مقالات آموزشی

آشنایی با موتورهای ویبره و کاربرد آن در صنعت

مقالات فروشگاه پویان

موتور ویبره یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلف نقش مفیدی را اجرا می‌کند. این موتور در صنایعی مانند صنایع کشاورزی، صنایع تولید غذا، صنعت ساختمان‌سازی و بتن، صنعت نفت و پلیمر و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. موتور ویبره را ممکن است به اسم‌های دیگری مانند ویبراتور صنعتی، الکترو ویبره و موتور ارتعاشی نیز بشناسید. این دستگاه نوعی از الکتروموتورهای صنعتی محسوب می‌شود.

اگر به بیان ساده بخواهیم عملکرد موتور ویبره را شرح دهیم می‌توان گفت با کمک موتورهای ویبره دستگاه‌های مختلف صنعتی شروع به لرزیدن می‌کنند. برای فهم بهتر عملکرد موتور ویبره می‌توان حالت لرزش تلفن همراه را مثال زد با این تفاوت که موتورهای ویبره سبب لرزش و ارتعاش دستگاه‌های صنعتی می‌شود.

گروه صنعتی پویان عرضه کننده انواع دستگاه‌ها و محصولات صنعتی از جمله انواع الکتروموتورها و موتورهای ویبره است. شما می‌توانید انواع محصولات صنعتی مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا از مجموعه پویان خریداری کنید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع موتورهای ویبره و کاربردهای مختلف آن‌ها در صنعت اشاره کنیم. اگر به دنبال خرید یک موتور ویبره مناسب با توجه به نیاز خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عملکرد موتورهای ویبره چگونه است؟

موتور ویبره در واقع یک موتور DC محسوب می‌شود که هسته ندارد. منبع تغذیه و انرژی موتور ویبره‌ها در واقع یک الکتروموتور است. ارتعاش و لرزش تولید شده در موتور ویبره به دلیل چرخش شفت است. این وزنه یا همان شفت حدود 25 تا 50 درصد از محور الکتروموتور را می‌پوشاند. شفت در دو سر خود دارای وزنه‌هایی نامتعادل است که به سبب آن‌ها شفت شروع به چرخیدن می‌کند. چرخش شفت در واقع سبب تولید ارتعاش یا همان لرزش می‌شود. ارتعاش تولید شده به بخش‌های دیگر موتور ویبره انتقال می‌یابد.

اجزای این دستگاه را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. الکتروموتور مرکزی
  2. لنگ‌های نیم دایره‌ای دو سر شفت
  3. شفت مرکزی موتور
  4. بدنه موتور ویبره
  5. درپوش‌ها
  6. پوسته بیرونی موتور

کیفیت هر یک از این بخش‌ها در عملکرد دستگاه نقش مهمی را ایفا می‌کند بنابراین سعی کنید حتماً موتور ویبره‌ای تهیه کنید که از کیفیت آن مطمئن هستید.

انواع موتورهای ویبره

موتور ویبره‌ها دارای انواع مختلفی هستند و همین امر سبب شده تا در جای جای صنایع مختلف حضور پر رنگ داشته باشند. در ادامه به بررسی انواع موتورهای ویبراتور می‌پردازیم. به صورت کلی می‌توان موتورهای ویبره را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. موتورهای ویبره برقی: موتورهای ویبره برقی خود دارای چندین نوع هستند. این موتورهای ویبره به نسبت موتورهای ویبره بادی دارای قدرت بیشتری هستند و توان زیادی دارند. این موتورها نسبت به موتورهای ویبره بادی در صنایع کاربرد بیشتری نیز دارند. از این محصول به منظور کارهایی مانند سرند یا میز ویبره استفاده می‌کنند.
  2. موتورهای ویبره بادی: در بسیاری از مکان‌ها که به دلایل مختلف از جمله احتمال وجود آتش‌سوزی یا خطر برق گرفتگی امکان نصب موتورهای ویبره برقی وجود ندارد. در چنین مکان‌هایی موتورهای ویبره بادی بهترین گزینه محسوب می‌شوند. به موتورهای ویبره بادی، ویبره بدنه پنوماتیکی نیز می‌گویند. نیروی محرکه لازم در این دستگاه‌ها از طریق کمپرسور باد تامین می‌شود. موتورهای ویبره بادی به نسبت دارای وزن سبک و اندازه کوچک‌تری هستند. این موتورها آلودگی هوایی تولید نمی‌کنند بنابراین می‌توان موتور ویبره‌های بادی را دوستدار محیط زیست دانست. از آنجا که منبع تغذیه موتور باد است و از هیچ گونه سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود هزینه این ویبراتورها به نسبت ویبراتورهای برقی کمتر است. موتورهای بادی دوار، دیافراگمی، توربینی نمونه‌هایی از این محصول هستند.

موتورهای ویبره برقی

موتور ویبره‌های برقی از پرقدرت‌ترین موتورهای ویبره هستند. این دستگاه‌ها دارای قابلیت تنظیم هستند و به صورت کلی به شکل تک فاز و سه فاز وجود دارند. در صنعت بر اساس دور این موتورها را به دسته‌های 750 دور، 1000 دور، 1500 دور و 3000 دور تقسیم می‌کنند. منظور از دور موتور تعداد دورهایی است که موتور ویبره در یک دقیقه می‌زند.

موتور ویبره 1000، 1500 و 3000 دور در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چه دور موتور افزایش پیدا کند، قدرت لرزش‌ها کاهش می‌یابد و لرزش‌ها ریزتر می‌شوند. موتور ویبره‌های موجود در بازار معمولاً 10 تا 10000 کیلوگرم قدرت ضربه دارند.

  • موتور ویبره 1000 دور: این موتور ویبره دارای ضربات کم است اما این ضربات لرزش و شدت بالایی را ایجاد می‌کنند. از این موتور ویبره‌ها معمولاً برای هدایت زغال سنگ استفاده می‌کنند.
  • موتورهای ویبره 1500 دور تولید کننده لرزش‌های درشت است. این موتور ویبره در صنعت شن شویی و ماسه شویی کاربرد دارد. در این صنعت به منظور افزایش کیفیت شن و ماسه از موتورهای ویبره استفاده می‌کنند.
  • موتور ویبره 3000 دور: قدرت لرزشی این موتور ویبره به نسبت موارد بالا کمتر است و همچنین لرزش‌ها ریز هستند.

کاربرد انواع موتور ویبره‌ها چیست؟

همانطور که تاکنون اشاره شد موتور ویبره‌ها در صنایع مختلف حضور دارند و وظایف مهمی را نیز به عهده دارند. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره خواهیم کرد:

  1. صنعت ساختمان سازی و تونل سازی: در صنعت ساختمان سازی استفاده از مواد و مصالح باکیفیت و درجه یک بسیار مهم است. به منظور افزایش کیفیت محصولاتی مانند بتن‌ها از موتورهای ویبره استفاده می‌کنند. موتورهای ویبره سبب وارد شدن ضربه و ارتعاش به بتن یا قالب آن می‌شوند. از طریق این ضربه حباب‌های موجود در بتن خارج می‌شود و در نهایت مقاومت و استحکام بتن افزایش می‌یابد. این افزایش مقاومت به دلیل قرار گرفتن کامل سنگدانه‌ها و سیمان به یکدیگر است. یکی دیگر از کارهایی که ویبراتور موتور بتن انجام می‌دهد، گرفتن آب‌های اضافی بتن است. از این قابلیت می‌توان برای اموری مانند احداث تونل‌ها، احداث مترو، قالب پل‌های هوایی و دیواره رمپ اشاره کرد.
  2. صنعت کشاورزی: یکی از استفاده‌هایی که از موتور ویبره می‌شود در صنعت کشاورزی است. در این صنعت به منظور برداشت محصولاتی مانند سیب، پرتقال، نارنگی و انواع محصولات دیگر از موتور ویبره استفاده می‌کنند. در واقع با وجود موتور ویبره فرایند برداشت با سرعت بیشتری انجام می‌شود و تعداد نیروهای انسانی به کار گرفته شده نیز کاهش می‌یابد. یکی دیگر از کاربردهای موتور ویبره در این صنعت جداسازی ناخالصی‌ها و ذرات کوچک از محصولاتی مانند غلات است. برای جداسازی ناخالصی‌ها معمولاً از ویبراتورهایی با دور موتور 3000 دور استفاده می‌کنند.
  3. فیدرها: یکی از دستگاه‌های صنعتی که نیاز به لرزش دارد، فیدر است. لرزش مورد نیاز فیدرها توسط موتور ویبره تامین می‌شود. وظیفه اصلی دستگاه‌های فیدر رساندن مواد خام به بخش‌های دیگر است.

 

تنظیم وزنه موجود در موتورهای ویبره

یکی از نکات مهم که دارندگان موتورهای ویبره باید به آن توجه زیادی داشته باشند، تنظیم وزنه موجود در موتورهای ویبره است. همانطور که گفته شد ارتعاش تولیدی در دستگاه به دلیل نامتعادل بودن این وزنه‌ها است. این وزنه‌ها برای عملکرد بهتر دستگاه نیاز به تنظیم دارند. از طرفی دیگر در صورت تنظیم نبودن وزنه‌ها دستگاه عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد و در واقع به قطعات و بخش‌های مختلف دستگاه فشار وارد می‌شود. با تنظیم نبودن وزنه‌ها به مرور به موتور ویبره و اجزای آن آسیب وارد می‌شود و طول عمر به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

نکات طلایی در مورد موتورهای ویبره صنعتی

  • در هنگام خرید موتورهای ویبره، به وزن و اندازه دستگاهی که قرار است مورد لرزش قرار بگیرد توجه کنید. با کمک متخصصان موتور ویبره خود را متناسب با آن دستگاه تهیه کنید.
  • قدرت و توان موتورهای ویبره از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید به شمار می‌رود. قدرت موتوری این محصول باید متناسب با دور و ارتعاشی باشد که ایجاد می‌کند. هر چقدر که میزان قدرت و سرعت موتور بیشتر باشد، ارتعاش بیشتری تولید می‌شود.
  • در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشید که محصول شما از آمپراژ پایینی برخودار باشد.
  • موتور ویبره‌ای تهیه کنید که تحمل دمای بالا را داشته باشد. درون موتورهای ویبره اصطکاک زیادی تولید می‌شود که گرمای زیادی تولید می‌کند. در صورتی که موتور ویبره تحمل این گرمای زیاد را نداشته باشد طولی نمی‌کشد که از کار می‌افتد.
  • در هنگام تعویض قطعات حتماً از قطعات باکیفیت و اصل استفاده کنید. استفاده از قطعات نامرغوب سبب آسیب‌دیدگی دستگاه می‌شود.
  • موتورها باید هر 12 ماه یک بار توسط متخصصان بازرسی شوند و در صورت نیاز تعمیر شوند.
  • در هنگام تعمیر موتور ویبره برقی حتماً از قطعی برق آن اطمینان حاصل فرمایید.
  • برای استفاده درست از موتورهای ویبره توصیه می‌شود حتماً دفترچه‌های همراه این موتورها را به دقت مطالعه کنید.
  • محل نصب موتورهای ویبره بسیار حائز اهمیت است بنابراین برای نصب این موتورها بهتر است از متخصصان این امر راهنمایی بگیرید. به طور مثال از نصب موتورهای ویبره بادی در سطوح ناهموار یا سطوح دارای رنگ و زنگ زده خودداری کنید.
  • روغنکاری و روانکاری‌های دستگاه را به موقع انجام دهید.
  • به منظور تهیه دستگاهی باکیفیت حتماً سعی کنید موتور ویبره خود را از فروشگاه‌های معتبر از جمله گروه صنعتی پویان تهیه کنید.

خرید موتور ویبره یا ویبراتور از گروه صنعتی پویان

شما می‌توانید موتور ویبره‌هایی زیر را از این فروشگاه معتبر تهیه کنید:

  • موتور ویبره‌های ترک: موتور ویبره کمپ KEMP ، موتور ویبره Miksan، موتور ویبره AVIBRO، موتور ویبره FEMASH
  • ویبراتور چینی تولز Tools: ویبره بدنه تک فاز چینی، ویبره بدنه سه فاز چینی
  • موتور ویبره ایتالیایی: ویبراتور OMB، ویبراتور OLI، موتور ویبره Italvibras
  • علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید لوازم جانبی الکتروموتور را نیز از این مجموعه تهیه کنید. لوازم‌هایی مانند براکت الکتروموتور، فلنچ الکتروموتور، پروانه الکتروموتور، پایه الکتروموتور

با گروه صنعتی پویان می‌توانید خریدی راحت را تجربه کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید.

خرید محصولات صنعتی از گروه صنعتی پویان

برای بسیاری از افراد خرید دستگاه‌های صنعتی چالشی بزرگ محسوب می‌شود زیرا کیفیت در چنین دستگاه‌هایی حرف اول را می‌زند. در صورتی که چنین دستگاه‌هایی از کیفیت لازم برخوردار نباشند طول نمی‌کشد که دستگاه آسیب می‌بیند و نیاز به تعمیر یا تعویض مجدد پیدا می‌کند. از آنجا که تعمیرات یا خرید مجدد دستگاه‌های صنعتی هزینه بالایی به دنبال دارد، پیشنهاد می‌شود محصولات صنعتی خود را از فروشگاهان معتبر و مطمئن تهیه کنید.

گروه صنعتی پویان یکی از معتبرترین فروشگاه در زمینه فروش محصولات صنعتی باکیفیت است. این مجموعه با حذف واسطه‌ها توانسته محصولات صنعتی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به مشتریان خود ارائه دهد.

تنوع محصولات در این مجموعه بسیار بالا است و شما هر آنچه را که نیاز دارید می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان از این مجموعه خریداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از قیمت و محصولات می‌توانید از پشتیبانی گروه صنعتی پویان کمک بگیرید. تیم پشتیبانی پویان شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند.

اگر به دنبال خرید موتورهای ویبره، انواع الکتروموتورهای صنعتی، اینورتر، انواع پمپ آب، گیربکس‌های صنعتی و محصولات صنعتی دیگر هستید، فروشگاه صنعتی پویان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *