مقالات آموزشی

پمپ آب چیست ؟

مقالات فروشگاه پویان

پمپ آب یکی از محصولات پر کاربرد در صنعت است. این محصول در بیشتر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها حتی در بسیاری از مشاغل کوچک نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. پمپ آب در واقع یک ماشین الکترومکانیکی است که در صنایع مختلف از آن برای جابه‌جایی سیالاتی مانند آب از قسمتی به قسمت دیگر استفاده می‌کنند. پمپ‌ها انرژی مکانیکی مورد نیاز خود را از موتور می‌گیرد و آن را به سیالات انتقال می‌دهد.

 

پمپ‌‌های آب متنوعی در صنایع وجود دارد. این محصولات در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. گروه صنعتی پویان ارائه دهنده انواع محصولات صنعتی از جمله پمپ آب صنعتی است. شما میتوانید انواع پمپها از برندهای ایرانی مانند پمپیران، الکتروژن، دیزل ساز، رایان و برندهای خارجی مانند پمپ لئو، پمپ سیلند ایتالیا و پمپ پنتاکس را از مجموعه صنعتی پویان با بهترین قیمت تهیه کنید. محصولات این فروشگاه دارای بالاترین کیفیت هستند.

در ادامه مقاله به بررسی دقیق‌تر پمپ‌ها و انواع آن‌ها خواهیم پرداخت؛ بنابراین اگر به دنبال خرید یک پمپ متناسب با نیاز خود هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

عملکرد کلی پمپ‌های آب چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد پمپ‌های آب وظیفه پمپاژ و انتقال سیالات را به عهده دارند. اما سؤالی که به وجود می‌آید این است که پمپ چگونه سبب جابه‌جایی آب می‌شود و عملکرد آن چگونه است؟ پمپ با دو انرژی سروکار دارد، انرژی الکتریکی و انرژی مکانیکی. در ابتدا انرژی الکتریکی که معمولاً از موتور یا همان الکتروموتور گرفته می‌شود، وارد پمپ می‌شود. انرژی الکتریکی بعد از ورود به پمپ به شکل انرژی مکانیکی در می‌آید و سیالات انتقال می‌یابند. پمپ آب باعث می‌شود سیالات مانند آب سریع‌تر و با فشار بیشتری شروع به حرکت کنند.

انواع پمپ‌های آب چیست؟ عملکرد هر یک چگونه است؟

پمپ‌های آب دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. نکته‌ای که  در خرید پمپ آب حائز اهمیت است، این است که در خرید این محصول باید به نیاز خود توجه داشته باشید و با توجه به کاری که پمپ آب را برای آن نیاز دارید این محصول را خریداری کنید. به طور مثال اگر برای مصارف خانگی نیاز به پمپ آب دارید نباید پمپ آبی تهیه کنید که در صنعت از آن استفاده می‌کنند.

به صورت کلی پمپ‌های صنعتی بر اساس مواردی همچون نوع مایع انتقال دهنده، نوع عملکرد خود، طریقه نصب، روش انتقال سیالات، ساختار داخلی پمپ و موارد دیگر با یکدیگر تفاوت دارند. بر این اساس پمپ‌ها را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • پمپ آب خانگی: وقتی نام پمپ آب به میان می‌آید معمولاً اولین چیزی که به ذهن افراد می‌رسد پمپ‌های آبی است که در محیط‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی به منظور افزایش فشار آب استفاده می‌کنند. پمپ آب خانگی امروزه در بیشتر خانه‌ها و ساختمان وجود دارد. این پمپ در واقع افراد را از چالش بزرگ کم بودن فشار آب آسوده می‌کند.
  • پمپ کف کش: بسیاری از افراد پمپ کف کش و پمپ لجن کش را با یکدیگر یکی می‌دانند. در صورتی که این نظریه کاملاً اشتباه است و پمپ کف کش با پمپ لجن کش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اساس کار پمپ کف کش همان لجن کشی است. تفاوت کف کش با لجن کش در نوع پروانه، موارد استفاده و کاربرد آن‌ها و ویژگی‌هایی مانند تفاوت در خروجی است. لجن کشی فاضلاب‌هایی که دارای الیاف بلند هستند توسط این پمپ انجام می‌شود. این پمپ نیز دارای انواع مختلف مانند پمپ کف کش سه فاز، پمپ کف کش تک فاز، پمپ کف کش ساده، پمپ کف کش دارای قطع کن برقی و بسیاری موارد دیگر است. این پمپ در بسیاری از فواره‌ها وجود دارد.
  • پمپ استخری: همان‌طور که از نام این پمپ مشخص است، پمپ استخری، مناسب پمپاژ آب استخر است. این پمپ وظیفه تصفیه و گردش آب استخر را به عهده دارد. پمپ استخری در واقع جبران کننده افت فشار آب لوله کشی شده است و از طرفی سبب گند زدایی و پاک‌سازی آب می‌شود. این محصول دارای انواع مختلف پمپ استخری تک سرعته، پمپ استخری دو سرعته و پمپ استخر سرعت متغیر است. شاید برایتان جالب باشد که پمپ‌های استخری در برابر خوردگی توانایی بسیار بالایی دارند. به صورت کلی ذرات ریز موجود در آب مانند کلر و اسید ممکن است سبب خوردگی پمپ شوند؛ اما پمپ آب استخری دارای بدنه پلیمری است. بدنه پلیمری آن از خوردگی جلوگیری می‌کند.
  • پمپ لجن کش: لجن کش‌ها وظیفه انتقال و جابه‌جایی آب گل آلود، سیالات دارای آب و گاز، لجن پساب صنعتی و سیالات خورنده را دارند. پمپ لجن کش دارای انواع مختلفی مانند لجن کش شناور، لجن کش عمودی (ورتیکال) است. لجن کش حتی برای انتقال سیالاتی که دارای چسبندگی هستند نیز مناسب است.

پمپ‌های پرکاربرد دیگر

  • پمپ دیافراگمی: پمپ دیافراگم یکی از پمپ‌های پر مصرف در انواع کارخانه‌ها مانند کارخانه‌های صنعتی و معدنی است. این پمپ دارای مکش بسیار بالایی است و جابه‌جایی آن به صورت مثبت است. یکی از مزایای پمپ دیافراگمی این است که نیاز به هواگیری ندارد. پمپ دیافراگمی به صورت کلی دارای دو دیافراگم است که به آن دیافراگم اولیه و دیافراگم ثانویه می‌گویند. این پمپ وظیفه انتقال و جابه‌جایی مواد و سیالاتی مانند انواع اسیدها و بازها، روغن‌های خوراکی، انواع گازهای مایع، روغن‌های صنعتی، حلال‌های فرار و بسیاری مواد دیگر را به عهده دارد. پمپ دیافراگمی کاربرد‌هایی مانند  تخلیه سیالات قابل اشتعال را دارد. این پمپ دارای سه نوع پمپ دیافراگم دستی، پمپ دیافراگم بادی و پمپ دیافراگمی الکتریکی است. هر سه این موارد نقش پر رنگی در کارخانه‌ها و صنایع مختلف دارد.
  • پمپ شناور: از این پمپ به منظور جابه‌جایی و پمپاژ آب در چاه‌هایی با عمق زیاد استفاده می‌شود. این پمپ‌ها را به اصلاح پمپ‌های سانتریفیوژی نیز می‌نامند. پمپ شناور با توجه به این که در آب‌ها شناور است نیاز به هواگیری ندارد. یکی از نکات مثبت این پمپ که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کند، عدم داشتن سروصدا است. پمپ شناور یا همان پمپ مستغرق به دلیل نداشتن شناور بودن خود در آب سروصدایی تولید نمی‌کنند. این محصول مانند سایر پمپ‌ها دارای انواع مختلف هستند که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم کرد.
  • پمپ پیستونی: پمپ پیستونی را با نام‌هایی مانند واتر چت یا پمپ کارواشی می‌شناسند. این پمپ در ساخت آبپاش‌های قوی کاربرد دارند. یکی از مثال‌های بارز استفاده از این پمپ وجود این محصول در کارواش‌ها است.

شما می‌توانید تمامی پمپ‌های نام برده شده را از گروه صنعتی پویان خرید کنید.

کاربرد انواع پمپ‌ها چیست؟

  1. پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی یکی از پمپ‌هایی است که در صنایعی مانند پتروشیمی، معدن‌های مختلف مانند معادن زغال سنگ زیر زمینی، غذا و دارو، آب و فاضلاب، راه‌سازی، چسب و رزین و بسیاری موارد دیگر نقش دارد.

  1. پمپ لجن کش

پمپ لجن کش، در مکان‌هایی مانند فاضلاب‌های خانگی، فاضلاب‌های صنعتی و کارخانه‌ها وظیفه انتقال و جابه جایی آب آلوده و ذرات ریز آن را به عهده دارد. این پمپ حتی در صنعت کشاورزی نیز وظیفه جابه‌جایی سیالات را به عهده دارد.

  1. پمپ کف کش

این پمپ‌ها مناسب برای استفاده از صنایعی مانند صنایع ساختمانی، صنایع چرم سازی، صنایع کاغذ و چوب و صنایع غذایی هستند. از طرفی می‌توان از این پمپ‌ها برای اموری مانند لجن کشی استخرها، فاضلاب‌ها، چاه‌ها و مخازن استفاده کرد. پمپ کف کش حتی برای آبیاری گیاهان در باغ‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

این محصول در بین کشاورزان و مزرعه‌داران نیز پرطرف‌دار است و در این صنعت پمپ آب کف کش نقش پر رنگی دارد.

  1. پمپ شناور

یکی از پمپ‌های بسیار کاربردی پمپ شناور است. پمپ شناور در محیط‌هایی مانند انواع چاه‌ها با عمق‌های مختلف (کم عمق، نیمه عمیق، عمیق) مورد استفاده است. از طرفی می‌توان از آن در صنایع مختلف، سیستم‌های آتش‌نشانی، سیستم‌های خورشیدی و سیستم‌های فاضلابی استفاده کرد.

  1. پمپ پیستونی یا پمپ کارواش

از پمپ پیستونی می‌توان در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع فولاد، صنایع کاغذ سازی، صنایع غذایی، صنایع کشتی سازی و صنایع لوله سازی استفاده کرد. این محصول را می‌توان به منظور رنگ زدایی، رسوب زدایی و چربی زدایی استفاده کرد. البته کاربرد‌های این پمپ بی‌شمار است و موارد ذکر شده نمونه‌هایی از کاربرد این پمپ است. این پمپ حتی در سیستم‌های بازیافت نیز نقش دارد.

  1. پمپ تزریق

این پمپ‌ها در واقع به منظور تزریق سیالات به بیماران تعبیه شده‌اند. این سیالات می‌توانند انواع دارو‌ها، سرم‌ها و مایعات و فرآورده‌های خونی باشد. امروزه این پمپ در بیشتر بیمارستان‌ها وجود دارد.

خرید پمپ آب از گروه صنعتی پویان

اصلی‌ترین نکته در هنگام خرید پمپ توجه به کیفیت آن است. اگر پمپ شما دارای کیفیت لازم نباشد، طولی نمی‌کشد که نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کند. پمپ‌های غیر اصل و بی‌کیفیت دارای طول عمر کوتاه هستند بنابراین خرید این پمپ‌ها حتی با قیمت ارزان‌تر از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

 

شما می‌توانید انواع پمپ‌های خانگی و صنعتی را به بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از گروه صنعتی پویان تهیه کنید. این مجموعه با حذف واسطه‌ها توانسته قیمت محصولات را با حفظ کیفیت آن‌ها در مناسب‌ترین حالت خود نگه دارد. در صورت وجود هر گونه سؤال یا مشکل در هنگام خرید شما می‌توانید با تیم پشتیبانی گروه صنعتی پویان تماس بگیرید.

تیم پشتیبانی مجموعه سعی دارد شما را به بهترین نحو راهنمایی کند تا خریدی متناسب با نیاز خود و باکیفیت داشته باشید. شما می‌توانید علاوه بر انواع مختلف پمپ‌های خانگی و صنعتی، محصولاتی مانند الکتروموتور، گیربکس صنعتی، موتور ویبره و لوازم صنعتی دیگر را از این مجموعه تهیه کنید. الکتروموتور‌هایی مانند الکتروموتور 0.75 کیلووات سه فاز آلومینیوم کاجلی، الکتروموتور 0.75 کیلووات تکفاز آلومینیوم کاجیلی، الکتروموتور 1.1 کیلووات تک فاز آلومینیوم کاجیلی و بسیاری موارد دیگر در این فروشگاه صنعتی موجود است.

خرید محصولات از طریق درگاه‌های امن انجام می‌شود. در این مقاله سعی داشتیم شما را با انواع پمپ‌های صنعتی و کاربرد‌های مختلف آن‌ها آشنا کنیم. امیدواریم نکات و اطلاعات این مقاله برای شما مفید شمرده باشد، ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *