مقالات آموزشی

آموزش پلاک خوانی الکتروموتور

مقالات فروشگاه پویان

اگر با الکتروموتورهای صنعتی سروکار دارید باید بدانید که تمامی اطلاعات الکتروموتورهای صنعتی بر روی پلاکی درج شده است. این پلاک در واقع حکم شناسنامه الکتروموتورها را دارد. بر روی این پلاک فلزی تمامی اطلاعات مورد نیاز برای راه‌اندازی الکتروموتور و مشخصات آن ذکر شده است.

افرادی که با دستگاه‌های صنعتی کار می‌کنند باید به پلاک خوانی آن‌ها مسلط شوند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند. با وجود اطلاعات درج شده بر روی الکتروموتور، می‌توانید به سوالاتی مانند موارد زیر پاسخ دهید.

 

الکتروموتور شما چند فاز (تک فاز یا سه فاز) است؟ نوع اتصال الکتروموتور ستاره یا مثلث است؟ نوع حفاظت الکتروموتور چیست؟ حتی با استفاده از این پلاک می‌توانید به اطلاعاتی مانند تعداد دور روتور، جریان و ولتاژ نامی، درجه حرارتی عایق، قدرت موتور، فرکانس و بسیاری از موارد دیگر دست یابید.

اگر قصد دارید پلاک خوانی انواع الکتروموتور را به طور کامل فرا بگیرید، بهتر است تا پایان این مقاله با گروه صنعتی پویان همراه باشید. گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع الکتروموتورهای صنعتی است. شما می‌توانید انواع الکتروموتورها را با قیمت و کیفیت مناسب از این مجموعه خریداری کنید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با پشتیبانی مجموعه پویان تماس بگیرید. تیم پشتیبانی برای داشتن خرید متناسب با نیاز شما به بهتری نحو شما را راهنمایی می‌کنند.

معرفی پارامترهای مختلف در پلاک الکتروموتور صنعتی

الکتروموتور یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعتی است که وجود آن برای بیشتر صنایع بزرگ و کوچک ضروری است. با دانستن مفهوم هر پارامتر درج شده بر روی پلاک می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی کسب کنید و با انواع الکتروموتور تک فاز یا سه فاز کار کنید. حتی برای دانستن چگونگی نصب الکتروموتور (به صورت عمودی یا افقی) شما نیاز دارید به پلاک خوانی مسلط شوید. در ادامه به برخی از پارامترهای اصلی پلاک الکتروموتورها اشاره خواهیم کرد که در بیشتر پلاک‌ها این اطلاعات وجود دارد. در نظر داشته باشید که ممکن است بر روی پلاک علاوه بر پارامترهای زیر، اطلاعات بیشتری نیز نوشته شده باشد اما در بیشتر مواقع ما تنها به اطلاعات پارامترهای زیر نیاز داریم:

نوع موتور یا Type

یکی از اصلی‌ترین مواردی که بر روی پلاک‌الکتروموتورها دیده می‌شود، Type است. تایپ در واقع نشان دهنده مدل موتور است و می‌توان آن را نام تجاری و یا کد محصول دانست. برندهای مختلف الکتروموتورهای متنوعی تولید می‌کنند که هر کدام Type مخصوص به خود را دارند. با دانستن اطلاعات قسمت تایپ می‌توانیم بدون دادن مشخصات اضافی از فروشندگان الکتروموتور مورد نظر خود را خریداری کنیم.

این قسمت از پلاک توسط  سازنده الکتروموتور تعیین می‌شود. سازنده، قسمت تایپ یا همان مدل الکتروموتور را با توجه به مشخصه‌ها و استانداردهایی که در نظر دارد تعیین و کد نویسی می‌کند. به صورت کلی استاندارد خاصی برای این قسمت در نظر گرفته نشده است. اما معمولا این قسمت شامل مواردی مانند فاصله شفت از زمین، فریم موتور و اطلاعات دیگر است.

فاز الکتروموتور

فاز الکتروموتور که به صورت لاتین PHASE در پلاک درج می‌شود، نمایانگر تعداد خطوط برق متناوب یا همان AC است. در واقع خطوط تغذیه موتور را نشان می‌دهد. الکتروموتورها به صورت تک فاز و سه فاز هستند. تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتورها را می‌توان با کمک این پلاک تشخیص داد. ممکن است در پلاک الکتروموتورهای صنعتی فاز را به صورت اختصار PH نیز مشاهده کنید.

توان نامی الکتروموتور

توان موتور یکی دیگر از مواردی است که ذکر آن بر روی پلاک الزامی است. توان موتور را معمولا با دو مولفه کیلو وات (KW) و اسب بخار (HP) بیان می‌کنند. کیلو وات و اسب بخار هر دو یکای توان هستند.

تبدیل هر یک از این یکا به یکدیگر با استفاده از فرمول‌های زیر امکان پذیر است:

  1. تبدیل یکای اسب بخار به کیلو وات: تعداد اسب بخار را در ابتدا ضرب در عدد 746 کنید و بعد از آن عدد بدست آمده را بر 1000 تقسیم کنید. عدد بدست آمده برحسب کیلو وات است.
  2. تبدیل یکای کیلو وات به اسب بخار: به منظور تبدیل در ابتدا عدد کیلو وات را در عدد 1000 ضرب کنید و سپس نتیجه را بر عدد 746 تقسیم کنید. عدد بدست آمده برحسب اسب بخار است.

ولتاژ کاری الکتروموتور

اطلاعاتی که در قسمت ولتاژ پلاک نوشته می‌شود به سه صورت زیر نوشته می‌شوند.

  1. به صورت تک عددی به همراه علامت (مثلث یا ستاره) مانند 230Y
  2. به صورت دو عددی مانند 380/220
  3. به صورت دو عدد به همراه علامت

برای نشان دادن علامت مثلث، از حرف لاتین D و برای نشان دادن علامت ستاره از حرف لاتین Y استفاده می‌کنند. در واقع این اعداد و یا علائم به ما نشان می‌دهند که موتور باید در چه ولتاژی و به شکلی راه اندازی شود. در الکتروموتورهای سه فاز که توانی بیش از 4 کیلو وات دارند، معمولا این محصولات باید در حالت ستاره مثلث راه اندازی شوند. ولتاژ بر روی پلاک با حرف اختصاری V درج شده است.

فرکانس نامی الکتروموتور

فرکانس یکی دیگر از پارامترهای موجود در پلاک الکتروموتور است که با یکای هرتز یا HZ بیان می‌شود. فرکانس الکتروموتورهای صنعتی معمولا بین 50 تا 60 هرتز است و از این بازه خارج نمی‌شود. در کشور ایران معمولا فرکانس نامی الکتروموتور 50 است.

سریال موتور و وزن موتور

سریال موتور در واقع شماره سریال یا همان شماره ساخت اختصاصی الکتروموتور است. در واقع سریال موتور کدی است که با استفاده از آن الکتروموتور شناسایی می‌شود. سریال موتور به اختصار به صورت NO در پلاک درج می‌شود.

با توجه به پلاک الکتروموتورها می‌توان حتی به وزن آن‌ها آگاه شد. وزن الکتروموتور معمولا با یکای کیلوگرم و به صورت Kg در پلاک درج می‌شود، به طور مثال .43Kg

 

جریان نامی و سرعت نامی

جریان نامی در واقع جریان مجازی را نشان می‌دهد که از سیم پیچ‌های استاتور موتور به صورت‌مثلثی یا ستاره عبور می‌کند. جریان نامی در پلاک الکتروموتور به اختصار با حرف A نشان داده شده است.

سرعت نامی در واقع همان سرعتی است که الکتروموتور شما برای آن طراحی و برنامه ریزی شده است. سرعت موتور به صورت RPM در پلاک الکتروموتور مشخص می‌شود. در واقع RPM تعداد دور الکتروموتور را در یک دقیقه نشان می‌دهد. به طور مثال اگر در پلاکی RPM عدد 2730 را نشان دهد، در واقع تعداد دور موتور در هر دقیقه 2730 است. سرعت نامی با عناوین دیگری مثل سرعت لغزشی و سرعت واقعی روتور نیز شناخته می‌شود.

محافظت از موتور

با کمک پلاک می‌توان از نوع محافظت از الکتروموتور اطلاع پیدا کرد. منظور از حفاظت، حفاظت موتور در برابر مواردی مانند نفوذ انواع گردوغبار و یا نفوذ رطوبت به قسمت‌های داخلی دستگاه است. محافظت از موتور با مولفه IP در پلاک درج می‌گردد و بعد از این مولفه معمولا دو عدد می‌آید. عدد اول موجود در پلاک محافظت در برابر عواملی مانند گردوغبار و ذرات ریز را نشان می‌دهد و عدد دوم محافظت در برابر رطوبت و آب را نشان می‌دهد.

کلاس حرارتی الکتروموتور (INS CL)

کلاس حرارتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پلاک الکتروموتور است. منظور از کلاس حرارتی الکتروموتور همان دمای مجاز و استاندارد برای الکتروموتور است. اگر این دما از حد مجاز خود خارج شود، به قطعات و موتور آسیب جدی وارد می‌شود. کلاس حرارتی به صورت CL در پلاک درج می‌شود. به دنبال CL حروف دیگری مانند A، E، B می‌آید، به طور مثال CLB.

 

با توجه به این جدول اگر بر روی پلاک CL E درج شده بود، منظور این است که کلاس حرارتی الکتروموتور دمای 120 درجه سانتی گراد است.

چرخه کاری یا میزان زمان کارکرد (Duty)

چرخه کاری یکی دیگر از مواردی است که به صورت Duty بر روی پلاک درج می‌شود. منظور از چرخه کاری مدت زمانی است که موتور می‌تواند با توجه به توان نامی خود فعالیت کند. چرخه کاری به صورت S1 تا S9 تعیین می‌شود. به طور مثال اگر Duty S1 بود منظور کار پیوسته و مداوم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است نگاهی به جدول بیندازید.

 

نوع کارکرد
S1 کار پیوسته و مداوم
S2 کار كوتاه مدت يا به صورت موقت
S3 کارکرد غيردائمي متناوب در بازه‌هاي زمانی مساوی
S4 کارکرد غيردائمي متناوب با راه‌اندازي
S5 عملكرد غيردائمي متناوب با ترمز الكتريكي
S6 عملکرد پيوسته متناوب
S7 کارکرد دوره ای مداوم با ترمز الکتریکی
S8 کار دوره ای مداوم با تغییرات بار / سرعت متغیر
S9 بار غيرمتناوب با تغييرات در سرعت

 

در برخی مواقع ممکن است چرخه کاری بر روی پلاک ذکر نشده باشد که در صورت مشاهده چنین شرایطی، چرخه کاری الکتروموتور خود را S1 در نظر بگیرید که نمایانگر کار پیوسته و مداوم است.

شما می‌توانید محصولات صنعتی مورد نیاز خود را با بهترین قیمت از فروشگاه صنعتی پویان تهیه کنید.

استاندارد الکتروموتور

استاندارد الکتروموتور که به صورت IEC بر روی پلاک درج می‌شود. منظور از این استاندارد همان استاندارد بین‌المللی است که در تمام کشور‌ها این استاندارد پذیرفته شده است.

ضریب توان یا کسینوس فی COS(Φ)

ضریب توان یا کسینوس فی نشان دهنده نسبت توان واقعی به نسبت ظاهری است. در واقع کسینوس فی را می‌توان واحد تفاوتی دانست که بین جریان و ولتاژ ایجاد می‌شود.

کسینوس فی هر چه از صفر دور شود و به یک نزدیک‌تر شود بدین معناست که الکتروموتور شما دارای کیفیت بهتری است. در واقع هر چه کسینوس فی به یک نزدیک‌تر شود، الکتروموتور با وجود توان خروجی واقعی بزرگتر، سبب مصرف بهینه‌تر می‌شود.

بازده موتور Efficiency))

منظور از بازده موتور نسبت کاری که توسط موتور انجام می‌شود به توان مصرفی آن است. در واقع بازده موتور مساوی است با توان خروجی موتور تقسیم بر توان ورودی موتور که در نهایت در عدد 100 ضرب می‌شود. بازده موتور معمولا به صورت درصدی بیان می‌شود.

بازده در الکتروموتورهای مختلف با توجه به طراحی‌های آن‌ها متفاوت است. هر چه بازده کمتر باشد در واقع به این معنی است که اتلاف توان بیشتر اتفاق می‌افتد و هر چه بازده بیشتر باشد به این معنا است که اتلاف توان کمتر رخ می‌دهد. اتلاف توان هر چه بیشتر باشد مصرف انرژی بیشتر است و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از نظر اقتصادی بسیار مضر است.

خرید محصولات صنعتی از فروشگاه پویان

اگر به دنبال خرید انواع محصولات صنعتی مانند الکتروموتور هستید، فروشگاه صنعتی پویان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید این محصولات است. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید دستگاه‌های صنعتی، کیفیت بالای آن‌ها است. در صورتی که محصولات صنعتی از کیفیت لازم برخوردار نباشند، دائما افراد با تعمیر و تعویض قطعات روبه‌رو هستند.

گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع محصولات صنعتی مانند الکتروموتور، انواع پمپ خانگی و صنعتی، گیربکس صنعتی، ویبراتور/  موتور ویبره و انواع کالای اتوماسیون است. یکی از ویژگی‌هایی که این فروشگاه را از سایر فروشگاه‌ها متمایز می‌کند قیمت مناسب محصولات آن است.

در واقع با خرید از فروگاه صنعتی پویان با یک تیر می‌توانید دو نشان بزنید و محصولاتی تهیه کنید که در عین داشتن کیفیت، دارای قیمت مناسب نیز هستند. شما در هر جای کشور عزیزمان ایران باشید می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را به مجموعه صنعتی پویان سفارش دهید زیرا که این مجموعه ارسال به سراسر کشور دارد.

با محصولات صنعتی پویان تجربه‌ای جدید و لذت بخش از خریدهای اینترنتی بدست می‌آورید. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود مشکل در هنگام خرید می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را برای داشتن خریدی راحت و متناسب با نیاز خود به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *