مقالات آموزشی

تفاوت پمپ کف کش و پمپ لجن کش

مقالات فروشگاه پویان

پمپ کف کش و پمپ لجن کش دو نوع پمپ هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان آب‌های موجود را صاف و لجن کشی کرد.

پمپ‌های کف کش و لجن کش انواع مختلفی دارند که هر کدام برای صنایع خاصی کاربرد دارد و افراد باید با توجه به نوع کاربردی از آن‌ها استفاده کنند.

در این مطلب می‌خواهیم تفاوت پمپ کف کش و لجن کش را بیان کنیم و درباره هر یک از آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

از تفاوت پمپ کف کش و لجن کش می‌توانیم به این اشاره کنیم که پمپ‌های کف کش معمولا برای انتقال یا تخلیه آب تمیز یا آب کثیف حاوی ذرات ریز طراحی شده اند و در ورودی این پمپ‌ها به منظور جلوگیری از ورود مواد جامد درشت استرینر یا صافی تعبیه می‌شود، اما پمپ‌های لجن کش علاوه بر استفاده در جا به جایی آب‌های تمیز برای انتقال پساب یا فاضلاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های کف کش و لجن کش این است که کف کش‌ها عمدتا دارای پروانه‌های مسدود و نیمه باز هستند، اما پمپ‌های لجن کش معمولا از پروانه‌های باز، کانالی یا جریان گردابی استفاده می‌شود در ادامه به صورت کامل کف کش‌ها و لجن کش‌ها را توضیح خواهیم داد.

پمپ کف کش چیست؟

پمپ‌های کف کش یکی از انواع پمپ‌های آب گریز از مرکز هستند که در زیر آب قرار می‌گیرند، الکتروموتر موجود در این ابزار برقی باعث به حرکت درآمدن پمپ می‌شود و با این حرکت انرژی جنبشی مایعی که قرار است پمپاژ شود افزایش پیدا می‌کند و باعث انتقال آن به بیرون خواهد شد.

در پمپ‌های کف کش از آب بند مکانیکی استفاده می‌کنند تا آب به داخل موتور راه پیدا نکند، جنس موتور ک پمپ از آلیاژ آلومینیوم است و جنس در پوش پمپ از چدن عموما شفقت و پیچ‌های پمپ کف کش را از فولاد ضد زنگ می‌سازند که در برابر خوردگی‌های از آب و رطوبت در امان است.

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش یکی از تجهیزات مهم برای پمپاژ انواع مختلف مواد ساینده، متراکم یا بسیار چسبناک از جمله لجن، دوغاب و مواد جامد خاص استفاده می‌کنند.

پمپ لجن کش مزایای زیادی دارد و فرایند‌های کارآمد را برای کاربرد‌های مختلف تضمین می‌کند، لجن کش از جریان تخلیه پمپ برای هم زدن و دوغاب کردن لجن برای رقیق کردن سیال برای پمپاژ و جابه جایی استفاده می‌شود، به طور کلی پمپ‌های لجن کش برای جلوگیری از گرفتگی و حفظ کارایی فرایندهای پمپاژ بسیار کمک کننده هستند.

انواع پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش براساس کاربردی که دارند به دو دسته کف کش تک فاز و کف کش سه فاز تقسیم می‌شوند.

کف کش تک فاز خود به دو دسته کف کش فلوتر دار و ساده تقسیم می‌شود و دهانه خروجی آن با اندازه‌های ۱ و ۱/۴ و۲ و ۳ اینچ می‌باشند، این نوع پمپ کف کش برای پمپاژ آب، مصارف خانگی، آبیاری‌های کوچک، تخلیه آب چاه و مخازن و کف استخرها، تخلیه آب در ساختمان‌ها، آب‌های صنعتی، گلخانه‌ها، مزارع و باغ‌ها مناسب است.

کف کش‌های سه فاز دهانه خروجی آن‌ها معادل ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اینچ می‌باشد این نوع کف کش‌ها قابلیت کار در عمق‌های مختلف دارند، عموما برای پمپاژ آب و نفت و چاه‌های عمیق استفاده می‌شود.

اما پمپ‌های کف کش از جهات مختلف دسته بندی می‌شوند که می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • پمپ کف کش ساده
  • پمپ کف کش فلوتر دار
  • کف کش آب از بغل
  • کف کش آب از رو
  • آب خنک )موتور به وسیله آب خنک می‌شود)
  • روغن خنک) موتور به وسیله روغن خنک می‌شود)
  • خازن داخل
  • خازن بیرون

انواع پمپ لجن کش

در این بخش از مقاله می‌خواهیم انواع پمپ لجن کش را معرفی کنیم:

پمپ لجن کش شناور

پمپ‌های لجن شناور برای غوطه ور شدن در مایع پمپاژ شده طراحی شده اند، این پمپ‌ها معمولا قدرت زیادی دارند و می‌توانند حجم زیادی از مایع را به سرعت و کارآمد پمپاژ کنند.

پمپ لجن کش غوطه ور

پمپ لجن کش غوطه ور به گونه‌ای طراحی شده اند که تا حدی در مایع غوطه ور شوند و این نوع لجن کش‌ها به دلیل کارایی بالایی که دارند از محبوب‌ترین پمپ‌های لجن کش به شمار می‌روند.

فضای اطراف الکتروموتورهای این نوع پمپ کاملا آب بندی می‌شونر و یا خیال راحت می‌توانید در داخل سیال غوطه ور کنید.

پمپ لجن کش گریز از مرکز

پمپ لجن کش گریز از مرکز برای استفاده از نیروی گریز از مرکز برای حرکت مایعات از طریق لوله طراحی می‌شوند، این پمپ‌ها نسبت به سایر پمپ‌های لجن کش می‌توانند بسیار کارآمد باشند و نیاز به تعمیر و نگه داری کمتری دارند.

اجزای پمپ کف کش

اجزای پمپ کف کش شامل موارد زیر می‌شود:

پروانه: حرکت پروانه باعث انتقال آب به بالا می‌شود.

الکتروموتور: شامل بخش ثابت و متحرک می‌شود که در بخش ثابت سیم پیچ‌ها قرار دارند و حرکت بخش متحرک مغناطیسی ایجاد می‌شود.

بیرینگ: از اصطکاک قطعات جلوگیری می‌کند.

درزگیر مکانیکی: از نشست و انتقال رطوبت به دیگر قسمت‌های پمپ جلوگیری می‌کند.

کابل: محل قرار‌گیری کابل بالای پمپ و نقطه اتصال به جسم نگهدارنده است.

بدنه پمپ کف کش: پمپ کف کش در داخل بدنه قرار می‌گیرد.

اجزای پمپ لجن کش

پمپ لجن کش وسیله‌ای است که مواد چسبناک و نیمه جامد را انتقال می‌دهد، اجزای این پمپ شامل یک موتور، پروانه و یک محفظه حلزونی است که به ایجاد مکش برای موارد مورد پمپاژ کمک می‌کند.

این پمپ‌ها را می‌توان با برق، بنزین، گازوئیل یا منابع نیروی هیدرولیک تامین کرد.

موتوری که پمپ لجن کش را تغذیه می‌کند معمولا یک موتور القایی ناهمزمان است، این نوع موتور یک میدان مغناطیسی دوار درون آرمیچر تولید می‌کند که پروانه را به حرکت در می‌آورد.

پروانه یک پمپ گریز از مرکز است که برای ایجاد مکش در محفظه حلزونی و کشیدن مواد به داخل پمپ طراحی می‌شوند، سپس پروانه مواد را از طریق موتور و از درگاه تخلیه خارج می‌کند.

کاربرد پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش در صنایع مختلفی از جمله کاغذ و چوب، مزارع پرورش ماهی، چرم سازی، ساختمانی و… کاربرد دارند، در ادامه می‌خواهیم کاربرد‌های دیگر پمپ کف کش را بیان کنیم.

  • پمپاژ آب‌های صاف و گل آلود
  • آبیاری مزارع کشاورزی
  • تخلیه پساب‌های باران
  • پمپاژ فاضلاب‌های فعال
  • تخلیه مایع‌های دارای هوا و گاز
  • تخلیه لجن‌های مخلوط با آب
  • فواره‌های حوض
  • انتقال آب یا سیالات در صنایع غذایی
  • آبیاری باغ‌ها و گلخانه‌ها
  • لجن کشی فاضلاب‌هایی با الیاف بلند
  • تخلیه چاه‌ها توسط شرکت‌ها
  • لجن کشی استخرها، چاه‌ها و مخازن

کاربرد پمپ لجن کش

در این بخش از مقاله می‌خواهیم کاربرد پمپ‌های لجن کش را برای شما بیان کنیم:

  • پمپ‌های لجن کش که به عنوان پمپ‌های انتقال دوغاب شناخته می‌شوند برای انتقال مواد مایع سنگین و چسبناک و محتوای جامد بالا استفاده می‌شوند.
  • پمپ‌های لجن کش بسیاری از سیالات غلیظ را به راحتی حذف و انتقال می‌دهند تا از گرفتگی در هر نقطه در حین پمپاژ جلوگیری کند.
  • پمپ‌های لجن کش می‌توانند موادی مانند فاضلاب، زباله‌های زیستی، گودال‌های گل، لجن نفت، خمیر غذا و دوغاب کود را انتقال دهند.
  • پمپ‌های لجن کش برای بسیاری از کاربردهای آبگیری گودال در صنایع معدنی، صنعتی، کشاورزی و ساختمانی استفاده می‌شود که اغلب نیاز به حذف منظم مواد زائد دارند.

جنس پمپ کف کش

جنس پمپ‌های کف کش از استیل، چدن، آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده است که براساس کاربری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور مثال در مناطقی که آب شور یا دارای خاصیت اسیدی هستند از کف کش استیل یا کف کش با بدنه پلاستیک استفاده می‌شود، به همین دلیل در مناطقی که آب منابع زیر زمینی قابل شرب است از کف کش بدنه چدن یا آلومینیوم استفاده می‌شود.

در حالت کلی بهتر است از کفکش‌های استیل استفاده شود؛ چون در بعضی از مواقع آب‌ها خواص خورندگی دارند و اگر از پمپ کف کش استیل استفاده نشود باعث خورندگی سریع پمپ می‌شود البته پمپ کف کش چدنی نسبت به استیل ارزان‌تر و پر مصرف‌تر است.

جنس پمپ لجن کش

جنس پمپ‌های لجن کش یکی از مواردی است که در حین خرید باید به آن توجه کنید، معمولا جنس پمپ‌های لجن کش استیل، چدن ضد زنگ و برنزی هستند که هر کدام را با توجه به شرایط آب و هوایی می‌توانید انتخاب کرده و خرید کنید.

استفاده از فلوتر در پمپ‌های کف کش

خشک کردن پمپ آی کف کش موجب سوختن الکتروموتور می‌شود به همین جهت برای کنترل سطح سیال و جلوگیری از کارکرد بیش از حد موتور پمپ آب کف کش، باید از یک فلوتر یا کنترل سطح استفاده کرد.

نحوه کار در پمپ‌های مستغرق فلوتر دار به این صورت است که هنگامی که سطح آب پایین بیاید به فرمان فلوتر جریان برق قطع شده و پمپ از کار می‌ایستد و هنگامی که سطح آب بالاتر از پمپ بیاید به فرمان فلوتر جریان برق وصل شده و پمپ مجدد شروع به کار می‌کند.

فلوتر یا اتومات بر روی پمپ قابل نصب است در صورتی که پمپ کف کش خریداری شده بدون فلوتر باشد در صورت تمایل می‌توان فلوتر را جداگانه خریداری کرد و بر روی پمپ نصب نمود.

نحوه استفاده صحیح از پمپ کف کش

نحوه استفاده صحیح از پمپ کف کش شامل رعایت اصول نصبی و اتصال صحیح آن به یک منبع برق مناسب است، همه پمپ‌ها در هنگام خرید یک دفترچه راهنما دارند که باید آن را مطالعه کنید و براساس آن دفترچه از پمپ کفش کش استفاده کنید.

مزایای پمپ کف کش

پمپ کف کش دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقاومت بالای پمپ کف کش در برابر رطوبت
  • کاهش خطر بروز آتش سوزی
  • پیشگیری از خسارات ناشی از جاری شدن سیل
  • پیشگیری از ظهور کپک‌ها یا سایر مشکلات مربوط به بهداشت محل
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری

مزایای پمپ لجن کش

پمپ‌های لجن کش دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مصرف کم انرژی: پمپ‌های لجن کش قابل حمل دارای طراحی کارآمد و کاهش مصرف برق در مقایسه با سایر سیستم‌های پمپ هستند.
  • مقاومت در برابر سایش بالا: پمپ‌های لجن کش برای جابجایی مواد جامد ساینده برخلاف سایر سیستم‌های پمپاژ مایع طراحی می‌شوند و این امر باعث می‌شود که آن‌ها در برابر سایش مقاوم شوند
  • عمر کاری طولانی‌‌: پمپ‌های لجن کش و دوغاب با توجه به کیفیت طراحی و ساخت آن‌ها برای سال‌های طولانی قابل استفاده هستند.

خرید پمپ کف کش

برای خرید پمپ کف کش باید به موارد مختلفی از جمله برند تولیدی، نوع کف کش، بدنه کف کش، ارتفاع، نوع پروانه به کار رفته و…. توجه کنید.

همچنین برای خرید پمپ‌های کف کش می‌توانید از طریق سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز اقدام کنید برای این کار می‌توانید به صفحه فروشگاهی سایت ما مراجعه کرده و با مطالعه مشخصات کف کش‌ها یکی را انتخاب کرده و بخرید.

خرید پمپ لجن کش

برای خرید پمپ لجن کش شما باید به ارتفاع، حجم آبدهی، سایز لوله خروجی، نوع پروانه، جریان برق، دور موتور، برند تولیدی، نوع لجن کش توجه کنید.

برای خرید پمپ لجن کش شما باید بدانید که چه توقعی از او دارید و براساس نوع استفاده خود یکی از انواع پمپ لجن کش را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

همچنین می‌توانید برای خرید پمپ لجن کش به صفحه فروشگاهی ما مراجعه کنید.

قیمت پمپ کف کش

قیمت پمپ کف کش براساس نوع کاربرد، برند تولیدی، سایز و.

. تعیین می‌شود و می‌توانید برای انواع مختلف پمپ کف کش قیمت یکسانی را تعیین کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع پمپ کف کش و قیمت آن‌ها می‌توانید به صفحه فروشگاهی ما مراجعه کنید.

قیمت پمپ لجن کش

قیمت پمپ لجن کش نیز به نوع کاربرد، برند تولیدی و سایز آن بستگی دارد و براساس این پارامترها قیمت لجن کش تعیین می‌شود.

برخی از لجن کش‌ها به دلیل کارایی و ویژگی که دارند گران‌تر می‌باشد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع پمپ لجن کش ک قیمت آن به صفحه فروشگاهی ما مراجعه کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره تفاوت کف کش و لجن کش در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *