مقالات آموزشی

الکتروموتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

الکتروموتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کسانی که با صنایع مختلف سروکار دارند، قطعا نام الکتروموتورهای صنعتی را شنیدند و یا با این موتورهای الکتریکی کار کردند. الکتروموتورها Electric motor)) تجهیزاتی هستند که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دارند.

این تجهیزات قابل استفاده برای خطوط مونتاژ، سیستم نوار نقاله، پمپ و کمپرسورها، جرثقیل و بالابرها، سیستم های تهویه مطبوع، ماشین های بسته بندی، صنایع کشاورزی، صنایع نفت و گاز و… هستند. الکتروموتورها دارای انواع مختلف موتورهای DC، موتورهای میدان سیم‌پیچی شده، موتورهای خطی، موتورهای AC سه فاز، موتورهای پله‌ای و موتورهای یونیورسال هستند.

 

شما می‌توانید انواع این الکتروموتور‌ها را از مجموعه پویان با بهترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنید. علاوه بر الکتروموتور، فروش سایر محصولات صنعتی مانند گیربکس‌های صنعتی و پمپ‌های آب نیز در این فروشگاه انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با الکتروموتور توصیه می‌شود کاربران حتما با اجزای این تجهیزات نیز آشنا شوند.

آیا شما با اجزای الکتروموتور آشنا هستید؟ در ادامه این مقاله مجموعه پویان قصد دارد به بررسی کامل اجزای الکتروموتور بپردازد. آشنایی با این اجزا به شما برای داشتن خریدی مناسب کمک ویژه خواهد کرد بنابراین حتما تا پایان با ما همراه باشید.

اجزای الکتروموتور چیست؟

همانطور که می‌دانید الکتروموتورها تجهیزاتی هستند که از قطعات و اجزای ریز و درشت تشکیل شدند. در ادامه قصد داریم به بررسی اجزای الکتروموتور که در تمامی انواع آن وجود دارد، بپردازیم:

  1. روتور (rotor)

اگر بخواهیم اصلی‌ترین بخش الکتروموتور را معرفی کنیم، بدون شک این بخش متعلق به روتور (rotor) می‌باشد. بسیاری این بخش را با اسم آرمیچر نیز می‎‌شناسند. روتور در واقع همان بخشی است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را به عهده دارد. وظیفه اصلی روتور الکتروموتور تامین نیروی مکانیکی مورد نیاز برای چرخاندن شفت می‌باشد.

روتور به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام اتصال به شفت استاتور، امکان چرخیدن آن ایجاد می‌شود. این بخش دارای چندین قسمت چنگگ روی روتور، سیم پیج داخل روتور، کلکتور های مثبت و منفی و فن می‌باشد.

 

  1. استاتور (stator)

استاتور در واقع همان قسمت ثابت الکتروموتور محسوب می‌شود. استاتور را ممکن است با نام ایستانه نیز بشناسید. این محصولات معمولا به دو صورت زیر طراحی می‌شوند:

  • برخی از استاتورها از آهنرباهای ثابت تشکیل شدند.
  • برخی دیگر از استاتورها دارای سیم پیچ هستند. هنگامی که این سیم پیچ‌ها به برق متصل می‌شوند، خاصیت الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود و در واقع همانند یک آهن ربا عمل می‌کنند.

با توجه به توضیحات داده شده استاتور را می‌توان هسته میدان مغناطیسی الکتروموتور دانست.

  1. بلبرینگ (bearing)

محل قرارگیری بلبرینگ‌ها درون موتور می‌باشد. بلبرینگ‌ها هم وظیفه کاهش اصطحکاک در الکتروموتورها و هم وظیفه ایجاد تکیه گاهی برای روتور را به عهده دارند.

  1. شکاف هوا (air gap)

جالب است بدانید در بین روتور و استاتور یک شکاف توخالی وجود دارد که به صورت کلی نمی‌توان آن را قطعه‌ای فیزیکی دانست اما وجود همین شکاف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پهنا و نازکی این شکاف نیز اهمیت زیادی دارد و اگر پهنای آن بیش از اندازه باشد ممکن است به سایر اجزا و قطعات الکتروموتور آسیب وارد شود.

حتی اگر نازکی این شکاف بیشتر از حالت طبیعی باشد، باز هم ممکن است به اجزای الکتروموتور آسیب وارد شود و یا سروصدای موتور بیش از اندازه بالا برود.

  1. سیم پیچ (windings)

یکی دیگر از بخش‌های مهم الکتروموتور سیم پیچ می‌باشد. سیم پیچ متشکل از چندین سیم است که درون چنبره جمع آوری شده است. سیم پیچ‌ها دارای جنس‌های متفاوتی هستند. در برخی الکتروموتورها سیم‌ها از جنس ورقه‌های فلزی هستند و در برخی دیگر از الکتروموتورها سیم‌ها از جنس مسی یا آلومینیوم می‌باشند.

  1. کموتاتور (commutator)

شما ممکن است کموتاتور را به اسم تغییر دهنده جهت برق یا جابه‌جا گر بشناسید. این قطعه همانند اسمی که دارد وظیفه معکوس سازی جهت جریان برق در چرخانه را به عهده دارد. با کمک این معکوس سازی بین قطب‌های چرخانه و استاتور نیروی دافعه تشکیل می‌شود.

  1. جاروبک (brush): بسیاری قطعات جاروبک را با اسم زغال یا گرانیت نیز می‌شناسند. این بخش وظیفه بسیار مهمی در الکتروموتور ایفا می‌کند. جاروبک در واقع با اتصال به چرخانه سبب رسیدن انرژی الکتریکی یا همان برق به آن می‌شود.

توجه داشته باشید که قطعات ذکر شده تنها مهم‌ترین قطعات موجود در یک الکتروموتور هستند و به صورت کلی الکتروموتورها از قطعات کوچک و بزرگ بسیاری تشکیل شدند.

شما عزیزان می‌توانید انواع الکتروموتورها را با بهترین قیمت و مناسبترین کیفیت از گروه صنعتی پویان تهیه کنید.

اجزای خارجی الکتروموتور چیست؟

اجزای خارجی الکتروموتورها به صورت زیر می‌باشد:

  • شفت: این قطعه انرژی چرخشی را از چرخیدن الکتروموتور بدست می‌آورد.
  • پروانه: پروانه‌ها وظیفه خنک سازی الکتروموتور را به عهده دارند. پروانه‌ها به این منظور جریان هوا را از قسمت‌های پشتی الکتروموتور به طرف جلو و روی بدنه الکتروموتور هدایت می‌کند.
  • بدنه: یکی از مهم‌ترین اجزای خارجی انواع الکتروموتورها، بدنه می‌باشد. بدنه به صورت کلی باید از جنس خوبی تهیه شده باشد تا بتواند در برابر عواملی مانند آب و هوای مختلف، زنگ زدگی، پوسیدگی، فشار، ضربه و… مقاومت بالایی داشته باشد.
  • فریم خروجی: فریم خروجی از دیگر اجزای خارجی الکتروموتور است که باید تابع استانداردهای خاصی باشد.

قیمت خرید الکتروموتورها در گروه صنعتی پویان

اگر به دنبال خرید انواع الکتروموتور هستید، به شما عزیزان گروه صنعتی پویان را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه ارائه دهنده انواع الکتروموتورهایی مانند الکتروموتورهای سه فاز، الکتروموتورهای تک فاز، الکتروموتورهای ضد انفجار، الکتروموتورهای دو سرعته و… می‌باشد.

با وجود گروه صنعتی پویان شما دیگر نیازی نیست نگران قیمت‌های سرسام آور تجهیزات صنعتی باشید. این مجموعه به منظور رضایت حداکثری مشتریان، با حذف واسطه و دریافت سود کم، تمامی محصولات خود را با بهترین و مناسبترین قیمت به فروش می‌رساند.

 

برای دریافت استعلام دقیق انواع الکتروموتورها و سایر تجهیزات صنعتی می‌توانید به سایت فروشگاهی مجموعه مراجعه کنید. در صورت نیاز به هرگونه دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود مشکل در حین سفارش، تیم پشتیبانی آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

خرید انواع الکتروموتور از گروه صنعتی پویان

اگر به دنبال خرید انواع تجهیزات صنعتی از جمله الکتروموتورها، پمپ‌های صنعتی و خانگی، گیربکس صنعتی، ویبراتور و… هستید، فروشگاه صنعتی پویان بهترین گزینه برای شما است.

همانطور که می‌دانید با خرید از یک فروشگاه معتبر دیگر نیازی نیست نگران بی کیفیتی و نامرغوب بودن محصولات باشید. این مجموعه از همان ابتدای فعالیت خود، ارائه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب را الگو خود قرار داده است.

از دیگر ویژگی‌های مجموعه پویان می‌توان به تنوع بالای محصولات آن اشاره کرد. شما هر محصولی را که نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی از میان انبوهی از محصولات صنعتی این فروشگاه تهیه کنید. ارائه محصولات برندهای معتبری همچون موتوژن، الکتروژن، وم، ایلماز، گاماک و… نیز توسط این مجموعه انجام می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *