مقالات آموزشی

آشنایی با منبع آب دیافراگمی و تیوپی

مقالات فروشگاه پویان

پایین بودن فشار آب در ساختمان ها را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های آپارتمان نشین ها بیان کرد. پیش از ورود تکنولوژِی های پیشرفته و جدید در سیستم آب رسانی ساختمانی، پمپ های  آب خانگی بیشترین کارآیی را داشتند. به طوری که بهره مندی از پمپ آب خانگی از موثرترین روش ها برای افزایش فشار آب ساختمان ها شناخته می شد. اما با روی کار آمدن ست کنترل ها یا کلید اتومات دیجیتال پمپ آب، دیگر توجه کمتری به مخزن های تحت فشار می شود. با این وجود به دلیل عملکرد پایین ست کنترل ها در برخی موارد، هیچ راهی به جز استفاده از پمپ آب خانگی یا همان مخزن های تحت فشار وجود ندارد. این مخزن ها در دو نوع مخزن تحت فشار دیافراگمی و تیوپی در بازار موجود هستند که هر یک با توجه به قابلیت هایی که دارد، برای موارد منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر که با تفاوت های این دو آشنایی ندارید، نمی دانید عملکرد کدام یک بهتر است و به دنبال کسب اطلاعات کافی درباره آن ها قبل از خرید هستید، خواندن این مطلب پیشنهاد می شود.

مخزن تحت فشار چیست؟

پیش از آن که به بررسی منبع آب دیافراگمی و تیوپی بپردازیم، می خواهیم شما را کمی با مخزن تحت فشار آشنا کنیم. مخزن تحت فشار که به منبع انبساط نیز شناخته می شود از نظر ظاهری به شکل استوانه است و ظرفیت آن بسته به تعداد واحدها و ارتفاع ساختمان ها متفاوت می باشد. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که به هنگام خاموش بودن پمپ آب خانگی، همچنان آب به صورت پر فشار در ساختمان جریان دارد. ناگفته نماند که محل نصب این مخزن دقیقا در کنار پمپ آب می باشد.

معرفی منبع آب دیافراگمی

منبع آب دیافراگمی نوعی مخزن تحت فشار است. در این نوع از مخزن های تحت فشار آب و هوا توسط یک پرده لاستیکی از یکدیگر جدا می شوند. به عبارت دیگر در یک طرف آن هوا و در طرفی دیگر آب قرار می گیرد. در بازار، مخزن دیافراگمی به مخزنی با طول عمر بالا شهرت دارد. به این دلیل که پرده دیافراگمی که از جنس لاستیک است هیچ گونه تماس و سایشی با بدنه فلزی مخزن ندارد از این رو به مرور زمان نه از ضخامت آن کم می شود و نه سوراخی در آن ایجاد می شود. این منبع آب ساختمانی به نحوی عمل می کند که می توان میزان فشار آب دلخواه را در سیستم توزیع آب تنظیم و تثبیت کرد و با کاهش گردش پمپ آب، آن را در برابر فرسودگی موتور محافظت کرد. هم چنین از آسیب دیدن اجزای پمپ و ضربه چکشی آب نیز جلوگیری می کند. لازم به ذکر است برای خرید این منبع لازم است هزینه بالایی پرداخت شود. علاوه بر آن تعمیر آن نیز پیچیده است.

مزیت های استفاده از منبع آب دیافراگمی

بهره مندی از منبع آب دیافراگمی مزیت هایی را به همراه دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • قابلیت خود محرکی بالا
  • توانایی در بالا بردن مکش آب
  • بهره مندی 97 درصدی
  • مناسب ترین گزینه برای فشار تخلیه تا 1200 بار
  • قابلیت کار کردن با وجود ویسکوزیته ی بالا
  • قابلیت خشک کار کردن به صورت پی در پی
  • مناسب برای به کارگیری در ساخت پمپ های هوا برای مخزن ها و فیلترهای ماهی

مخزن تحت فشار تیوپی

عنوان رایج ترین و پرکاربردترین مخزن پر فشار به مخزن های تیوپی تعلق دارد. طراحی این مخزن به گونه ای است که به منظور افزایش فشار جریان آب داخل مخزن، تیوپی درون آن قرار دارد. این دستگاه برای آبرسانی پمپ های خانگی قدیمی مناسب است. در مخزن تحت فشار تیوپی، هوا با فشار بسیار زیادی از قسمت بالایی این نوع مخزن وارد می شود؛ هوا تیوپ را تحت فشار زیادی قرار می دهد. از طرف دیگر تیوپ آب را درون خود ذخیره می کند و در نهایت آب با فشار شدیدی به بیرون هدایت می شود.

سهولت در نصب و تعمیر آن، قابل دسترس بودن لوازم یدکی و قیمت ارزان از مزیت های مخزن تحت فشار تیوپی به شمار می آیند. البته این نوع منبع معایبی نیز دارد که از جمله آن ها می توان به به طول عمر پایین و تغییر مزه آب در طول زمان آن هم به دلیل جنس لاستیکی تیوپ اشاره کرد.

نکته: لاستیکی بودن تیوپ باعث می شود تا در طول زمان تیوپ داخل مخزن کم باد شده و در نهایت سوراخ شود.

باید خاطر نشان کرد ظرفیت های مختلفی از مخزن تحت فشار تیوپی در بازار موجود است که پرفروش ترین مدل آن ظرفیت 24 لیتری آن است که اغلب از کیفیت پایینی برخوردار است. با این حال مدل های با کیفیت تری همچون مخزن تحت فشار تیوپی 60 لیتری وجود دارد که می شود از آن ها برای آبرسانی بهتر استفاده نمود.

تفاوت منبع آب دیافراگمی و تیوپی در چیست؟

برای پاسخ به این سوال نیاز به شناخت کافی از ویژگی ها و عملکرد هر کدام از مخزن های تحت فشار دارید. حال که با منبع آب دیافراگمی و تیوپی آشنا شده اید، می توانیم به راحتی تفاوت های میان این دو را بیان کنیم.

  • از نظر دوام و طول عمر مخزن دیافراگمی به نسبت تیوپی عمر مفید بیش تری دارد. به طوری که به مرور زمان سوراخ نمی شود و تا چندین سال می توان از آن استفاده کرد. این در حالی است که برای مخزن تیوپی این موضوع صادق نیست.
  • در صورت نیاز به تعمیر این دو مخزن تحت فشار می توان گفت: مخازن تیوپی به راحتی قابل تعمیر هستند اما برای تعمیر مخازن دیافراگمی لازم است مراحل پیچیده ای طی شود و زمان بر است.
  • از دیگر تفاوت های منبع آب دیافراگمی و تیوپی می توان به قیمت آن ها اشاره کرد. برای خرید مخزن تحت فشار دیافراگمی نزدیک به 2 تا 3 برابر قیمت مخزن تیوپی باید هزینه کرد. البته قیمت این مخازن به حجم آن ها و دیگر پارامترها همچون کیفیت بدنه و برند نیز بستگی دارد.
  • و اما از نظر عملکرد باید گفت: در منبع آب دیافراگمی آب و هوا توسط پرده لاستیکی از یکدیگر جدا می شوند. این در حالی که در مخزن تحت فشار تیوپی هوا با فشار شدیدی وارد مخزن شده و پس از ذخیره سازی آب در تیوپ، آب با فشار زیادی خارج می شود که همین مسئله شرایطی را فراهم می کند تا این مخزن از سرعت آبرسانی بالایی برخوردار باشد.

منبع آب دیافراگمی بهتر است یا تیوپی؟

پاسخ به این سوال کاملا به نیاز و میزان بودجه ای که برای خرید آن در نظر دارید بستگی دارد. اما به طور کلی اگر می خواهید با هزینه پایین سرعت آبرسانی ساختمانی خود را بالا ببرید کافی است به سراغ مخازن تحت فشار تیوپی بروید. اما اگر به دنبال مخازنی هستید که طول عمر و دوام بالایی داشته باشد  و موتور پمپ آب را از فرسودگی در امان نگه دارد، منبع آب دیافراگمی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

جمع بندی

به طور کلی یکی از راه های موثر در برابر کاهش فشار آب به کارگیری مخازن تحت فشار است. مخازنی با قابلیت ها و مزایای منحصر به فرد که آن ها را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند. بیان ویژگی های هر یک، عملکرد و تفاوت های آن ها شناختی کافی را برای خریدی رضایت بخش به ارمغان خواهد آورد. از این رو تلاش شد تا در این مقاله آنچه که در این باره مفید است برای شما بیان شود. و در آخر اینکه اگر تجربه استفاده از هر یک از این منابع آبی را دارید، پیشنهاد شما کدام است؟ منبع آب دیافراگمی یا منبع آب تیوپی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *