسی می‌گویند که از چرخنده‌های مارپیچ یا همان به اصطلاح هلیکال تشکیل شده است. این چرخنده‌ها به صورت جفت هستند و با زاویه‌هلیکس بر خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که زاویه این چرخنده‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که سطح تماس و درگیری چرخنده‌ها با یکدیگر را افزایش می‌دهد.

این افزایش درگیری چرخنده‌ها با یکدیگر در نهایت منجر به افزایش کارایی گیربکس هلیکال می‌شود.

گیربکس هلیکال را با نام‌های دیگری مانند گیربکس شافت مستقیم، گیربکس شافت موازی، گیربکس شافت سه محور، گیربکس بول هلیکال، گیربکس شافت چهار محور نیز می‌شناسند. اصلی‌ترین کار گیربکس‌های هلیکال در واقع کاهش دور و افزایش گشتاور است که این امر سبب افزایش راندمان می‌شود.

  • نکته: در هنگام خرید به نوع الکتروموتور خود توجه داشته باشید. اگر الکتروموتور شما توانی بین 0.35 تا 55 کیلو وات داشته باشد، گیربکس هلیکال گزینه مناسب برای دستگاه شما است.

انواع گیربکس‌های هلیکال

گیربکس‌های هلیکال چندین نوع دارند که افراد متناسب با نوع نیاز خود می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند. در نظر داشته باشید که این گیربکس‌ها از نظر ساختاری با یکدیگر تفاوتی ندارند و تفاوت آن‌ها محدود به نحوه قرارگیری مدار آن‌ها است. برخی از انواع گیربکس‌های هلیکال شامل موارد زیر است:

  • گیربکس هلیکال مدل موازی یا همان آویز:

بیشترین کاربرد گیربکس‌های هلیکال مدل آویز در وینچ برقی جرثقیل‌سقفی است.

  • گیربکس هلیکال مدل پایه دار:

گیربکس‌هلیکال پایه دار دارای پایه بسیار محکمی است که این پایه سبب افزایش استحکام در حین کار می‌شود. شما می‌توانید این گیربکس را به دو صورت افقی و دیواری نصب کنید. از کاربردهای این نوع گیربکس می‌توان به نوار نقاله اشاره کرد.

  • گیربکس هلیکال مدل فلچ دار:

این گیربکس‌ها در سیستم به صورت عمودی نصب می‌شوند و همانطور که از نامشان مشخص است دارای یک فلنچ هستند. یکی از مزایای گیربکس‌های هلیکال فلنچ دار این است که شما می‌توانید از این گیربکس‌ها در مواقعی که با محدودیت فضا روبه‌رو هستید استفاده کنید زیرا که این نوع گیربکس دارای ابعاد نسبتا کوچک است. گیربکس‌های هلیکال فلچ دار امکان کوپله شدن برو الکتروموتورهای صنعتی را نیز فراهم می‌کنند.

این محصولات کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند اما بیشتر در میکسرهای صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

  • گیربکس هلیکال مدل پایه دار و فلنچ دار:

همانطور که از نام این گیربکس‌ها مشخص است این هم محصول هم دارای پایه و هم دارای فلنچ است. این محصول را می‌توان هم به صورت افقی و هم دیوار نصب نمود.

  • نکته: توجه داشته باشید نمونه‌های بالا تنها برخی از انواع گیربکس هلیکال است و گیربکس هلیکال تنوع بیشتر دارد.

شما میتوانید انواع گیربکسهای هلیکال را با قیمت مناسب و کیفیت عالی از گروه صنعتی پویان تهیه کنید.

ویژگی‌های گیربکس هلیکال چیست؟

در ادامه به برخی از ویژگی‌های گیربکس هلیکال که به آشنایی بیشتر شما با این محصول کمک می‌کند اشاره خواهیم کرد:

  • گیربکس هلیکال از نوع گیربکس‌های کم صدا است.
  • بازده خروجی این نوع گیربکس بسیار بالا است.
  • این گیربکس برخلاف گیربکس‌های دیگر دارای لرزش و تنش جزئی می‌باشد.
  • گیربکس‌های هلیکال در صورت خرابی، تعمیر بسیار راحتی دارند.
  • طول عمر گیربکس هلیکال به دلیل استهلاک کم آن طولانی است.
  • این محصول در سرعت‌های بالا نیز کارکرد بی نقص و مطلوبی دارد.
  • یکی از بهترین ویژگی‌های این محصول تناسب بازدهی با قیمت آن است و چه بسا که بازدهی گیربکس‌های هلیکال شاید بیشتر هم باشد.
  • امکان نصب گیربکس‌های هلیکال در سه حالت وجود دارد. از طرفی دیگر گیربکس‌های هلیکال به نسبت سایر گیربکس‌ها فضای زیادی برای نصب لازم ندارند.
  • استفاده از متریال مرغوب برای تهیه آن.
  • نسبت تبدیل آن بالا است.

کاربرد گیربکس هلیکال چیست؟

گیربکس‌های هلیکال کاربردهای بی‌شماری در صنایع دارند، برخی از این کاربرد‌ها شامل موارد زیر است:

  1. صنایع داروسازی و بسته ‌بندی
  2. صنایع نساجی
  3. صنایع نفت و برش
  4. آسیاب قند و شکر
  5. صنایع آب و فاضلاب
  6. صنایع ماشین سازی
  7. صنایع مس و فولاد
  8. صنایع داروسازی
  9. صنایع شیشه و سرامیک
  10. صنایع کشاورزی
  11. صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  12. صنایع دریایی
  1. مورد کاربرد در تابلوهای تبلیغاتی
  2. میکسرهای صنعتی
  3. و بسیاری از موارد دیگر
  4. مورد کاربرد در مواردی مانند انواع بالابرها، نوار نقاله‌ها، جرثقیل‌های سقفی،رولینگ‌ها

گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع گیربکس‌های صنعتی مانند گیربکس حلزونی و گیربکس هلیکال است. در صورت نیاز می‌توانید این محصولات را با کیفیتی مطلوب از این مجموعه تهیه کنید.

اجزای گیربکس هلیکال چیست؟

گیربکس هلیکال از قطعات ریز و درشتی تشکیل شده است که برخی ازز این قطعات به مرور زمان نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد. برخی از قطعات موجود در این دستگاه شامل:

  1. پوسته یا Shell
  2. چرخ دنده (اصلی‌ترین جز گیربکس هلیکال)
  3. محور ورودی و خروجی
  4. کاسه نمد
  5. یاتاقان
  6. سوپاپ مخصوص هوا، خارنگهداره، بیرینگ‌ها

روان کاری گیربکس هلیکال واجب است؟

یکی از نکات بسیار مهمی که افراد هنگام استفاده از محصولات صنعتی باید به رعایت آن توجه بسیاری داشته باشند، روغن کاری و روان کاری مناسب دستگاه‌ها است.

گیربکس هلیکال نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به روان کاری مرتب دارد. در واقع با روغن کاری این گیربکس می‌توان طول عمر آن را به طور چشمگیری افزایش داد زیرا با روغن کاری مرتب استهلاک قطعات به طور ویژه‌ای کاهش می‌یابد.

 

با روغن کاری حتی دستگاه شما کمتر نیاز به تعمیر و تعویض قطعات پیدا می‌کند.

تفاوت گیربکس هلیکال با گیربکس حلزونی چیست؟

بسیاری گیربکس هلیکال را با گیربکس حلزونی یکی می‌دانند اما این دو گیربکس با وجود این که باهم شباهت‌هایی دارند ولی یکی نیستند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو گیربکس اشاره خواهیم کرد:

  1. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو گیربکس، تفاوت آن‌ها در نوع چرخنده‌ها است. چرخنده گیربکس‌های هلیکالی از نوع پینیون می‌باشد و چرخنده گیربکس‌های حلزونی از نوع ساده و مارپیچ مانند است.
  2. از دیگر تفاوت‌های این دو گیربکس می‌توان به راندمان آن‌ها اشاره کرد. گیربکس‌های هلیکال به نسبت گیربکس‌های حلزونی دارای راندمان بیشتری هستند. همین امر سبب می‌شود افراد به خرید گیربکس‌های هلیکال اشتیاق بیشتری به نسبت گیربکس حلزونی نشان دهند.
  3. عمر گیربکس هلیکال بسیار بیشتر از گیربکس حلزونی است و این امر به دلیل این است که در گیربکس‌های هلیکال استهلاک کمتر است.
  4. یکی از تفاوت‌های مهم این دو گیربکس سروصدای آن‌ها است. گیربکس هلیکال به نسبت گیربکس حلزونی سروصدای بسیار کمتری دارد.
  5. گیربکس‌های حلزونی با توجه به اینکه راندمان پایین‌تری دارند اما قیمت‌ها بالا استف به بیان ساده‌تر قیمت با راندمان این گیربکس‌ها تناسب ندارد.

در هنگام خرید گیربکس هلیکال به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب نوع مناسب گیربکس هلیکال باید به مواردی مانند میزان گشتاور خروجی مورد نیاز خود، دور ورودی موتور و بودجه‌ای که در اختیار دارید توجه کنید. حتی در هنگام خرید باید به فضا و ابعادی که می‌خواهید گیربکس را در آن قرار دهید نیز توجه لازم را داشته باشید. به طور خلاصه در هنگام خرید نکات زیر را فراموش نکنید:

  1. میزان بازه کارکردی گیربکس
  2. توجه به قیمت گیربکس
  3. نحوه نصب
  4. سایز و ابعاد گیربکس
  5. میزان قدرتی که نیاز دارید.
  6. سرویس فاکتور
  7. حداکثر گشتاور دستگاه

گیربکس هلیکال باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید محصولات صنعتی به آن باید دقت کنید، کیفیت و اصل بودن محصولات است. متاسفانه امروزه حجم محصولات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار بسیار زیاد شده است و تشخیص این محصولات تقلبی از محصولات اصل کاری نسبتا دشوار است.

افرادی که مدام با تجهیزات صنعتی سروکار ندارند، به سختی می‌توانند محصولات اصل را از محصولات تقلبی تشخیص دهند بنابراین بهترین کار برای این افراد خرید از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه صنعتی پویان است.

با خرید از فروشگاه مطمئن دیگر نیازی نیست نگران چالش‌هایی مانند اصل بودن محصولات باشید.

خرید انواع گیربکس صنعتی از فروشگاه پویان

اگر به دنبال خرید محصولات صنعتی هستید به شما فروشگاه صنعتی پویان را پیشنهاد می‌دهیم. گروه صنعتی پویان یکی از معتبرترین عرضه کنندگان محصولات صنعتی از جمله گیربکس‌های صنعتی، انواع الکتروموتورها، پمپ‌های آبی صنعتی و خانگی و بسیاری از موارد دیگر است.

 

این فروشگاه محصولات خود را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت ارائه می‌دهد. قیمت مناسب محصولات به دلیل این است که فروشگاه پویان تا حد زیادی سعی داشته واسطه‌ها را کاهش دهد.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود مشکل در طول فرایند خرید شما می‌توانید با پشتیبانی مجموعه پویان تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را برای داشتن خریدی مناسب به بهترین نحو راهنمایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *